Spela mitt spel Missing Mildred!

Medlem
Spela mitt spel Missing Mildred!

Hej på er!
Sedan jag "släppte" mitt spel här på FZ i januari har jag inte kunnat låta bli att fortsätta utveckla det. I skrivande stund har jag hållit på i 11 månader.

Länkar för nedladdning
https://missingmildred.com/
https://johannesid.itch.io/missing-mildred

Som alltid är det värdefullt med feedback! Det kan vara allt från buggar och obegriplig speldesign till att belysa något parti som ni upplever extra roligt.

Trailer
Ge den gärna en like (om ni gillar den)

Spellista till soundtracket:
https://youtube.com/playlist?list=PLeM_srGp7gtaHRM70AufMHIJ-f...

Bara att skriva här i tråden vid eventuella funderingar.

Tack på förhand!


Originalinlägg 2021-01-05

God kväll
Jag har nyss gjort klart mitt första spel i Game Maker Studio och tänkte att det är lika bra att dela med sig.

Ett plattformsspel där man som detektiv letar efter sin bortsprungna katt. (Based on a true story.)
Med sitt förstoringsglas skjuter man ljusstrålar koncentrerade från solen.

Titel: Missing Mildred

Kontroll:
WASD
Space
Höger/vänster musknapp

Funkar också med PS4/Xbox-kontroll via USB.

Nedladdningslänk finns på hemsidan: (Windows-version)
https://missingmildred.com/

Lycka till

(All form av kritik välkomnas)


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Skägg.
10 Chambers

Kul! Var ganska många som använde Game Maker Studio under vårt Game Jam i somras.


signatur
Frilansare

Bra namn! Ska testa.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Bra namn! Ska testa.

Tack

Säg till om ni behöver tips på boss-striden!


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Skribent

Riktigt kul, spöade precis första(?) bossen.

Medlem

Bra gjort! Du har en fin känsla för detaljer. Älskar t.ex. det smootha musikbytet när man hamnar under vatten.

Det är bara att börja ladda inför nästa FZ-gamejam, som jag bara utgår ifrån återkommer i vår igen.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Bra gjort! Du har en fin känsla för detaljer. Älskar t.ex. det smootha musikbytet när man hamnar under vatten.

Det är bara att börja ladda inför nästa FZ-gamejam, som jag bara utgår ifrån återkommer i vår igen.

Tack!
Ja "poolen" eller vad man ska kalla det var ett roligt experiment. Planen var ju såklart att ha med massa vattenbanor, men jag kände att tiden rann iväg (precis som vattnet) och att jag fick knyta ihop spelsäcken.
Donkey Kong Tropical Freeze gjorde ju såna där musikbyten riktigt snyggt när det kommer till vatten- och landvariationer.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

fick flashbacks till gamla plattformsspel på atari st osv. simpelt men kul, och lagom klurigt.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Riktigt kul, spöade precis första(?) bossen.

Bra jobbat! Använde du klock-mekaniken?


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av quadratis:

fick flashbacks till gamla plattformsspel på atari st osv. simpelt men kul, och lagom klurigt.

Roligt att höra! Framförallt att det är lagom klurigt.
Man inser ju hur mycket jobb det ligger bakom större spel att hitta den där balansen.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Tack!
Ja "poolen" eller vad man ska kalla det var ett roligt experiment. Planen var ju såklart att ha med massa vattenbanor, men jag kände att tiden rann iväg (precis som vattnet) och att jag fick knyta ihop spelsäcken.
Donkey Kong Tropical Freeze gjorde ju såna där musikbyten riktigt snyggt när det kommer till vatten- och landvariationer.

Hur löste du det? Två ljudspår med synkade timestamp som mixas? Eller någon cleaver pitch/reverb-effekt?

En detalj, i menyn kan man bara styra med piltangenterna, inte med wasd. Det fick mig att börja spela med piltangenterna/musen vilket gjorde det väldigt svårt att hoppa (space) senare. Tog mig ett tag innan jag fattade att wasd funkade i spelet :0

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Hur löste du det? Två ljudspår med synkade timestamp som mixas? Eller någon cleaver pitch/reverb-effekt?

En detalj, i menyn kan man bara styra med piltangenterna, inte med wasd. Det fick mig att börja spela med piltangenterna/musen vilket gjorde det väldigt svårt att hoppa (space) senare. Tog mig ett tag innan jag fattade att wasd funkade i spelet :0

Det förstnämnda, två ljudspår som spelas samtidigt när spelet startar, där vatten-versionens gain är satt som 0 från start. Sen vid kontakt med vattnet så fadas gainen upp samtidigt som det andra spårets gain fadas ner till 0, och tvärtom när man lämnar vattnet.

Bra synpunkt med menyerna! Har inte tänkt på att det kan leda in en på piltangents-styrningen.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Skribent
Skrivet av JohannesID:

Bra jobbat! Använde du klock-mekaniken?

Jajjebox! Tog några försök att få till tajmningen dock

Inaktiv
Skrivet av RiddarKatig:

Bra gjort! Du har en fin känsla för detaljer. Älskar t.ex. det smootha musikbytet när man hamnar under vatten.

Det är bara att börja ladda inför nästa FZ-gamejam, som jag bara utgår ifrån återkommer i vår igen.

Helt korrekt! Vi kör väl där vid påsk igen, kanske en vecka tidigare denna gång så deadline hamnar på påsk och inte veckan efter Men detaljer kommer närmare våren

Ero
Medlem

För mig så står det att mac-versionen är skadad Latest and greatest av allt.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Skrivet av JohannesID:

Bra jobbat! Använde du klock-mekaniken?

Jag fick till det en gång


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skribent

Avklarat. Min katastrofala dygsrytm förde mig in i random trådar här på FZ och hittade den här. Blev en installation och jag gillade spelet så skriver lite tankar och åsikter innan jag ska ta en morgonpromenad.

Jag tyckte generellt att spelet var underhållande hela vägen och enkelt att komma in i. Skön movement med maxfart i princip direkt och sedan ett direkt stopp, inge glidande alá Super Mario eller segstartande som t.ex. Sonic och Super Meat Boy. Hoppande med mycket airmove var också riktigt bra gjort.

Musiken var trevlig, enkel och passade bra. Snyggt där med att musiken ändrar sig i vattnet, förde tankarna till The Messenger och hur den musiken ändras i vattnet. Generellt gällande musik i plattformare så har jag märkt att när man inte tänker på musiken så passar den in riktigt bra. För korta irriterande loopar sätter sig på huvudet och kan få en att sluta spela, men det var inget jag märkte av här.

Fienderna tyckte jag var simpla, sen visade det sig att de där fåglarna jag trodde var skadeskjutna faktiskt kunde flyga och en jävel klippte till mig i luften så jag dog! Det blev No Mercy sen kan jag säga!

Pass upp för spoilers nedan!

Ett par saker:
1. Jag tycker du borde ha en "återställningsknapp" eller liknande där det går att starta om det aktuella rummet. Jag fastnade två gånger och fick stänga ner och i ena fallet börja om helt för jag klantade mig i menyn. Se bild 1 och 2. Fastnade liksom på stegen bakom objektet på något sätt. Med en sådan knapp kan du även lägga in lite mer oförlåtande pussel som kräver att man startar om rummet om man gör ett misstag. Ha inte för många sådana bara för då kommer folk ragequitta

2. Teleportstenen. När man kastar den så vore det bra att ha så kraften laddas upp. En dutt på knappen ger ett kort kast och när man laddar på ordentligt så blir det maxfart. Som det är nu så kan enkla pussel bli svåra för man måste tajma ett maxkast, vilket kan ses som irriterande i längden. T.ex. att man måste kasta med maxfart och se stenen studsa runt och inte hinna landa innan man faller ner mot din död.

3. Ha lite mer inforutor om vad som är vad o.s.v. Du hade ju en vid teleportstenen, men varför inte liknande för att förklara vad tassavtrycken, livbubblorna och vad den magiska staven är? Du kanske ha döpt sakerna till helt andra saker, men det var så jag uppfattade dem Kolla in hur Celeste gör, oerhört enkelt men ack så effektivt för att lära ut grundmekaniken och vad saker är. T.ex så har man ingen aning om varför man ska samla tassavtryck eller vad de är bra för.

4. Någon gång när jag flög med paraplyet och kastade teleportstenen precis på kanten så spawnade jag med paraplyet intakt. Se bild 3.

5. Rolig liten extrafunktion med att kasta bollen åt hunden, däremot såg det väldigt konstigt ut när man kastade bollen mot väggen för hunden följde ju bollbanan och inte var bollen var. Jag ställde mig och kastade bollen mot väggen, fångade den och kastade den på nytt igen och fortsatte så massvis med gånger så fick hunden frispel och såg ut att försöka ta självmord mot väggen

6. De där ögonen på bana 2 förstod jag aldrig varför de kom eller vad de var och jag dog några gånger utan att jag tyckte det var mitt fel, vilket är irriterande i plattformsspel. Generellt har de som gillar plattformare inget emot att dö många gånger eller göra någon form av trial and error, men att dö av saker man själv inte rår för (eller ha en artificiell svårighetsgrad med massa mongo-random-dödsgrejer som typ "I wanna be the guy" och "I wanna be the Boshy") får många att sluta spela.

7. Rolig bossfight. Smart knep med klockan att antingen tajma och fimpa kråkjäveln med den eller bara använda för att samla liv medan man massakerar den på vanligt sätt. Du har liksom förklarat mekaniken på ett smart sätt också, med att den dingar till och faller ner en gång i början sen får man (om man vill) fundera ut hur det fungerar själv.

8. Vinden hade kunnat vara mer jämn, nu blir det som att man flyger upp till en nivå och sedan "hackar" uppåt tills man når nivån man måste ha för att klara att ta sig över stupet. Bättre mekanik tror jag är att man flyger upp till högsta punkten och sedan typ "svävar" där genom att falla lite neråt och sedan lite uppåt och man måste tajma toppen för att nå över stupet. Om du förstår hur jag menar? Tänk som i The Messenger, om du spelat det.

9. Bra designval att inte ha några liv. Gillar helt klart valet du gjort att man börjar om från början av skärmen när man dör så man får spela om en skvätt istället för att bli game over och behöva spela om en längre skvätt.

10. Jag tyckte spelet var lagom långt, men lite snopet att det inte var en bossfight på slutet. Spelmekaniken hann inte bli uttjatad som jag sett i många enklare plattformsspel som är för långa för sitt eget bästa, men hade gärna sett att man kunde spela vidare efter man klarat spelet för att leta efter tassavtryck.

Allt som allt så sjukt bra jobbat med spelet! För att bygga för en uppföljare så hade ju hunden kunnat smitit när man kom tillbaka. Trots allt så släpper man ju ut den ur huset och sedan springer man iväg för att jaga Mildred.

Medlem
Skrivet av Shadee:

lite tankar och åsikter

Tack för den långa feedbacken! Kul att du uppmärksammat detaljer som tex att bossen stöter till klockan.
Att höra sånt här skapar verkligen motivation till att fortsätta. Men som det var nu kände jag att jag behövde runda av projektet i tid nu när julledigheten börjar lida mot sitt slut. Har liksom snöat in mig totalt på detta och känner att jag behöver komma tillbaks till vardagen

Därför finns det t ex ingen logik i tass-samlandet mer än att det blir en symbol för att man spårar upp katten.
(Spoiler för en eventuell framtida uppföljare!)
Planen från början var typ att när alla tassar var samlade så låste det upp en dörr med en magisk spegel som då introducerar en ny mekanik som gör att man kan krympa sig själv med hjälp av förstoringsglaset, och att banor man redan besökt utspelar sig från ett miniatyr-perspektiv där tex myror är farliga.

Kort sagt finns det massvis med idéer, men tyvärr inte lika mycket tid.

Förstår frustrationen med "ögonen" på underjordsbanan också. Faktum är att det ska föreställa spökdjur, och att den skulle generera en creepy känsla av en mystisk Gollum-liknande underjordsvarelse som man inte riktigt hade koll på, men som kunde undvika om man höll utkik. Men jag inser ju nu att den smälte in i mörkret lite väl mycket

Återigen tack för feedback! Många bra synpunkter som jag tar med mig.


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Uppdateringar! Nu har spelet fått en egen hemsida
https://missingmildred.com/
Innehåller bland annat soundtracks, nedladdningslänk och blogg!


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Bumpar tråden med tanke på uppdateringen se huvudinlägg


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Nu finns det även att ladda ner på itch.io:
https://johannesid.itch.io/missing-mildred


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Skribent

Jag blev förvånad över hur långt det var nu när jag spelade igenom spelet jämfört med första gången. För den som gillar lite avslappnat plattformslirande är det helt klart värt att prova på.

Medlem

Ny version upplagd! Ett urval av ändringar:

-Nya sprites för stenarna samt ny partikel-effekter
-Ny startskärm
-Kamera som fokuserar på vissa plattformspartier
-Ökad dead space för analoga spakar
-Ny sprite för plattforms-molnen (vissa har trott att dom varit sockerbitar)
-Ändrade skuggor för huvudkaraktären (försökt jobat bort en del "pillow shading")


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Uppdatering 2022-04-21
Nu finns det sedan en tid tillbaks en slutboss följt av outro med eftertexter och dylikt. Så man bör kunna betrakta det som ett färdigt spel. Men jag kommer nog hålla på fortsätta finputsa det på obestämd framtid.

Bland annat har protagonisten fått en ny animation:

Gammal:

Ny:

Jag höll på krångla med demo-versioner osv tidigare i och med att det inte var helt klart, men nu har jag lagt upp hela spelet istället:
https://johannesid.itch.io/missing-mildred
(Eftersom det i någon mån kan betraktas som färdigt)


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem

Kort nyhetsuppdatering!
Jag har bestämt mig för att enbart använda NES-färgpaletten till hela spelet.

Så det kommer se ut ungefär såhär:


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Medlem
Skrivet av JohannesID:

Kort nyhetsuppdatering!
Jag har bestämt mig för att enbart använda NES-färgpaletten till hela spelet.

Så det kommer se ut ungefär såhär:
https://i.imgur.com/OYhFNcV.png

Ser mycket bättre ut.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Det här med AI-konst är ju ganska coolt! Jag testade göra några utifrån skärmdumpar från spelet. Sidan jag använt är https://openart.ai/
Total nybörjare så en del händer osv ser förjävliga ut


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Redaktör
Ponny
Skrivet av JohannesID:

Det här med AI-konst är ju ganska coolt! Jag testade göra några utifrån skärmdumpar från spelet. Sidan jag använt är https://openart.ai/
Total nybörjare så en del händer osv ser förjävliga ut

https://i.imgur.com/QlMsgje.jpg

https://i.imgur.com/uVDLdZs.jpg

https://i.imgur.com/awaHB1k.jpg

https://i.imgur.com/I7B2ZTt.jpg

Stiligt! Min spontana känsla var hur det såg ut på NES-tiden vad gäller omslag kontra spel. Gillade särskilt AI-bilden med kyrkan. Kan riktigt se hur en logga skulle passa in där.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Stiligt! Min spontana känsla var hur det såg ut på NES-tiden vad gäller omslag kontra spel. Gillade särskilt AI-bilden med kyrkan. Kan riktigt se hur en logga skulle passa in där.

Haha ja, jag tänkte samma sak. Typ IronSword: Wizard & Warrions 2:


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

1
Skriv svar