Elden Ring - Den stora tråden! Skriv av er här

Geeks Gaming
Skrivet av Ralf:

I stormveil castle nära liftside chamber så finns det en liggande staty som lyser. Vad ska man göra? Jag har försökt att få ogre som är där att slå sönder den åt mig, men det funkar inte.
Eftersom den lyser så antar jag att det är nått men det kanske inte är det?

Aaargh! Säg inte att där är mer som jag har missat i stormveil! Det stället tar ju aldrig slut 😩

Är det den på courtyarden?

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Aaargh! Säg inte att där är mer som jag har missat i stormveil! Det stället tar ju aldrig slut 😩

Är det den på courtyarden?

Japp.

Medlem
Skrivet av Ralf:

I stormveil castle nära liftside chamber så finns det en liggande staty som lyser. Vad ska man göra? Jag har försökt att få ogre som är där att slå sönder den åt mig, men det funkar inte.
Eftersom den lyser så antar jag att det är nått men det kanske inte är det?

Om du står med ryggen mot statyen så går du upp för trappen, sen höger så kommer du till en jätte. Få aggro på honom och lura ner honom till gården så han gör sönder statyn.

Medlem
Skrivet av nixpix:

Om du står med ryggen mot statyen så går du upp för trappen, sen höger så kommer du till en jätte. Få aggro på honom och lura ner honom till gården så han gör sönder statyn.

Aha. Okej tack. Ska testa det sen 😊

Skribent
Skrivet av Ralf:

Aha. Okej tack. Ska testa det sen 😊

Lät han slå ihjäl ogre:n också


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Brainsubstans:

Level 35 låter väldigt lågt för Caelid. Är runt level 50 och får passa mig rejält i det området.

Måste inflika här lite, vilken level du har spelar inte den största rollen hur lätt ett nytt "område" är. Vissa områden blir lättare med en viss typ av magi eller enchanted-vapen till exempel. Om du går in i ett område där flera av fienderna använder bloodloss, då spelar det mindre roll vilken level du är utan mer vilken typ av sköld du använder.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maggot:

Måste inflika här lite, vilken level du har spelar inte den största rollen hur lätt ett nytt "område" är. Vissa områden blir lättare med en viss typ av magi eller enchanted-vapen till exempel. Om du går in i ett område där flera av fienderna använder bloodloss, då spelar det mindre roll vilken level du är utan mer vilken typ av sköld du använder.

Sanning med modifikation. Du kan givetvis osta (läs "cheesa") dig genom områden likt det du säger. Levlar ger dig högre försvar och är man högre level brukar man också ha bättre vapen så det är lättare att döda saker och bättre sköld och stamina för att blocka fetare attacker.

I stort kan man gå var som helst när som helst, och har man koll på spelet samt är duktig på det kan man nog klara det mesta. För de flesta är det nog bäst att levla lite extra för svårare områden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Jag "ostar" så mycket jag kan, för som n00b vill man bara överleva.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Moderator | Testpilot
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag "ostar" så mycket jag kan, för som n00b vill man bara överleva.

Osta på! Spelutvecklarna uppmuntrar att man gör det Bossar är ofta lite orättvisa och de ger oss också möjligheten att ta död på bossar på de helt knasiga sätt så vi får ge igen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Då var tredje huvudbossen nere, riktigt cool fight! Svåraste "huvudbossen" hittills, men inte så svår. 80 timmar spelade, huvudstoryn går sakta framåt.

Boss

Starscourge Radahn

Sen gick jag på en mini-boss som var helt galen för mig, dog många gånger. Köttade på ett riktigt bra tag på han och vinsten kändes väldigt bitterljuv, då han buggade ur mot slutet när han till slut dog. Hans vapen försvann när han skulle byta till sin yxa, så han slogs med sina händer. ;/ Men just där bossen var hade jag inte stabila 60 fps, vilket gjorde fighten ännu svårare, så det känns ändå skönt att dra vidare därifrån.

Boss

Black Blade Kindred


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Malenia Blade of Miquella var lite kämpig. Jobbigaste bossen i spelet och den jag satt allra längst med (vissa säger att det är den svåraste i hela serien), men ganska "lätt" med rätt build. Bloodloss och frostbite. Skönt att ha henne ur världen.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Malenia Blade of Miquella var lite kämpig. Jobbigaste bossen i spelet och den jag satt allra längst med (vissa säger att det är den svåraste i hela serien), men ganska "lätt" med rätt build. Bloodloss och frostbite. Skönt att ha henne ur världen.

Äntligen någon mer som tagit ner henne. Fyfan för henne. Slogs mot henne hela onsdagen.
Körde du med summoning bell? Jag körde med mimic +9 var lv 96. Definitivt svåraste hittills, och kan tänka mig att hon kommer vara den svåraste i spelet. Men så bra fight, fick sekiro-vibbar av tempot, ville mikri countra hennes thrust xD

Däremot lärde jag mig aldrig att kontra hennes flurry. Det var pure rng att min mimic facetanka den/jag lyckades dodga. Hade inte kollat upp vad hon var svag mot. Körde första radhans GS men kände mig för slö så gick över till bloodhound's fang. Vilket vapen använde du?


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 | ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Geeks Gaming

C/p av mitt inlägg på swec, men wtf?! 😂

Vänta nu…

De första 20h gick jag runt och slog på väggar i hopp om att hitta lönndörrar. Alla meddelanden som trollade en med ”hidden path ahead” svor man åt och hittade såklart inga lönndörrar och hela internet skrattade i den grad att jag faktiskt stängde av meddelandena i spelet.

Nu, 50h in, visar det sig att visst finns lönndörrar!! Inte nog med det, fromsoftware tyckte det skulle vara lite skoj att inte bara utnyttja väggar utan även golv och tak?!!

Hur…varför…men… nu måste jag ju besöka alla ställen igen som jag tänkte ”hade detta varit DS3 så hade det funnits en lönndörr här meeeen såklart så valde man UPPENBARLIGEN bort det inför detta spelet”!!

Fromsoftware måste fasiken jobba på provision från mentalsjukhus 😂
Årtiondets trollning?

Medlem
Skrivet av dTexN:

Äntligen någon mer som tagit ner henne. Fyfan för henne. Slogs mot henne hela onsdagen.
Körde du med summoning bell? Jag körde med mimic +9 var lv 96. Definitivt svåraste hittills, och kan tänka mig att hon kommer vara den svåraste i spelet. Men så bra fight, fick sekiro-vibbar av tempot, ville mikri countra hennes thrust xD

Däremot lärde jag mig aldrig att kontra hennes flurry. Det var pure rng att min mimic facetanka den/jag lyckades dodga. Hade inte kollat upp vad hon var svag mot. Körde första radhans GS men kände mig för slö så gick över till bloodhound's fang. Vilket vapen använde du?

Var nog kring level 90 först när jag mötte henne, satt en bra stund men gav sedan upp. Återvände när jag var level 150 (sista bossen jag tog innan jag körde klart main storyn). Då kändes hon mycket lättare.

Använde också Bloodhound fang +10 "insmörjd" med frostbite. Mimic Tear +10. Vigor kring 50 plus nån talisman som gjorde att mina stats höjdes men att jag tog mer skada. Den är rätt bra, man tar ändå så mycket skada av henne. Är mycket RNG som sagt och hennes flurry kändes liiite överdriven och orättvis.

Speccade om till en tankbuild typ bara på grund av henne. Som sagt mycket vigor och endurance så jag kunde ha bästa rustningen, körde även nån spell som buffade min attack och mixed physick med "odödlighetsköld" och ökad stamina.

På gränsen till ostigt men man utnyttjar ju bara spelet så som det är skapat. Respekt till dom som klarar henne "legit" utan Mimic Tear till exempel.

Medlem

Kloakerna under huvudstaden. Jävlar va snurrigt allt är. Självplågeri att vägra kolla upp saker också på min first playthrough. Kom till en boss till slut iaf, som såklart spöar skiten ur mig ! Gav upp halv 3 inatt, jävla spel ! Älskar det ?!

Medlem
Skrivet av caracarn:

Tänkte börja spela i morgon och undrar om en renodlad magiker är viable?

Endast spelat Demon souls tidigare (ren str med stor sköld och 2handsvärd) men var alltid sugen på att prova magivägen. Dessutom precis spelat HZ och tycker om att hålla avstånd och dodga.

Dock läst att vissa bossar knappt tar skada av magi och att man generellt gör dålig skada så osäker på om det ens är gångbart...

Svar ja. Det finns flera melee spells för att ta saker på nära håll när du måste. Jag kör dock en melee mage med magi som backup nu.

Medlem

Vad menas med det här osta/cheesa som ni talar om?

Har inte hunnit spela så mycket som jag hade velat i helgen, det har varit för fint väder för att sitta inne men är uppe i 17 timmar nu, fortfarande kvar i Limgrave och utforskar och köttar ner mini-bossar. Gillar att ta det i lugn takt och verkligen kolla varje hörn och avkrok. Tänkte ge mig på draken nu idag.

Tog någon slags hiss och hamnade i någon form av underjordisk stad där jag fick duktigt med däng av några spöklika troll igår kväll. Hittade i alla fall en fet pilbåge och lite annat smått och gott så det var värt det.

Underbart spel

Moderator | Testpilot
Skrivet av Knalle:

Vad menas med det här osta/cheesa som ni talar om?

Det betyder oftast att man som spelare utnyttjar buggar, glitches, eller "fel" i speldesignen till din fördel.

En liten "miniboss" i Stormveil Castle t ex hade jag svårt med. Visade sig att ovanför bossen fanns det en liten balkong man kunde hoppa ned ifrån. Det enda jag gjorde var att springa upp på balkongen, hoppa ned och slå bossen ovanifrån, sprang upp till balkongen igen och attackerade sådär tills den dog.

Notera att det är väl egentligen inget fel i designen här eller att det är en bug. Mest troligen är det gjort på det viset så man kan göra så om man vill och behöver. From Software kan göra bossar och vissa bataljer lite orättvisa, så att få vara lite orättvis tillbaka mot spelet ibland kan kännas skönt

Man kan utan problem bara slåss mot den i rummet där man stöter på den och vinna, men då var jag inte lika duktig på spelet


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Maggot:

vilken level du har spelar inte den största rollen hur lätt ett nytt "område" är.

Det spelar definitivt den största rollen. Olika regioner har olika generella svårighetsgrader och det blir ganska tydlig när man är lite underlevlad och de mer basic fienderna plötsligt kan ta och ge väldigt mycket skada och de svårare fienderna nästan blir omöjliga. Vill man ta sig an utmaningen ändå kan man göra det (det är ju open world trots allt), men snubblar man in i Cealid medan man fortfarande utforskar startområdet så kommer det inte hjälpa jättemycket att byta sköld.

Skribent
Skrivet av Knalle:

Vad menas med det här osta/cheesa som ni talar om?

Ett klassiskt "ost-exempel" är när en boss/miniboss är för stor för en dörr och du kan springa in och sen stå på andra sidan och skjuta på aset med en bilbåge medan den står och stångar sig blodigt mot dörrposten. Finns rätt många sådana ställen i spelet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det betyder oftast att man som spelare utnyttjar buggar, glitches, eller "fel" i speldesignen till din fördel.

En liten "miniboss" i Stormveil Castle t ex hade jag svårt med. Visade sig att ovanför bossen fanns det en liten balkong man kunde hoppa ned ifrån. Det enda jag gjorde var att springa upp på balkongen, hoppa ned och slå bossen ovanifrån, sprang upp till balkongen igen och attackerade sådär tills den dog.

Notera att det är väl egentligen inget fel i designen här eller att det är en bug. Mest troligen är det gjort på det viset så man kan göra så om man vill och behöver. From Software kan göra bossar och vissa bataljer lite orättvisa, så att få vara lite orättvis tillbaka mot spelet ibland kan kännas skönt

Man kan utan problem bara slåss mot den i rummet där man stöter på den och vinna, men då var jag inte lika duktig på spelet

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ett klassiskt "ost-exempel" är när en boss/miniboss är för stor för en dörr och du kan springa in och sen stå på andra sidan och skjuta på aset med en bilbåge medan den står och stångar sig blodigt mot dörrposten. Finns rätt många sådana ställen i spelet.

Detta låter ju guld värt, grabbar! Jag ska hädanefter hålla utkik och bli en riktig opportunistisk Vagabond så fort tillfälle ges. Tack för förklaringar och tips

Medlem

52 timmar in och bara dödat Godrick och Radahn. Jag rider runt och bara blir imponerad mest hela tiden.
Vilket jävla spel dom lyckats gjort. Men går ner i någon liten grotta och spöar nån boss och tänker jaha det var allt den här grottan hade. Men nej det finns nån hemlig väg så grottan är 3 ggr större med en hemlig boss osv. 😁 Underbart spel
Det bästa jag spelat på många år.

Btw ett litet tips. Det finns ett sånt stonesword key ställe vid grace nr 2. (Alla vet det och har sprungit förbi den när man startar. Men jag hade glömt bort den och kan nog tänka mig att fler gjort det.)
Och att man kan döda vagnen blow my mind

Skrivet av Johan Lorentzon:

Lät han slå ihjäl ogre:n också

Haha snyggt 👍

Medlem

Och precis nu lärde jag mig att det också gick att överleva från hög höjd om man hoppar ner i de där uppåtvindarna 😂

Medlem
Skrivet av Ralf:

Och precis nu lärde jag mig att det också gick att överleva från hög höjd om man hoppar ner i de där uppåtvindarna 😂

Det står ju i tutorialtexten som dyker upp när man först hittar en sån. Gäller att läsa noga.

Men på tal om det, kan man minska på fall damage om man gör ett dubbelhopp innan man landar? Jag gör alltid det men vet inte om det faktiskt spelar någon roll.

Geeks Gaming
Skrivet av Påskmust:

Men på tal om det, kan man minska på fall damage om man gör ett dubbelhopp innan man landar? Jag gör alltid det men vet inte om det faktiskt spelar någon roll.

Inte vad jag har hittat (ännu). Tekniskt sett ska du inte ta skada av dubbelhoppet så länge det görs på ”rätt” höjd men jag slår vad om man kan hitta ett sätt att kringgå det

Medlem

Quickstep är min favorit Ash of War. Känns som jag spelar Bloodborne.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det står ju i tutorialtexten som dyker upp när man först hittar en sån. Gäller att läsa noga.

Men på tal om det, kan man minska på fall damage om man gör ett dubbelhopp innan man landar? Jag gör alltid det men vet inte om det faktiskt spelar någon roll.

Det går inte överleva ett "för högt" fall genom att dubbelhoppa. Är fallet för högt så dör man ändå. Det har jag redan testet och lärt mig den hårda vägen

Medlem

En fråga om vad jag ska göra härnäst. Jag har nog missat något.

Jag har precis spöat eld-räven (Radagon) i akademin. Ingen berättade vad som kommer härnäst. Vart skall jag??

Medlem
Skrivet av maq777:

En fråga om vad jag ska göra härnäst. Jag har nog missat något.

Jag har precis spöat eld-räven (Radagon) i akademin. Ingen berättade vad som kommer härnäst. Vart skall jag??

Utan att säga för mycket så finns nästa story-relaterade boss i samma område! Har inte klarat den själv ännu, men den är där 😁

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Bara några fåtal ex dock, eller?

Obegränsat om du hittar ett item. Men bara Smithing 1 och 2

Skriv svar