Medlem
Gamingstol

Tja!
Tänkte jag skulle köpa en ny stol och behöver tips vilken som är mest prisvärd.
Vill ha en stol som är mjuk att sitta i så man klarar sitta länge, sen med nack och ryggstöd!

Medlem

Glöm gamingstol och köp en riktig kontorsstol, de är mkt bättre i längden.
Sen är det beroende på hur mkt du vill lägga på det. 3000kr eller mer får du en riktigt bra stol för

Medlem

Jag köpte nyligen en Malmstolen 4000 hög. De kostar omkring 12 k nya om man vill ha all inclusive men klart värt det i längden. Det finns begagnad och nedsatt pris på:

rafz.se

DUX-sätet är så sjukt skönt.

Medlem

Secret Lab hela vägen.
https://secretlab.eu/sv

Riktigt bra stolar. De håller och man får inte träsmak eller ont i ryggen.
Nästa stol jag köper blir en till Secret Lab.

Det finns två modeller:
Titan: avsedd för 175 cm och högre
Omega: avsedd för 180 cm och kortare.

Är du mellan 175-179 kan du köra vilket som, men Omegan är billigare.
De brukar kosta mellan 3000-4000 kr, men värt varenda krona.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Rebeckaaaaa:

Tja!
Tänkte jag skulle köpa en ny stol och behöver tips vilken som är mest prisvärd.
Vill ha en stol som är mjuk att sitta i så man klarar sitta länge, sen med nack och ryggstöd!

Skippa gamingstol.
Köp en bra kontorsstol med synkronisk gunga.

Själv kör jag en Herman Miller Aeron. Den här varken nackstöd eller kudde för svanken, och det behövs inte heller i en stol som är konstruerad för att ge dig en bra hållning.
Bästa investeringen jag gjort för spel/arbete. Kan tyckas som en hög kostnad men 12 års garanti och skulle den paja efter den tiden finns reservdelar. Jämför det med vad folk lägger på en dator (eller ett grafikkort) som håller några år.

Det finns också bra kontorsstolar i 3000 kr klassen.

Medlem

Har kört med kontorsstol tidigare, har nu en gaming stol som jag köpte för WFH/Gaming på Jysk för ca 2000, inte speciellt bra, och en sämre känsla än vanlig. Skulle jag köpa en stol idag så blir det lätt kontorsstol.

Medlem

Hade en kinnarpsstol tidigare, var rätt ok för att sitta och jobba i, men bytte ut den då tyget började bli lite äckligt efter mer än 15 års sällskap. Inget snack om byggkvaliteten.

Men jag gör nu allt möjligt i min stol, och pandemin har ju gjort att jag sitter i onlinemöten säkert 20h i veckan (antagligen betydligt mer). Älskar min gamingstol Arozzi Verona Pro. Köpte den för 4-5 år sedan på en mellandagsrea och den är lika go idag.

Hade jag bara suttit och kodat eller skrivit avhandlingar kanske distansen på armstödet hade stört mig. Är 193 och väger lite norr om 100 kg. Min rygg är inte som den var för 10 år sedan (50+) men sitter som en kung i denna. Jag förstår inte dom som dizzar bra gamingstolar för kontorsarbete. Köp en bra gamingstol så är den lika go som en bra kontorsstol. Nyckelordet är BRA stol.

Min nästa stol blir också en bra stol!

Medlem
Skrivet av Macenso:

Jag förstår inte dom som dizzar bra gamingstolar för kontorsarbete. Köp en bra gamingstol så är den lika go som en bra kontorsstol. Nyckelordet är BRA stol.

Min nästa stol blir också en bra stol!

Enkelt. En gamingstol är inte byggd med ergonomi i första hand. Hela grejen med gamingstolar startades av DX Racer. Ett företag som tillverkade racerstolar. När konjunkturen gick ner började man göra stolar för gamers. Problemet är att när du sitter i en stol framför datorn behöver du inte vingar som håller dig på plats pga g-krafter du utsätts för i kurvor när du kör en bil. Tvärtom begränsar de dina rörelser.
Tala med vilken ergonom som helst och de kommer säga samma sak: A och O är att du kan byta position när du är stillastittande. När du byter position i din gamingstol följer inte gamingstolen med dig vilket gör att du får olika stöd för varje position. Det plus att din stol saknar ordentligt stöd för ländryggen.

Om du är nöjd så är väl det bra. Men där har du en förklaring till varför man dissar gamingstolar.

Medlem
Skrivet av Foppa82:

Enkelt. En gamingstol är inte byggd med ergonomi i första hand. Hela grejen med gamingstolar startades av DX Racer. Ett företag som tillverkade racerstolar. När konjunkturen gick ner började man göra stolar för gamers. Problemet är att när du sitter i en stol framför datorn behöver du inte vingar som håller dig på plats pga g-krafter du utsätts för i kurvor när du kör en bil. Tvärtom begränsar de dina rörelser.
Tala med vilken ergonom som helst och de kommer säga samma sak: A och O är att du kan byta position när du är stillastittande. När du byter position i din gamingstol följer inte gamingstolen med dig vilket gör att du får olika stöd för varje position. Det plus att din stol saknar ordentligt stöd för ländryggen.

Om du är nöjd så är väl det bra. Men där har du en förklaring till varför man dissar gamingstolar.

En gamingstol är inte byggd för ergonomi och en ergonomisk stol är inte byggd för avslappning. Herman Miller kör inte ens med nackstöd i sina modeller eftersom de är anpassade för en ergonomisk position över kortare perioder av arbete. På deras hemsidan förutsätter man att maxtiden i stolen är runt 4 timmar eller strax över, de är inte gjorda för att kunna luta sig tillbaks och ta det lugnt.

Finns ju ingen tvekan om att ergonomiska stolar är böttre för hållning och rygg men visst vurmande för dessa, som att du inte behöver nackstöd om du har en ergonomisk hållning, är rent trams och blir snabbt ett dyrt misstag för den som vet att en sådan funktion uppskattas.

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Glöm gamingstol och köp en riktig kontorsstol, de är mkt bättre i längden.
Sen är det beroende på hur mkt du vill lägga på det. 3000kr eller mer får du en riktigt bra stol för

Kan inte hålla med, Min SecretLabs-stol är klart bättre än alla Kinnarps-stolar jag testat. Då får man även pengar över att lägga på roligare saker.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av kebbe:

En gamingstol är inte byggd för ergonomi och en ergonomisk stol är inte byggd för avslappning. Herman Miller kör inte ens med nackstöd i sina modeller eftersom de är anpassade för en ergonomisk position över kortare perioder av arbete. På deras hemsidan förutsätter man att maxtiden i stolen är runt 4 timmar eller strax över, de är inte gjorda för att kunna luta sig tillbaks och ta det lugnt.

Finns ju ingen tvekan om att ergonomiska stolar är böttre för hållning och rygg men visst vurmande för dessa, som att du inte behöver nackstöd om du har en ergonomisk hållning, är rent trams och blir snabbt ett dyrt misstag för den som vet att en sådan funktion uppskattas.

Fast det där stämmer ju inte.

För det första är inte en ergonomisk stol enbart till för att du ska sitta upprätt och korrekt.
Här kan du läsa mer om ex Aeron och olika sittpositioner.

https://www.hermanmiller.com/research/categories/white-papers...

Vet inte var du fått för dig att man förutsätter att man ska sitta 4 timmar i stolen. Som med allt arbete (och spelande) är det bra att röra på sig emellanåt. Det innebär inte att ex en Aeron inte klarar av fler timmar än en gamingstol.

Behöver du nackstöd när du står upp? Om inte, så behöver du inte nackstöd i en stol som ger ryggen rätt support heller.
Du verkar inte ha stenkoll. Dyrt misstag? Det går ju att köpa till nackstöd om man nu verkligen vill ha det, så förstår inte riktigt vad du menar med dyrt misstag? En stol provsitter man naturligtvis innan man köper.

Gå ut och provsitt en stol istället

Medlem

Jag körde Kinnarps och Håg många år men köpte sen en secret lab.
Hade den i två månader och sålde den sedan för en Kinnarps igen.
Secret laben kändes billig och ganska hård att sitta på. Sedan ville jag ha den utan upphöjda vingar på sitsen vilket gjorde att jag valde titan modellen. Problemet som följde var dock att den inte gick att sänka tillräckligt då titan modellen var för längre personer (är 174).

Edit: såg nu att de har olika längder på titan med, fanns tyvärr inte när jag köpte min så det problemet verkar åtgärdat iaf.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan inte hålla med, Min SecretLabs-stol är klart bättre än alla Kinnarps-stolar jag testat. Då får man även pengar över att lägga på roligare saker.

Kör själv med en Secret Lab stol. (Titan Evo 2022). Jag ser den inte som en gamingstol, de har tagit några steg från den där typiska gaming-stolen. Jag ser den som något av en hybrid-stol, gaming-kontors. De bra sakerna från gaming och de bra från kontors-stolar.

Jag rekomenderar en bra kontorsstol över den typiska gaming stolen. Secret Lab är ett bra alternativ, typ 5000Kr inklusive frakt (till norrland). Enda nackdelen är att den är svår att provsitta i innan man köper den. Jag köpte min i blindo. Jag är nöjd, men den är inte för alla. Min levererades med trasigt armstöd och tog en månad att få ett nytt.

Som många andra här säger, skit i den typiska gaming stolen, satsa på kontorstol och provsitt i så många du kan.

Medlem
Skrivet av Rebeckaaaaa:

Vill ha en stol som är mjuk att sitta i så man klarar sitta länge

Nej om den är mjuk kommer du inte att kunna sitta länge.
Jag kör med SecretLabs Titan. Har haft den i snart två år och kunde inte vara nöjdare. Välj omega modellen om du är under 180 cm.
Det tar ca 2-3 veckor att vänja sig med stolens sittkomfort antar att det är lättare om man förstår att den kommer uppfattas som hård i början.
Förstår att det finns dyrare som är bättre men för den pengen har jag inte hittat någon.

Och att man skulle bli hämmad i rörelsen av stolen? Vad gör du framför datorn egentligen. 🤣

Medlem

Jag har en Arozzi gamingstol, en Herman Miller Aeron utan ländryggssupport, en stor klonkig recliner från Mio och en Timeout från Mio.

Arozzin är minst bekväm och har sämst ergonomi. Rekommenderar ingen att välja gamingstol. Har ni inte pengarna för en riktig stol fungerar en kontorsstol med mesh-tyg från IKEA som ett bättre alternativ tills vidare. Välj mesh. Det måste vara ventilerat.

Herman Miller Aeron behöver ingen närmare introduktion. Världens mest populära kontorsstol. Den är dock lite speciell eftersom den inte har hög rygg och saknar nackskydd. Jag kan gilla att luta mig bakåt om jag ser på serier eller bara vill ändra sittställning till halv liggandes a la soffpotatis. Det fungerar inte i Aeron. Däremot har den oslagbar ventilation och är därmed även enklast att hålla ren och fräsch. En riktigt bra stol för arbete och det mesta annat, förutom när man vill vara riktigt slapp.

Mios gamla klonkiga recliner köpte jag för ~3000 kr och den är minst 10 år gammal. Den är byggd som en pansarvagn och har ett tyg som med åren har blivit både slitet och sunkigt. Den är för stor för att ha framför ett skrivbord, men jag har i perioder använt en monteringsarm för att vika in en skärm från sidan och då fungerar den helt okej. Fördelen med dessa fåtöljer är att du kan krypa upp i dem och vara som en liten boll. Du kan också sova i dem då de är ruskigt bekväma att ligga i med uppfällt fotstöd. Nackdelen är att de kräver viss tyngd för att luta tillbaka ryggpartiet, så jag skulle inte rekommendera dessa om du väger väldigt lite och är ganska kort.

Timeout från Mio är den jag sitter överlägset flest timmar i. Även denna är en fåtölj med reclinerfunktion, med alla dess för- och nackdelar. Lösningen för att få plats med en dator, skärm och ändå kunna utnyttja reclinerläget är inte snygg. Det ser rent ut sagt förjävligt ut i ett rum men är samtidigt den absolut mest bekväma allround-lösningen jag testat. Man kan ligga ner, sitta spikrakt upp, krypa upp med benen vikta åt endera sidan, sträcka ut sig i full längd, etc. Sitter man 8+ timmar i en stol per dag så väljer jag denna lösningen framför allt annat faktiskt.

Skall sägas att jag även har erfarenhet av svindyra 24h-stolar som används i kontrollrum.

Sammanvägt skulle jag ha valt antingen en ventilerad mesh-stol med bra ergonomi, likt Herman Miller Aeron, eller en erkänt bra recliner som Timeout och vara beredd på att få rengöra den titt som tätt.

Medlem
Skrivet av Foppa82:

Fast det där stämmer ju inte.

För det första är inte en ergonomisk stol enbart till för att du ska sitta upprätt och korrekt.
Här kan du läsa mer om ex Aeron och olika sittpositioner.

https://www.hermanmiller.com/research/categories/white-papers...

Vet inte var du fått för dig att man förutsätter att man ska sitta 4 timmar i stolen. Som med allt arbete (och spelande) är det bra att röra på sig emellanåt. Det innebär inte att ex en Aeron inte klarar av fler timmar än en gamingstol.

Behöver du nackstöd när du står upp? Om inte, så behöver du inte nackstöd i en stol som ger ryggen rätt support heller.
Du verkar inte ha stenkoll. Dyrt misstag? Det går ju att köpa till nackstöd om man nu verkligen vill ha det, så förstår inte riktigt vad du menar med dyrt misstag? En stol provsitter man naturligtvis innan man köper.

Gå ut och provsitt en stol istället

Behöver du armstöd när du står upp? Ryggstöd? Varför inte bara köpa en Herman Miller-pall för 15000kr med den logiken? De visar ju själva i artikeln du länkar att personen som lutar sig tillbaka får använda armarna till att stödja huvud och nacke i Aeron. Malmstolen, HÅG, Kinnarps och många fler erbjuder nackstöd på sina modeller, sitter Herman Miller på någon ergonomisk industrihemlighet som säger att dessa är helt menlösa även om du som kund vet med dig att du uppskattar dem?

Har aldrig utgett mig för att vara någon expert, utgår från vad Herman Miller själva skriver i sin guide för att välja stol. Med det sagt skulle jag heller själv aldrig köpa en gamingstol då dessa endast verkar vara billigast möjliga bulkköp från Kina med någon fräsig logga på. Med ”dyrt misstag” syftar jag på att veta med sig att man vill ha nackstöd, provistter och köper en stol utan och sedan flera dagar senare finner att löftet om att ”du tror att du vill ha det men det vill du inte” helt enkelt inte stämmer.

Medlem
Skrivet av Nasder:

Kör själv med en Secret Lab stol. (Titan Evo 2022). Jag ser den inte som en gamingstol, de har tagit några steg från den där typiska gaming-stolen. Jag ser den som något av en hybrid-stol, gaming-kontors. De bra sakerna från gaming och de bra från kontors-stolar.

Jag rekomenderar en bra kontorsstol över den typiska gaming stolen. Secret Lab är ett bra alternativ, typ 5000Kr inklusive frakt (till norrland). Enda nackdelen är att den är svår att provsitta i innan man köper den. Jag köpte min i blindo. Jag är nöjd, men den är inte för alla. Min levererades med trasigt armstöd och tog en månad att få ett nytt.

Som många andra här säger, skit i den typiska gaming stolen, satsa på kontorstol och provsitt i så många du kan.

Nä det är sant, Secretlab ligger väl steget över vanliga Gaming stolar. Lite av en lyxmodell.

Glad över att jag inte gick på misstaget med "kontorsstolar" iallafall.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Behöver du armstöd när du står upp? Ryggstöd?

Nej.
Jag står inte med armarna utåt och knappar på ett tangentbord heller.
Dålig liknelse…

Testa en stol istället

Medlem
Skrivet av Macenso:

Jag förstår inte dom som dizzar bra gamingstolar för kontorsarbete. Köp en bra gamingstol så är den lika go som en bra kontorsstol. Nyckelordet är BRA stol.

För mig är det en fråga om hur mycket pengar du lägger ut och vad du får. Jag behöver inte en guld pläterad Gucci stol med diamanter som håller hjulen på plats för 54000 kronor om den inte levererar mer vad en billigare stol gör. Lägger hellre pengarna på hårdvara.

Skribent

Secret Labs blir min nästa. Kör med DX Racer Iron nu och den har fungerat riktigt bra under de 3-4 år jag haft den. Upplever inte att det är dålig kvalité eller några andra problem och när kullagret började knarra fick jag ett nytt gratis av DX Racer.

1
Skriv svar