Hur icke PK samt brutal kan ett spel vara idag?

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det har du en poäng i:
1) Fria tyglar
2) politiska budskap i spel

Det där med att USA gör alltid rätt och är dom goda kanske är ett bra exempel på starkt höger-politiska budskap? Det provocerar också.

Bra exempel är ju det som nämns om vit fosfor i ammunitionen samt ingen game over för att skjuta civila ifrån ett annat land. Det var ju dessutom något krigsspel där allt arabiskt klotter på väggarna var en massa nonsenstext för de som faktiskt kan läsa arabiska.

Nu tänker jag helt fritt. Men jag får känslan av att många vill att spela ska provocera som nät det blev skriverier om MW2s flygplatsuppdrag i media. Men när de själva blir provocerade, av T.ex. TLOU2, så är det dåligt. Man gillar helt enkelt att se andra klaga och bli upprörda över något men avskyr när det händer en själv.

Skrivet av Hymer:

Vas fick BF V kritik för? Att man kunde spela som tysk?

Hade varit väldigt intressant att få ett ww2 spel ur tyska ögon från en vanlig soldats ögon. Finns ju hur mycket spännande berättelser som helst därifrån.

Det kommer vi nog inte heller få se tyvärr.

Var främst för att du kunde välja kön och hudfärg i Multiplayer samt en SP-del som utspelade sig i Norge och du spelade som en kvinna i motståndsrörelsen.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Motbevisades? Nja det är en sanning med modifikation. Visst förekom det, och i vissa länders förband var det vanligare än andras. Men för det mesta höll sig kvinnornas militära roll sig bakom frontlinjerna under andra världskriget. Ryssarna var nog en av de få staterna, som på den tiden inkludera kvinnor i deras vanliga regementen, även om de utgjorde en minoritet.

Det är sant. De fanns iaf en liten minoritet av kvinnor så då borde man kunna spela som kvinna i ett fiktionellt WW2-action-spel. En sak som är tokig i sammanhanget är att ingen reagerade över flickor/kvinnor i WW2-spelet Valkyria Chronicles. Kanske är det graden av fidelitet? Om spelet ser tecknat ut så tas det mer för fiktion, medan om spelet försöker se realistiskt ut så tas det mer för realism och historiskt korrekt?

Skrivet av Thane:

Nu tänker jag helt fritt. Men jag får känslan av att många vill att spela ska provocera som nät det blev skriverier om MW2s flygplatsuppdrag i media. Men när de själva blir provocerade, av T.ex. TLOU2, så är det dåligt. Man gillar helt enkelt att se andra klaga och bli upprörda över något men avskyr när det händer en själv.

Var främst för att du kunde välja kön och hudfärg i Multiplayer samt en SP-del som utspelade sig i Norge och du spelade som en kvinna i motståndsrörelsen.

När man hör på det nu efter kontroversen lagt sig så är det tokigt att fler än en person blev uppspelt av detta.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag tycker Alexraptor besvarade trådens fråga riktigt bra:

"Hur icke PK samt brutal kan ett spel vara idag?"

Skrivet av Alexraptor:

Politisk Korrekthet bland Spel är väl främst ett problem för mainstream västerländska utvecklare och utgivare, som av någon anledning verkar lägga sig slätt för twitter-mobben.

Det är främst bland mindre spelföretag, indieutvecklare och asiatiska utvecklare som man fortfarande vågar provocera. Tänker ju att hela FNAF serien handlar ju om otäckheter mot barn, där en till och med dör av att få sitt huvud krossad. Six Days in Fallujah är fortfarande under utveckling, trots kritiken mot dess skildring av Irakkriget, och inblandingen av civila människor på slagfältet. Och bland indieutvecklare frodas spel med olika grader av sexuellt innehåll.

Men, känns ändå ganska tråkigt att man på flera håll i industrin, har helt plötsligt bestämt sig att spelen som produceras ska foga sig efter de "värderingar" som utvecklarna och företaget står för, vilket i mina öron låter väldigt konstigt. Dels för att många av 80 och 90-talens spel skapades för att avsiktligen provocera och utmana det som var PK på den tiden, men också för att det låter väldigt konstigt när man, tex som med Mortal Kombat 11, vill ta avstånd från sexualisering, men samtidigt glorifierar brutalt ultravåld.

Och just förhållandet mot sexualisering i underhållning, tycker jag är ett fascinerande fenomen. Särskilt då den progressiva vänstern idag, i grunden, använder nästan exakt samma argument och resonemang som den konservativa högern. Ganska tröttsamt hur olika grupper ska moralisera om underhållning hela tiden.

En riktig fullträff. ^

Svaret är väl att spelutvecklare kan skapa precis hur ultra- brutalt/sexualiserat eller icke-PK de vill idag.

Det är väl framförallt de stora västerländska företagen som mer eller mindre måste vara politiskt korrekta - annars blir de kritiserade av Twitter-mobben, som kommer uppmana rika och kändisar att sälja sina investeringar etc.

Men låt dem sälja då... så slipper de ha klorna i era spel.

Ett slags manifesto för indieutvecklare

  • Vi kommer alltid göra någon upprörd. Vi får kritik - oavsett vad vi gör, eller inte gör.

  • Gör det som är spännande, roligt och intressant.

  • Lägg all energi på att hämningslöst realisera Drömspelet™.

Släpp loss idéerna.
Oavsett vad man gör så får man ta i rejält för att kunna mäta sig med…

Sex with Stalin

Citat:

Sex with Stalin is a 2020 comedy-parody dating sim video game developed by Boobs Dev. In Sex with Stalin, the player character, a contemporary Russian, travels back in time and has several sexually charged conversations with former Soviet leader Joseph Stalin. In addition to being a parody of dating simulators, the game also functions as a critique of modern-day Russian society.

Herrejävlar! Snacka om att ha stålbollar och stake! Hur kan man utveckla och släppa det här i självaste Ryssland! Ett fullkomligt underskattad spel.

Det går att läsa i Wiki-artikeln att spelet retade upp de ryska kommunisterna. Några av dem yrkade på fängelse, andra på psykolog.

Jag kan inte fatta att spelet finns på riktigt. Det ska ha 25 olika slut med! Sanslöst!

Kreativ frihet. Helgalen sådan.
Djärvulen själv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_with_Stalin

Hur toppar man det här?!

Kina? Känns som utvecklarna skulle bli lönnmördade innan spelet ens lämna konceptstadiet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Thane:

Nu tänker jag helt fritt. Men jag får känslan av att många vill att spela ska provocera som nät det blev skriverier om MW2s flygplatsuppdrag i media. Men när de själva blir provocerade, av T.ex. TLOU2, så är det dåligt. Man gillar helt enkelt att se andra klaga och bli upprörda över något men avskyr när det händer en själv.

Finns säkert en del som resonerar så.
För egen del har jag inget problem med att TLOU2 existerar i sin nuvarande form men det är inte ett spel jag är intresserad av att fortsätta spela och det är helt ok.
Finns mycket jag själv inte gillar men jag kommer aldrig kräva att mina preferenser ska diktera vad som får eller inte får finnas.

Med tanke på hur stor branschen är borde det finnas utrymme för allt möjligt men det finns alltid en högljudd minoritet som vill förbjuda det som utmanar deras egna preferenser.

Jag ogillar skarpt när skapare känner sig tvingade att ändra på sin vision för att blidka den arga pöbeln.

Gillar man inte verket behöver man inte konsumera det.

Medlem

Det jag kan känna någonstans som debatten går just nu är att vi begränsar den konstnärliga friheten ibland, det är kanske inte så tydligt som att spel inte får släppas etc. Men tror att många utgivare ryggar tillbaka när det kommer förslag och idéer på spel som kan stöta sig med en viss grupp. Det är enklare då att satsa på så säkra kort som möjligt.

Nu gillar jag inte riktigt termen PK då jag kan känna att den är lite yxig, men for the sake of the argument så kör jag med den.

PK-folk har en tendens till att kidnappa diskussioner och ämnen och föra fram sina åsikter så vildsint att jag på riktigt tror att det skadar både kultur och vårt samhälle i stort. Självklart i allt detta är ju att ren rasism etc går bort, men när man drar saker till sina ytterligheter hela tiden som man gör just nu så blir det absurt. Tro det eller ej, men det är helt okej att känna sig kränkt ibland. Det är en känsla som går över. Folk behöver överlag vara lite mer hårdhudade och börja förstå skillnaden på som i det här fallet spel och verklighet. Bara för att en karaktär i ett spel är sexistisk och rasistisk betyder inte det att skaparen eller spelaren är det. Att vi ens har de här debatterna är skrattretande och när jag är på riktigt uselt humör undrar jag hur de här människorna hade tacklat ett krig eller liknande katastrof där deras plattformar och genustankar inte spelar någon som helst roll.

Vi kanske har det för bra?

Skillnaden på västerländska och japanska spel tycker jag precis som några har nämnt här i tråden är intressant. Kreativiteten och den konstnärliga friheten känns större där än vad den gör här. Nu är jag inte särskilt bevandrad i samhällsdebatten i Japan, men något säger mig att sådana här frågor inte riktigt är uppe på bordet i samma utsträckning som här. Det i sin tur gör nog att man känner en större frihet och är mindre ängslig överlag kring "mjuka" värden som man är här.

Situationen med Blizzard blev ju extrem när en grupp var så högljudda och kränkta att man tog bort flera gamla skämt i World of Warcraft då det kunde kränka människor....Ding, ding värld i min bok och kanske inte där man ska lägga sitt fokus för en bättre värld, men vad vet jag?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Fanns ju något spel som hette Rape eller något sådant det skrevs mycket om för några år sedan, man gick runt o våldtog folk på någon tunnelbana. Finns mycket skitspel ja

Tror det var Rapelay. Illusion heter företaget och det gör massa porrspel. Förmodligen det största spelföretag som gör porrspel.

I mina yngre dagar blev jag nyfiken på deras spel om jag ska vara brutalt ärlig :P. Rapelay är dock väldigt osmakligt, vet inte om det ska vara förbjudet dock. Det är en klurig fråga. Har aldrig testat Rapelay så vet inte hur grovt spelet var.

Medlem

Då det är lättare än någonsin att utveckla och publicera spel så kan spelutvecklare skapa hur provocerande spel som dom vill. Ett spel som heter "Sex with Hitler" släpptes bara två veckor sedan på Steam, till exempel.

Medlem
Skrivet av greb1989:

PK-folk har en tendens till att kidnappa diskussioner och ämnen och föra fram sina åsikter så vildsint att jag på riktigt tror att det skadar både kultur och vårt samhälle i stort. Självklart i allt detta är ju att ren rasism etc går bort, men när man drar saker till sina ytterligheter hela tiden som man gör just nu så blir det absurt. Tro det eller ej, men det är helt okej att känna sig kränkt ibland. Det är en känsla som går över. Folk behöver överlag vara lite mer hårdhudade och börja förstå skillnaden på som i det här fallet spel och verklighet. Bara för att en karaktär i ett spel är sexistisk och rasistisk betyder inte det att skaparen eller spelaren är det. Att vi ens har de här debatterna är skrattretande och när jag är på riktigt uselt humör undrar jag hur de här människorna hade tacklat ett krig eller liknande katastrof där deras plattformar och genustankar inte spelar någon som helst roll.

Min fetning.

En mycket bra poäng! Alla människor har stött på någon som betett sig som ett svin och vet därför högst förmodligen vad det innebär att vara just ett svin. Så varför ska man då inte få porträttera det? Med samma logik borde ju ingen få skapa en karaktär som inte direkt är en avbild av en själv. Kul liksom…

Debatten där skaparen/konstnären förminskas till att dela egenskaper med en väldigt ofördelaktig karaktär i sitt verk - sjukt tröttsam!

Medlem

Är skillnad på hur långt man kan gå innan man hamnar i domstol och hur långt man bör gå för att det ska vara kommersiellt vettigt.

Så länge du inte bryter mot lagar kan du gå hur långt som helst i större delen av världen. Lagarna varierar något mellan länderna men i stort sett så är det inte mycket som kan hindra dig från det perspektivet.

Målet är dock att sälja spelen så även om man inte siktar på miljoner sålda exemplar så vill dom flesta gärna undvika att många länder och affärer vägrar sälja spelet samt att majoriteten inte vill köpa det.

Vad som är kommersiellt gångbart ändras med tiden. Alla är barn av sin tid. Under 70-talet ansåg ungdomskulturen att det inte skulle finnas några gränser för någonting. Det gällde även underhållning riktad till barn som kunde handla om krig, svält, sex och uppmaningar till att revoltera. Detta färgade all underhållning som kom på 80- och 90-talet. Då började dock vissa uppleva att det gått för långt, främst äldre och konservativa. Efter diverse former av moral panik så ändrades därför främst underhållningen riktad till mindre barn. Man bestämde att det inte fick innehålla någonting som ens med fantasi kunde tolkas som olämpligt.

Dom som är födda på 00-talet och senare är nu i allmänhet den största målgruppen för spel så innehållet baseras främst på deras preferenser. Därför kommer vi nog inte få se godis som heter hundbajs, filmer som Braindead, ny musik som Mayhem och spel som Postal i någon större utsträckning på ett tag.

Inaktiv
Skrivet av noreason:

Har inte detta spel fått kritik för dom vill visa sanningen? Dvs hur USA och UK dödade massa civila?

Alla tangentbordskrigare på internet förväntar sig att det ska visa jänkarna som hjältar, och försöker stoppa spelet.
Jänkarna i sin tur är nervösa för att sanningen ska spridas, och försöker stoppa spelet.

Inget jag personligen bryr mig om. Jag ser fram emot spelet. Jag tycker om milsim.

Flakmonkey

Spel kan väl vara väldigt icke PK och brutala idag? Det har ju heller aldrig varit lättare att publicera spel idag tack vara alla olika plattformar som är tillgängliga. På många sätt kan det ju också "vara värre" idag med tanke på de grafiska framstegen. Sen så kan jag hålla med om att det inte är så vanligt bland de mer populära spelen att de bygger på brutalitet, edgyness, etc men det har imo inte att göra med att man inte får utveckla såna spel utan för att det helt enkelt inte är lika lockande att skapa dem.

En del i det är ju såklart ekonomiskt, då större spel måste locka till sig en större kundgrupp, men jag tror att det till största delen beror på att det inte är så intressant för utvecklarna. De som gjorde spel för 10-20 år sedan (och nu är de som leder arbetet på större studios) är ju också 10-20 år äldre vilket gör en väldigt stor skillnad. De har gått igenom mer saker i sitt liv, träffat fler människor, kanske skaffat familj, etc och jag tror att allt sånt spelar in i vilka spel och vilka berättelser de vill berätta. Kanske är det mer intressant för dem att göra spel som tar upp depression, politik, rasism, etc än ett där du får gå lös på gatan och kan pissa på folk?

Så jag tror helt enkelt det beror på att konsumenterna och skaparna förändrats. Personligen gillar jag den utvecklingen men tycker samtidigt att det måste finnas utrymme för allt annat också så länge det är inom lagens gränser.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Dels för att många av 80 och 90-talens spel skapades för att avsiktligen provocera och utmana det som var PK på den tiden.

Jag tycker inte det där stämmer, visst finns det väl sådana spel från då, men om vi bara tar de största spelen, de som är AAA, den tidens AAA spel så vet jag inte, jag tycker inte man skall säga så där alls.
Det är till och med så att det är en väldigt tråkig åsikt att basunera ut så där bara för att på något sätt kritisera hur spel är idag, du får det att låta som att 20 år av spelutveckling gjordes för att provocera och att det var lite avantgarde och trevligt för alla...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Disco Elysium tror jag själv ligger där på gränsen för hur icke-pk/brutalt ett spel kan vara och ändå lyckas. Kan skjuta ihjäl ett barn, tvingas lära sig avancerad rasteori, kan begå självmord och lite dödsknark på det.

Bra spel för övrigt!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker inte det där stämmer, visst finns det väl sådana spel från då, men om vi bara tar de största spelen, de som är AAA, den tidens AAA spel så vet jag inte, jag tycker inte man skall säga så där alls.
Det är till och med så att det är en väldigt tråkig åsikt att basunera ut så där bara för att på något sätt kritisera hur spel är idag, du får det att låta som att 20 år av spelutveckling gjordes för att provocera och att det var lite avantgarde och trevligt för alla...

Jag har inget bevis för att följande påstående stämmer men det är något jag lagt märke till ju äldre jag blir.

När folk blir äldre verkar det finnas en önskan om att man ska ha blivit en bättre människa över tid.
Det är ungefär som om man förväntas av vissa att ändra sina åsikter så att man kan godhetssignalera och bevisa att man minsann har utvecklats till något bättre, något mer än människor som inte delar ens åsikter.
För står man fast vid de åsikter man hade när man var yngre så har man ju inte utvecklats till att bli en bättre människa.
Även om åsikterna man hade inte var felaktiga till att börja med.
Någon sorts grupptryck och förväntan från andra verkar ändra på en del människor med tiden.

Jag skulle tro att detta oftast inte ens är medvetet.
Vem vet, kanske kommer jag själv göra liknande framöver men fram tills dess kommer jag fortsätta att förespråka för människors rätt till att tycka, tänka och skapa utan att behöva bekymra sig för pöbeln som alltid finns runt hörnet.

Inaktiv

Hur tänker man nu 20 år senare om Metal Gear Solid 2 där man kan gå in i ett skåp och pussa på en affisch på en tjej? PK eller inte?

Flakmonkey
Skrivet av jeppe109:

Jag har inget bevis för att följande påstående stämmer men det är något jag lagt märke till ju äldre jag blir.

När folk blir äldre verkar det finnas en önskan om att man ska ha blivit en bättre människa över tid.
Det är ungefär som om man förväntas av vissa att ändra sina åsikter så att man kan godhetssignalera och bevisa att man minsann har utvecklats till något bättre, något mer än människor som inte delar ens åsikter.
För står man fast vid de åsikter man hade när man var yngre så har man ju inte utvecklats till att bli en bättre människa.
Även om åsikterna man hade inte var felaktiga till att börja med.
Någon sorts grupptryck och förväntan från andra verkar ändra på en del människor med tiden.

Jag skulle tro att detta oftast inte ens är medvetet.
Vem vet, kanske kommer jag själv göra liknande framöver men fram tills dess kommer jag fortsätta att förespråka för människors rätt till att tycka, tänka och skapa utan att behöva bekymra sig för pöbeln som alltid finns runt hörnet.

Det är väl bara positivt att man vill bli en bättre människa över tid? Jag skulle varit rejält besviken om jag var samma människa nu som jag var när jag var 21 (21 år sedan). Om det är något jag hoppas att jag kommer fortsätta göra i takt med att jag blir (ännu) äldre är att jag fortsätter vara nyfiken och att inte vara rädd för förändring. Handlar ju om allt från teknik, ny musik, författare, filmer till människor i stort. Det är saker man själv till viss del behöver söka sig till men sen har du ju andra saker som händer i ditt liv som bara händer och sen anpassar man sig. Nu händer kanske inte bara familj och barn, men det är oundvikligen något som förändrar din vardag och troligen åsikter/värderingar. Blir du superrik eller fattig, ja då ändras det. Blir du allvarligt sjuk eller någon i din närhet sjuk ja då påverkas du av det också.

Hur dessa saker påverkar dig beror såklart på tex hur du är som person vilka människor du omger dig med, osv. Det behöver ju heller inte innebära att du ändrar din grundsyn på saker och ting, men du kanske inte är lika kategorisk, du kan kanske se från en annan människas perspektiv och förstå varför de tycker som de gör. Jag tror helt enkelt att man gör sig själv något av en björntjänst björntjänst om man aktivt försöker undvika nya åsikter, perspektiv, kulturella intryck, världar och låser in sig i en box där du bara umgås med samma människor och gör samma saker år ut och år in.

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Det är väl bara positivt att man vill bli en bättre människa över tid? Jag skulle varit rejält besviken om jag var samma människa nu som jag var när jag var 21 (21 år sedan). Om det är något jag hoppas att jag kommer fortsätta göra i takt med att jag blir (ännu) äldre är att jag fortsätter vara nyfiken och att inte vara rädd för förändring. Handlar ju om allt från teknik, ny musik, författare, filmer till människor i stort. Det är saker man själv till viss del behöver söka sig till men sen har du ju andra saker som händer i ditt liv som bara händer och sen anpassar man sig. Nu händer kanske inte bara familj och barn, men det är oundvikligen något som förändrar din vardag och troligen åsikter/värderingar. Blir du superrik eller fattig, ja då ändras det. Blir du allvarligt sjuk eller någon i din närhet sjuk ja då påverkas du av det också.

Hur dessa saker påverkar dig beror såklart på tex hur du är som person vilka människor du omger dig med, osv. Det behöver ju heller inte innebära att du ändrar din grundsyn på saker och ting, men du kanske inte är lika kategorisk, du kan kanske se från en annan människas perspektiv och förstå varför de tycker som de gör. Jag tror helt enkelt att man gör sig själv något av en björntjänst björntjänst om man aktivt försöker undvika nya åsikter, perspektiv, kulturella intryck, världar och låser in sig i en box där du bara umgås med samma människor och gör samma saker år ut och år in.

Jag håller med dig i mycket av det du skriver.
Det jag inte gillar är när det gamla måste offras för att det nya ska kunna existera.

Vi borde kunna leva i en värld där mångfald är något positivt. Där oliktänkande är något positivt.

För egen del är jag väldigt intresserad av Japan och dess kultur och har i år valt att på allvar, till att börja med, självstudera Japanska.
Klart det ändrar mig men jag har som du säger fortfarande kvar min grundsyn när det kommer till vad som bör vara tillåtet i media eller ej.

Känslan jag får från vissa är dock annorlunda och det kan mycket väl vara så att det bara är just det, en känsla och att den känslan inte är särskilt nära sanningen. Men känslan finns där ändå.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Hur tänker man nu 20 år senare om Metal Gear Solid 2 där man kan gå in i ett skåp och pussa på en affisch på en tjej? PK eller inte?

Vad är det som är icke pk med det?
Tycker det visar på att kojima tänker på en del detaljer bara.
Det brukar dessutom vara en hel del toaletthumor


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kul topic. Måste själv säga att den stora splitten kommer vara AAA eller Indie. Dvs Woke vs ... den extrema motparten.
Vi har ju stora aktörer som Steam och Itch.io som börjar tillåta mer "vuxna" spel, både i termer av sex och gore.
Detta låter ju olika utvecklare utnyttja den markaden, Se bara
Succubus
och
Postal 4 - no regrets


signatur

Star Citizen - Swedish Umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
Sweumb på RSI
Sweumb Discord

KoP
Medlem

Tycker spel ska kunna vara lika våldsamma, innehålla sex eller vara icke PK som film och böcker. Tycker man inte ska göra skillnad på dessa ting.

Medlem

Pudelns kärna är att det inte är lönsamt. Den grupp som attraheras av överdrivna våld- och sexskildringar är (fördomar, jag vet) pojkar i ålder 10-16 - och även om den gruppen spelar mycket så är det inte den köpstarkaste.

Idag finns iställlet en stor och köpstark grupp vuxna spelare med fast inkomst - och de bir oftast inte lika uppspelta över sådana provokationer utan tycker mest att det känns pubertala och tramsiga.

Investerar man miljoner i att utveckla ett spel så vill man inte stöta sig med den senare gruppen.

Sen kan man så klart, som Rockstar, slänga in provocerande tortyrscener för att få extrareklam från överreagerande föräldraföreningar - men men då måste man ha ett redan väldigt bra spel i grunden.

Simple as that!

Medlem
Skrivet av greb1989:

Det jag kan känna någonstans som debatten går just nu är att vi begränsar den konstnärliga friheten ibland, det är kanske inte så tydligt som att spel inte får släppas etc. Men tror att många utgivare ryggar tillbaka när det kommer förslag och idéer på spel som kan stöta sig med en viss grupp. Det är enklare då att satsa på så säkra kort som möjligt.

Nu gillar jag inte riktigt termen PK då jag kan känna att den är lite yxig, men for the sake of the argument så kör jag med den.

PK-folk har en tendens till att kidnappa diskussioner och ämnen och föra fram sina åsikter så vildsint att jag på riktigt tror att det skadar både kultur och vårt samhälle i stort. Självklart i allt detta är ju att ren rasism etc går bort, men när man drar saker till sina ytterligheter hela tiden som man gör just nu så blir det absurt. Tro det eller ej, men det är helt okej att känna sig kränkt ibland. Det är en känsla som går över. Folk behöver överlag vara lite mer hårdhudade och börja förstå skillnaden på som i det här fallet spel och verklighet. Bara för att en karaktär i ett spel är sexistisk och rasistisk betyder inte det att skaparen eller spelaren är det. Att vi ens har de här debatterna är skrattretande och när jag är på riktigt uselt humör undrar jag hur de här människorna hade tacklat ett krig eller liknande katastrof där deras plattformar och genustankar inte spelar någon som helst roll.

Vi kanske har det för bra?

Skillnaden på västerländska och japanska spel tycker jag precis som några har nämnt här i tråden är intressant. Kreativiteten och den konstnärliga friheten känns större där än vad den gör här. Nu är jag inte särskilt bevandrad i samhällsdebatten i Japan, men något säger mig att sådana här frågor inte riktigt är uppe på bordet i samma utsträckning som här. Det i sin tur gör nog att man känner en större frihet och är mindre ängslig överlag kring "mjuka" värden som man är här.

Situationen med Blizzard blev ju extrem när en grupp var så högljudda och kränkta att man tog bort flera gamla skämt i World of Warcraft då det kunde kränka människor....Ding, ding värld i min bok och kanske inte där man ska lägga sitt fokus för en bättre värld, men vad vet jag?

Så om man har en åsikt som inte instämmer med sin egen världsbild då heter det kidnappa diskussionen eller att släppa det om man känner sig kränkt?

Åsikter och yttrandefrihet går åt båda hållen faktiskt.

Du talar om konstnärlig frihet, BFV använde sig ju utav sin konstnärliga frihet som använde sig lite av kvinnliga karaktärer och folk med olika hudfärg. Inte helt crazy saker men ändå.


signatur

IDKFA

12
Skriv svar