Playstation 5-sidopaneler i fem färger släpps 2022

Medlem

Sony är fan riktigt jävla pinsamma.

Avstängd
Skrivet av loerk:

Sony är fan riktigt jävla pinsamma.

På vilket sätt då?
Eller hade du föredragit att köpa en hellt ny konsol bara för att få annan färg?


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Attachement pins har använts i decennier för tex gamla mobilskal etc så det skulle aldrig hålla i rätten, men det går bra försöka skrämmas med det.

Patent ansöker man för en kategorier. Så ett patent för mobilskal är en annan kategori än för spelkonsol. Så du skulle, även om det är på tunn is, kunna tillverka ett mobilskal till Galaxy fold som ser ut som ett PS5. Så länge du inte använder trademarkade namn eller symboler. Men de mest välkända varumärkena är undantag. Du kan inte tillverka en schampo flaska som använder samma design som Coca-Cola. Det är för välkänt.

Sedan är nästan alla uppfinningar kombinationer av redan existerande uppfinningar. Men det ger en ny funktion. Så i mitt påhittade exempel med att "attachment pins" redan existerar spelar ingen roll om det är en ny design och en ny kategori. Jag tror Sony har ett 'Design patent' också, som inte ska förväxlas med 'Utility' eller 'Plant-patent'.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

På vilket sätt då?
Eller hade du föredragit att köpa en hellt ny konsol bara för att få annan färg?

Snarare att de försöker skrämma mindre företag med rättsliga åtgärder när företaget i fråga inte gör något olagligt

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Patent ansöker man för en kategorier. Så ett patent för mobilskal är en annan kategori än för spelkonsol. Så du skulle, även om det är på tunn is, kunna tillverka ett mobilskal till Galaxy fold som ser ut som ett PS5. Så länge du inte använder trademarkade namn eller symboler. Men de mest välkända varumärkena är undantag. Du kan inte tillverka en schampo flaska som använder samma design som Coca-Cola. Det är för välkänt.

Sedan är nästan alla uppfinningar kombinationer av redan existerande uppfinningar. Men det ger en ny funktion. Så i mitt påhittade exempel med att "attachment pins" redan existerar spelar ingen roll om det är en ny design och en ny kategori. Jag tror Sony har ett 'Design patent' också, som inte ska förväxlas med 'Utility' eller 'Plant-patent'.

Spelar roll avgör domstolar och det är ju per land eller region med och fungerar säkerligen lite olika på olika ställen.
Sen här det ju skillnad på varumärken och patent. Coca colas flaska är ju varumärkesskyddad men knappast patenterad.
Felet de gjorde med sina nya plattor var ju att de inkräktade på varumärket vad jag hört.

Medlem
Skrivet av 4thePlayers:

På vilket sätt då?
Eller hade du föredragit att köpa en hellt ny konsol bara för att få annan färg?

Jag håller med i den här frågan.
Om de absolut ska ge sig på andra som göra plattorna så borde de släppt på de egna för långe sedan, och på alla marknader.
Vi här får inte köpa från dem eller någon annan (om Sony får bestämma).

Avstängd
Skrivet av loerk:

Snarare att de försöker skrämma mindre företag med rättsliga åtgärder när företaget i fråga inte gör något olagligt

dbrand använde Sony Playstations trademarkade logo utan licens samt att de tidigare plattorna var mer eller mindre 1:1 kopior.

Sony sa åt dbrand att sluta sälja de specifika plattorna varvid dbrand svarade typ med "come at us bro".
De nya plattorna till PS5 som dbrand säljer har Sony inget att säga till om. Vilket också är varför dom kan fortsätta sälja dom.

Men visst försök du sälja 1:1 kopior av ett eftertraktat tillbehör till en eftertraktad produkt av valfri tillverkare och se hur företaget svarar på det. Högst sannolikt på exakt samma sätt.


signatur

Vad är Playstation Now?

Ultimata PS Now spel guiden

I am not affiliated, associated, authorized, endorsed by, or in any way officially connected with Sony, or any of its subsidiaries or its affiliates.

Medlem
Skrivet av fooobar:

Spelar roll avgör domstolar och det är ju per land eller region med och fungerar säkerligen lite olika på olika ställen.
Sen här det ju skillnad på varumärken och patent. Coca colas flaska är ju varumärkesskyddad men knappast patenterad.
Felet de gjorde med sina nya plattor var ju att de inkräktade på varumärket vad jag hört.

Jag läste igenom brevit mellan Sony och DBrand. Det är fyra punkter:
1. DBrand säljer "Faceplate", vilket är en produkt som är "Patend Pending" (Patent i väntan på att bli godkänt).
2. DBrand säljer produkter med Sony logon, kopia rakt av. Denna logon har de på hemsidan, på produkter och på förpackningar.
3. DBrand använde symboler som är snarlika Playstation logon (triangel, kryss, cirkel, fyrkant). Vilket DBrand även erkänner i sin egna produktbeskrivning...
4. DBrand säljer produkter under namnen PS5 och PS4.
Så det är både trademark och patent översteg. Om DBrand följer Sonys direktiv så blir det inga följder. Men nu har DBrand, rätt barnsligt, gjort motsatsen och fortsätter med 2.0.
Det är inte tillräckligt att ändra radien på ena hörnet och borra hål för ventilation. Man skriver inte dimensioner i Patent. Baraförhållande mellan olika ytor. Så om hörnet har 5mm radie (Sony Original) eller 70mm (DBrand 2.0) spelar ingen roll.

Utifrån att ha läst brevet så har Sony sin fulla rätt att stämma DBrand.
Darkplates-cease-and-desist

Coca-cola flaskan är patenterat med ett 'Design Patent'. Sedan finns trademark på fonten och den vita vågen de använder. De har många fler patent, men det är de mest välkända. (inget patent på receptet dock, intressant kuriosa)

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag läste igenom brevit mellan Sony och DBrand. Det är fyra punkter:
1. DBrand säljer "Faceplate", vilket är en produkt som är "Patend Pending" (Patent i väntan på att bli godkänt).
2. DBrand säljer produkter med Sony logon, kopia rakt av. Denna logon har de på hemsidan, på produkter och på förpackningar.
3. DBrand använde symboler som är snarlika Playstation logon (triangel, kryss, cirkel, fyrkant). Vilket DBrand även erkänner i sin egna produktbeskrivning...
4. DBrand säljer produkter under namnen PS5 och PS4.
Så det är både trademark och patent översteg. Om DBrand följer Sonys direktiv så blir det inga följder. Men nu har DBrand, rätt barnsligt, gjort motsatsen och fortsätter med 2.0.
Det är inte tillräckligt att ändra radien på ena hörnet och borra hål för ventilation. Man skriver inte dimensioner i Patent. Baraförhållande mellan olika ytor. Så om hörnet har 5mm radie (Sony Original) eller 70mm (DBrand 2.0) spelar ingen roll.

Utifrån att ha läst brevet så har Sony sin fulla rätt att stämma DBrand.
Darkplates-cease-and-desist

Coca-cola flaskan är patenterat med ett 'Design Patent'. Sedan finns trademark på fonten och den vita vågen de använder. De har många fler patent, men det är de mest välkända. (inget patent på receptet dock, intressant kuriosa)

2, 3 och 4 känns givna men jag tror inte 1 håller. Face paltes har använts i alla tider på prylar väldigt snarlika en spelkonsoll.
Om de går patentera det är världen verkligen på väg utför.

Medlem
Skrivet av fooobar:

2, 3 och 4 känns givna men jag tror inte 1 håller. Face paltes har använts i alla tider på prylar väldigt snarlika en spelkonsoll.
Om de går patentera det är världen verkligen på väg utför.

Om man tar Fjällräven Kånken som ett exempel. Det finns hur många ryggsäckar som helst på marknaden. En ryggsäck är ingen ny uppfinning. Men det finns bara en som ser ut som Fjällräven Kånken och därav kan de ha en Design Patent på produkten. Nu är detta ett halvdåligt exempel då fjällräven aldrig tog ett design patent på Kånken. Vilket idag har lett till många piratkopior. Dock så blev Kånken 2020 klassad som brukskonst vilket innebär att de, trots sitt misstag 1978, ändå kan få juristikt stöd. Tre personer dömdes 2020.

Sidopanelerna för Sony är också en unik design, särskilt inom klassen (kategorin) Spelkonsoller. Och det hindrar inte Microsoft, Nintendo eller Valve att patentera egna sidopaneler till sina egna konsoller.

Jag ser hellre att pengarna går till Sony. För pengarna kommer tillbaka till spelarna i framtiden i form av nya spel och ny hårdvara.

Medlem

Jag måste verkligen hålla med vissa här. När det går för bra för ett företag så tappar dom oftast fotfästet av någon konstig anledning. Och bara börjar bry sig om pengar och på samma gång lätt blir blinda. Ps+ kom tex samtidigt som playstation 3 hade problem att sälja. Och på grund av det så har vi game pass till xbox nu. Men när WoW tex började ge otroligt mycket pengar så började Blizzard samtidigt att gräva sin egen grav med andra handen. Och la ner massa spel runt om.....

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Problemet med de svarta modellerna är att de syns inte. De försvinner i mörkret och blir en generisk svart låda i vardagsrummet. Jag minns när min bror uppgradera till PS3 från PS2 och jag hade ingen aning. Lika så när min rumskompis bytte från PS3 till PS4, jag märkte inget (jag spela bara PC då). Det är bättre att ha något som syns, en diskussions startare.

Risken att en PS5 skall "försvinna" är obefintlig, oavsett färg!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag måste verkligen hålla med vissa här. När det går för bra för ett företag så tappar dom oftast fotfästet av någon konstig anledning. Och bara börjar bry sig om pengar och på samma gång lätt blir blinda. Ps+ kom tex samtidigt som playstation 3 hade problem att sälja. Och på grund av det så har vi game pass till xbox nu. Men när WoW tex började ge otroligt mycket pengar så började Blizzard samtidigt att gräva sin egen grav med andra handen. Och la ner massa spel runt om.....

Det blir nog lätt så. Går det (väldigt) bra för ett företag så känner de nog "vi är perfekta och har ingen anledning att ändra någonting för varför ändra ett vinnande koncept?" och går det mindre bra måste de innovera sig för att ta sig ur svackan.

12
Skriv svar