Microsoft ämnar köpa Activision Blizzard för 68 miljarder dollar

Medlem
Skrivet av Freddan:

Innan denna gen är över det mycket möjligt att någon av dem köpts av Microsoft.

Inte omöjligt att det i slutändan landar i en USA vs Asien (Japan). Kanske är läge för Nintendo och Sony att ha ett snack.

Om Microsoft är smarta nu plockar de Square Enix för att slå undan ben även i Asien. Något säger mig dock att det finns stolthet där de inte låter sig säljas till Microsoft.

Hoppas verkligen att vi bara slipper ett så utbrett konsolkrig. Kan ju inte vara bra för någon. Min dröm är att jag kan spela Xbox, Nintendo och Playstation på en och samma konsol. Men den enkla och sanna bilden är väl att våra TV-apparater/Chromecast/apple-tv kommer lösa det ändå. Bara be till gudarna att det inte blir dyrt!

Medlem

Vilket misstag. Xbox har redan många pangpang-spel så vad ska de med Call of duty till? Huvudlöst att slösa såna ofattbara summor. Tänk så många bra spel de kunde utveckla om de gjorde egna spel.

Sony är fortfarande mycket starkare.


signatur

Memento Mori

Medlem

Vad ska dom med det till, har dom ingen känning av vad som är bra eller dåligt!!

Blizzard är ok men Activision har varit på dekis länge!

Medlem

Men hur ska de kunna räkna hem detta? Microsoft kunde lika gärna skänkt bort 100 miljoner XBOX, det hade blivit billigare och hade nog gett fler sålda spel och prenumerationer? Eller köpt typ Qualcomm och börjat göra ARM64-windows-telefoner som kan köra Windows 11? Nej, jag vet inte, men det här var mycket pengar tycker jag.

Medlem
Skrivet av Håkan:

hur fan får man tillbaka 680 miljarder kronor? Sjukt mycket pengar!

Bara Candy Crush (King) drog hem närmare $857.000.000 (uppgift från 2020) och ökar mer varje år.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av Freddan:

Kanske är läge för Nintendo och Sony att ha ett snack.

Det hade ju verkligen varit drömmen! De har ju dessutom varit nära innan..

Nej uppköpet känns bara sjukt tråkigt. Dels för Megacorpkänslan MS avger och samtidigt vilka de väljer att köpa; världens i mina ögon tråkigaste utgivare. Pengar kommer de att göra dock.

Medlem
Citat:

Sen, kan man undra, hur fan får man tillbaka 680 miljarder kronor? Sjukt mycket pengar! Men om 10 år sitter vi här och nån ger 2000 miljarder för något.

628 Kvadriljoner Svenska kronor är den korrekta valuta omvandlingen. Eller 628,038,225,000kr

Medlem

Historiskt sett kommer alla bra titlar från mindre studios där passion gått före pengar. Minecraft är ett av alla exempel.

Kan inte se någon studio som exploderat under en drake, nån nämde Inxile, Brian fargo är ett sedan många år tillbaka välkänt och aktat namn med bland annat Wasteland, bards tale serien någon? en hökt aktad titel, han hade gjort crowdfunded games och dom levererade verkligen. När MS köpte dom var även den titlen långt in i produktion och fanns även klausuler.

För nämna det motsatta , vår Svenska stolthet DICE, går inget vidare för dom under EA, titlarna blir sämre och sämre och snart kommer dom leverera en åker med grispiss. Starwars, BF dom failar överallt. För mycket är ändrat, passionen finns kanske hos nån av dom men BF är numera mjök ko som EA gärna drar i spenorna.

Personlig åsikt, men saknar gamla BF som fan, köpte alla titlar fram till BF4 sen gav jag upp.

Även detta personlig åsikt, men tror Blizzard är fucked under MS vingar, OM inte något märkligt händer som att MS köper upp Mike Moreheims nya företag med flertalet tunga blizzard namn i. Slänger ut äcklet bobby och sätter Mike på Blizzard posten.

Medlem
Skrivet av Atorak:

Historiskt sett kommer alla bra titlar från mindre studios där passion gått före pengar. Minecraft är ett av alla exempel.

Kan inte se någon studio som exploderat under en drake, nån nämde Inxile, Brian fargo är ett sedan många år tillbaka välkänt och aktat namn med bland annat Wasteland, bards tale serien någon? en hökt aktad titel, han hade gjort crowdfunded games och dom levererade verkligen. När MS köpte dom var även den titlen långt in i produktion och fanns även klausuler.

För nämna det motsatta , vår Svenska stolthet DICE, går inget vidare för dom under EA, titlarna blir sämre och sämre och snart kommer dom leverera en åker med grispiss. Starwars, BF dom failar överallt. För mycket är ändrat, passionen finns kanske hos nån av dom men BF är numera mjök ko som EA gärna drar i spenorna.

Personlig åsikt, men saknar gamla BF som fan, köpte alla titlar fram till BF4 sen gav jag upp.

Även detta personlig åsikt, men tror Blizzard är fucked under MS vingar, OM inte något märkligt händer som att MS köper upp Mike Moreheims nya företag med flertalet tunga blizzard namn i. Slänger ut äcklet bobby och sätter Mike på Blizzard posten.

Mig veterligen gäller detsamma i de flesta om inte alla branscher. Ju större ett företag blir desto mer tappar det kontakten med vad det gör/tillverkar/producerar/tillhandahåller, och allt fokus handlar istället om pengar. Det kan vara viktigt att nå en "nöjd kund" som en varumärkes strategi, men för att nå dit tar man alla genvägar man kan, och bygger ett palats av kulisser istället för ett gediget arbete.
Time is money är den enda religionen.

Medlem

MS borde köpa NIntendo oxå, Zelda och mario på gamepass vore najs

Medlem

Har Microsoft startat upp någon egen studio på länge som man gjorde med 343 studios?

Jag tror överlag att denna affären är bra för Blizzard och activision. MS blir lite starkare på PC fronten och mobilmarknaden. Cod är väl det stora varumärket till konsol och det genererar en stor del pengar förstås. Den serien kommer dock aldrig vara någon konsolsäljare. Förhoppningsvis så kan Microsoft göra serien lite mer attraktiv genom att göra den konsolbunden till MS.

Vad Sony gör för motdrag i denna affär blir spännande och se.

Sen kan man såklart ifrågasätta hur snyggt det är att köpa upp gigantiska studios bara för att visa att man är MS som har oändliga likvida medel.

Alla dessa köp av Microsoft kommer leda till att Nintendo och Sony tvingas gå samman och kommer då även förvärva Capcom, Konami och FromSoft.

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Bara Candy Crush (King) drog hem närmare $857.000.000 (uppgift från 2020) och ökar mer varje år.

Massor med pengar och bara från ett spel men du inser hur mycket mer som krävs va?

Medlem

MS har tidigare försökt köpa Nintendo om jag minns rätt innan första xbox för att komma in på marknaden.. Går ändå bra för alla platrformar nu vad gäller spel ekonomiskt.

Nintendo har väl inga skulder och en redig kassa så de klarar sig länge på pokemon och sin merch.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Alla dessa köp av Microsoft kommer leda till att Nintendo och Sony tvingas gå samman och kommer då även förvärva Capcom, Konami och FromSoft.

Skulle inte förvåna mig om vi hör detta väldigt snart.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Vilket misstag. Xbox har redan många pangpang-spel så vad ska de med Call of duty till? Huvudlöst att slösa såna ofattbara summor. Tänk så många bra spel de kunde utveckla om de gjorde egna spel.

Sony är fortfarande mycket starkare.

Misstag? AB nettoinkomst kommer ligga kring 3 miljarder dollar för 2021. Den summan ökar säkert nu när MS tar över.

Medlem

Ser att många i tråden är upprörda när Microsoft köper upp något. Önskar ni hade samma energi när Sony köpt upp företag och låst spel/karaktärer till sin plattform. Tvingar både er och mig att införskaffa ett PS för att spela 2-3 spel per år.

Jag är väldigt positiv till detta. Dels för att AVBLi inte varit sig själva de senaste åren och behöver stöd, vilket jag tror Microsoft kan ge. Men också för att spelen kommer garanterat att släppas till Xbox OCH PC dag 1 framöver. Och har du inte tillgång till det så släpps de även på molnet.

Tycker ni ska vara mer skraja när Sony köper upp än Microsoft.

Medlem

Jag undrar om Activision kommer fortsätta fajtas lika hårt mot diverse stämningar som de gör nu eller om MS kommer att gå med på alla krav och ta den ekonomiska smällen?

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Ser att många i tråden är upprörda när Microsoft köper upp något. Önskar ni hade samma energi när Sony köpt upp företag och låst spel/karaktärer till sin plattform. Tvingar både er och mig att införskaffa ett PS för att spela 2-3 spel per år.

Jag är väldigt positiv till detta. Dels för att AVBLi inte varit sig själva de senaste åren och behöver stöd, vilket jag tror Microsoft kan ge. Men också för att spelen kommer garanterat att släppas till Xbox OCH PC dag 1 framöver. Och har du inte tillgång till det så släpps de även på molnet.

Tycker ni ska vara mer skraja när Sony köper upp än Microsoft.

Håller med om att Activision-Blizzard var i behov av räddning så det här kan vara det bästa som kunde hända dem.

Däremot undrar jag vilka företag som Sony köpt upp för att låsa spel/karaktärer till sin plattform där spelen företagen gjort innan uppköpet inte varit PlayStation-exklusiva?
Vet att Insomniac gjorde något Xbox-exklusivt spel men det är det enda jag kommer på på rak arm iaf.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av laban005:

Massor med pengar och bara från ett spel men du inser hur mycket mer som krävs va?

Xbox divisionen betalade igen Zenimax dealen på mindre än 4 månader enligt mina dåvarande beräkningar av kvartalsrapporten att döma och då hade Game Pass mer än 10 miljoner färre användare. Säg att 25 miljoner användare (som det är nu) blir fasta prenumeranter och dom har ökat med strax under 1 miljon users i månaden, bara på 1 månad drar man då in 3.37 miljarder kronor ensamt på end users utan några som helst extra köp av spel eller förtjänster av licensiering, reklam deals (på merch med DRKN, chips, läsk, leksaker som Lego osv.) och användande av platformen.
Säg att COD blir exklusivt till Xbox, folk köper Game Pass o konsoler hela tiden...hur stor blir inte vinsten bara på det nästa budget? 2020 drog Modern Warfare ensamt in $1.91 biljoner och var det mest lönsamma spelet före GTA5 och Fifa.
Nu kommer dom inte ens gå minus på spelets konkurrens med egna titlar.
Sen drar dom in vinster från alla COD-spelen samtidigt, även från nuvarande Playstation användare.
Så jag tror inte det kommer vara några problem att "break even" ca. ett budget år.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem

Sony just nu:

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mariva:

Håller med om att Activision-Blizzard var i behov av räddning så det här kan vara det bästa som kunde hända dem.

Däremot undrar jag vilka företag som Sony köpt upp för att låsa spel/karaktärer till sin plattform där spelen företagen gjort innan uppköpet inte varit PlayStation-exklusiva?
Vet att Insomniac gjorde något Xbox-exklusivt spel men det är det enda jag kommer på på rak arm iaf.

Tror han menar mer likt Avengers osv. Där karaktärer är låsta till endast en plattform. Samt att exklusivt på PS är endast på PS och på Xbox så är det enkelt genom moln,mobil,appar,PC och krysslåda att ändå spela spelen för en billig peng


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Tror han menar mer likt Avengers osv. Där karaktärer är låsta till endast en plattform. Samt att exklusivt på PS är endast på PS och på Xbox så är det enkelt genom moln,mobil,appar,PC och krysslåda att ändå spela spelen för en billig peng

Aha, ja där är en väsentlig skillnad. Sony vill hålla mer på "sina" karaktärer och på det sättet locka spelare (läs köpare) medan MS vill få fler prenumeranter till Game Pass och inte är så fokuserade på att sälja konsoler. Och för att spela Sonys spel (när de släpps först) så måste man iaf idag ha en PlayStation om de nu inte släpper på dem på PS Now från dag 1 framöver.


signatur

PSN: Swede_78

Skrivet av NuZ:

Tror han menar mer likt Avengers osv. Där karaktärer är låsta till endast en plattform. Samt att exklusivt på PS är endast på PS och på Xbox så är det enkelt genom moln,mobil,appar,PC och krysslåda att ändå spela spelen för en billig peng

Fast när det kommer till exklusiva titlar är det ju inte något konstigt med att tex Gran Turismo, Ratchet & Clank, God Of War mm är exkusivt till PS. Nintendo har Mario och Zelda mm och på samma sätt har Xbox/Microsoft alltid haft Halo, Forza, Fable mm och det vet man om och accepterar.

Att såhär gå och köpa upp stora tredjepartsutvecklare som tidigare gjort multiplatformsspel och sedan blocka dom från både Nintendo och Sony är ju såklart något helt annat. Lika åt helvete skulle det ju vara om Sony gick o köpte upp EA och därmed ha Fifa, Battlefield mm exklusivt till PS.

Nu drabbas jag personligen inte av det här direkt..än iaf. Oroväckande är det dock när ett sånt här stormonopol håller på att skapas och väldigt förvånande att så många står upp hejar på detta.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Fast när det kommer till exklusiva titlar är det ju inte något konstigt med att tex Gran Turismo, Ratchet & Clank, God Of War mm är exkusivt till PS. Nintendo har Mario och Zelda mm och på samma sätt har Xbox/Microsoft Halo, Forza, Fable mm och det är ju man vet om och accepterar.

Fortfarande inte samma sak. Skillnaden är att Xbox släpper spelen till konsol, PC och molnet.
Halo, Forza och Fable släpptes/släpps till PC dag 1, precis som för oss på konsol.
Sony och Nintendo skiter fullständigt i alla som inte har köpt deras hårdvara.

Detta är inte jämförbart och ett dåligt argument.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mariva:

Aha, ja där är en väsentlig skillnad. Sony vill hålla mer på "sina" karaktärer och på det sättet locka spelare (läs köpare) medan MS vill få fler prenumeranter till Game Pass och inte är så fokuserade på att sälja konsoler. Och för att spela Sonys spel (när de släpps först) så måste man iaf idag ha en PlayStation om de nu inte släpper på dem på PS Now från dag 1 framöver.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Fast när det kommer till exklusiva titlar är det ju inte något konstigt med att tex Gran Turismo, Ratchet & Clank, God Of War mm är exkusivt till PS. Nintendo har Mario och Zelda mm och på samma sätt har Xbox/Microsoft alltid haft Halo, Forza, Fable mm och det vet om och accepterar.

Att såhär gå och köpa upp stora tredjepartsutvecklare som tidigare gjort multiplatformsspel och sedan blocka dom från både Nintendo och Sony är ju såklart något helt annat. Lika åt helvete skulle det ju vara om Sony gick o köpte upp EA och därmed ha Fifa, Battlefield mm exklusivt till PS.

Nu drabbas jag personligen inte av det här direkt..än iaf. Oroväckande är det dock när ett sånt här stormonopol håller på att skapas och väldigt förvånande att så många står upp hejar på detta.

Inte sagt något om exklusiva titlar direkt. Försökte förtydliga vad han menade bara. Självklart håller man hårt i sitt. Dock är det ju enklare nu än någonsin att ta del av Xbox utbud även utan varken PC eller Xlåda. 1$ är väl testkostnaden och många spel fått toutch på mobil. Spelar Outlast 2 just nu på jobbet t.ex #sägingettillchefen


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Tror han menar mer likt Avengers osv. Där karaktärer är låsta till endast en plattform. Samt att exklusivt på PS är endast på PS och på Xbox så är det enkelt genom moln,mobil,appar,PC och krysslåda att ändå spela spelen för en billig peng

Ja eller Spiderman, Street Fighter, Final Fantasy med fler. Det är att köpa exklusivitet med olika stora plånböcker helt enkelt.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Tror han menar mer likt Avengers osv. Där karaktärer är låsta till endast en plattform. Samt att exklusivt på PS är endast på PS och på Xbox så är det enkelt genom moln,mobil,appar,PC och krysslåda att ändå spela spelen för en billig peng

Fast det stämmer ju inte. Sony har ju börjat släppa titlar på PC och det kommer ju bara bli mer och mer. Och Avengers är väl inte låst? Där emot är Spiderman det men Spiderman ägs ju av Sony så det är väl inte så konstigt.
Jag tycker det är skillnad på att köpa en studio och utveckla ett nytt IP exklusivt än att köpa upp etablerade studios med etablerade titlar och sedan göra dem exklusiva som CoD då eller Diablo.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Ja eller Spiderman, Street Fighter, Final Fantasy med fler. Det är att köpa exklusivitet med olika stora plånböcker helt enkelt.

Spiderman inte så konstigt, nästa Street Fighter kommer inte va exklusivt och FF finns på PC.

Medlem

Så mycket pengar... Känns som man blir foliehatt o ger flashback-galningarna poäng för Microsoft måste veta om "the great reset" haha, som att dom fattar att ekonomin kommer nollställas.

Edit: Sony kanske måste bli hårdare med att inte släppa på PC ifall Microsoft låser ute Sony

Skriv svar