Quiz – Vad kan du om Steam och de största Steam-spelen
Bästa är ju att gå direkt till källan själv, kikar man på butikssidan för CS:S så står det att det släpptes 1 november 2014.
Sant. Skrev på rasten från jobbet och Steam är blockerat i jobbnätverket så hade inte den möjligheten just då.
Känns ändå skumt ändå för jag vill verkligen minnas att det inte behövdes Steam innan HL2. Steam fanns innan, men det var inget krav som det blev med HL2. Fast det var 20+ år sedan så kan ju komma ihåg fel. Oavsett vilket så vidhåller jag att min andra 10/10 på frågesporten var ett faktum den här veckan
Där och då kritiserades "tilltaget".
Haha, vi satt med 33k modem för att aktivera HL2, alla filerna behövde verifieras om jag minns rätt. Det tog ett tag
edit: "Valfläsk" ahahahah
Mitt resultat: 9/10.
Jag köpte Half-Life 2 på release-dagen och att jag behövde installera steam och trycka in en kod för att få spela..
Less talked about, minns jag nu, är att det var iaf TYP det första spelen som krävde att du hade en DVD-spelare ist för CD-spelare i datorn och att det krävde lite smörjande av föräldrar osv för att ro hem...
Det här med att ställa krav på konsumenten för att spela deras spel måste ju nästan vara del av Valves DNA vid det här laget (HL: Alyx osv)
Minns även att det var mycket snack om att HL2 krävde online-aktivering, även om du köpte på skiva. Tror inget annat spel hade haft det innan. Det var svårt för många att aktivera spelet sen eftersom servrarna blev överbelastade.
Innan så läckte ju många spel ut före release på piratnätverken så Valves drag med aktivering var väl effektivt mot det iallafall.
Minns även att det var mycket snack om att HL2 krävde online-aktivering, även om du köpte på skiva. Tror inget annat spel hade haft det innan. Det var svårt för många att aktivera spelet sen eftersom servrarna blev överbelastade.
Innan så läckte ju många spel ut före release på piratnätverken så Valves drag med aktivering var väl effektivt mot det iallafall.
Ja, det var upprörda känslor. Minns att John Severinson inte fick igång sitt när han skulle recensera det på FZ, det var en del frustration i IRC-kanalen. Sen var Steam överlag väldigt illa omtyckt av vissa de första åren.
8/10 rätt här.
Låter nästan som du tycker det är dåligt att Epic tar mindre? 30% är ju ockersiffror.
Varför är det ocker? Vad baserar du det på? (Tänk på vad som ingår procenten, inte bara på procenten.)
Jag säger inte att det är för högt, jag bara undrar hur du tänker, om det är baserat på logik eller känslor.
I drank what?
Varför är det ocker? Vad baserar du det på? (Tänk på vad som ingår procenten, inte bara på procenten.)
Jag säger inte att det är för högt, jag bara undrar hur du tänker, om det är baserat på logik eller känslor.
Rekommenderar vad Lars Wingefors (Embracers storägare) sa här då han sätter huvudet på spiken. Ca 41:15 - 43:20.
Dock nyfiken på varför du ens undrar över om det skulle vara ett känsloargument? Jag är ingen utvecklare och har inget att vinna (eller förlora) på vad de kör för procent. Noll emotionell förankring. 30% är ju dock en uppenbart bisarr siffra som inte har något med tjänsten i sig att göra utan enbart grundar sig på marknadsandelar.
Rekommenderar vad Lars Wingefors (Embracers storägare) sa här då han sätter huvudet på spiken. Ca 41:15 - 43:20.
Dock nyfiken på varför du ens undrar över om det skulle vara ett känsloargument? Jag är ingen utvecklare och har inget att vinna (eller förlora) på vad de kör för procent. Noll emotionell förankring. 30% är ju dock en uppenbart bisarr siffra som inte har något med tjänsten i sig att göra utan enbart grundar sig på marknadsandelar.
Ska kolla videon. Jag undrar över känsloargument pga känslosåståget som många hoppar på om saker de tycker sig bry sig om men inte har någon fakta att stå på.
Edit: Han säger det är ocker, men ger inget specifikt exempel på varför.
I drank what?
8/10 - fick fel på CS 1.6 men jag anser det är faktafel i quiz.
Ett av mina mest fantastiska minnen med Steam är att jag var med på en DC++ server en gång och hittade en textfil som hette, "Half-Life 2 CD Key.txt". Jag drog då hem den och inuti så fanns bara en CD-nyckel till vad som påstods vara till Half-Life 2.
Så jag startade mitt Steam och provade att aktivera denna nyckel och till min otroliga och stora förvåning så fungerade nyckeln och jag fick då spela Half-Life 2!!
Jag förstår fortfarande inte än idag över den rötan. Det hade varit en sak om någon hade delat med sig en hel drös olika nycklar som de kanske haxxat fram eller i värsta fall stulit och lagt dessa i en textfil, men enbart en enstaka nyckel inuti en textfil som också fungerade och sedan dela ut på DC++?!
Första frågan, är inte svaret CS?
CS 1.6 krävde Steam och CS:Source släpptes innan Half-Life 2.
Exakt det där reagerade jag också på. Jag minns mycket väl övergången till CS 1.6 på Steam och med buggig mjukvara som inte kunde uppdatera sig själv så att man inte fick spela CS 1.6... Vilken hemsk tid!
Mitt resultat: 4/10.
Hähä skulle ha sagts, "Hoppsan, nu gick du minst sagt lite vilse i den finska ångbastun"
8/10 - fick fel på CS 1.6 men jag anser det är faktafel i quiz.
Ett av mina mest fantastiska minnen med Steam är att jag var med på en DC++ server en gång och hittade en textfil som hette, "Half-Life 2 CD Key.txt". Jag drog då hem den och inuti så fanns bara en CD-nyckel till vad som påstods vara till Half-Life 2.
Så jag startade mitt Steam och provade att aktivera denna nyckel och till min otroliga och stora förvåning så fungerade nyckeln och jag fick då spela Half-Life 2!!
Jag förstår fortfarande inte än idag över den rötan. Det hade varit en sak om någon hade delat med sig en hel drös olika nycklar som de kanske haxxat fram eller i värsta fall stulit och lagt dessa i en textfil, men enbart en enstaka nyckel inuti en textfil som också fungerade och sedan dela ut på DC++?!
Exakt det där reagerade jag också på. Jag minns mycket väl övergången till CS 1.6 på Steam och med buggig mjukvara som inte kunde uppdatera sig själv så att man inte fick spela CS 1.6... Vilken hemsk tid!
8/10.
Ska inte ta gift på det men har för mig att cs 1.X inte krävde steam i början. Vill minnas att vi inte använde steam på tidiga lan när vi spelade steam (eller andra spel) senare när steam kommit minns jag att det alltid var någon som missat att fixa så de körde steam i offline-läge. Blev jäkla bökigt pga att internetuppkoppling inte var lika vanligt i samlingslokaler (eller i mobiler) som idag.
Som flera redan sagt så är svaret på första frågan Counter-Strike och inte Half-Life 2 som quizet hävdar.
https://liquipedia.net/counterstrike/Counter-Strike_patches
2003-01-16 Patch
- Steam Only Transition
- Initial CS 1.6 Release
Långt före Half-life 2.
Minns även att det var mycket snack om att HL2 krävde online-aktivering, även om du köpte på skiva. Tror inget annat spel hade haft det innan. Det var svårt för många att aktivera spelet sen eftersom servrarna blev överbelastade.
Innan så läckte ju många spel ut före release på piratnätverken så Valves drag med aktivering var väl effektivt mot det iallafall.
Ja det stämmer... Vivendi/Sierra eller vad dom hette stämde ju även Valve pga detta.. Minns jag..
Såhär i efterhand så ser man det ju rätt tydligt att den grejjen samt The Orange Box hade nästan som första uppgift att ge en stor install-bas på Steam.. Sälja spel i andra hand.. Typ..
subterranean homesick alien
..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2