Diskutera – Vad krävs för att du ska skaffa vr?
Skaffade VR för fallout 4 VR och Skyrim VR. Testade några andra spel innan, men dom flesta körde med teleportering och det gillade jag inte alls, förstörde inlevelsen. Kör med locomotion på mina VR spel.
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
Ett fotbolls- eller hockeyspel.
får bilden av att konstant springa in i väggar och prylar i hemmet när man försöker få tag i bollen medans frugan springer efter och skriker på en
Starcitizen ska kanske köra med liknande VR som ALYX senare.
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...
https://www.boredgamer.co.uk/2020/03/25/star-citizen-dev-resp...
Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X
...Vive/Pimax5k+/Index...
Hur står sig Pimax5k mot de övriga?
Jag hade den första Pimaxen för några år sedan. Fantastisk upplösning men oerhört svårkonfigurerad (både i mjukvara och linser) och svajig uppdateringsfrekvens. Har de löst de delarna än?
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Hur står sig Pimax5k mot de övriga?
Jag hade den första Pimaxen för några år sedan. Fantastisk upplösning men oerhört svårkonfigurerad (både i mjukvara och linser) och svajig uppdateringsfrekvens. Har de löst de delarna än?
5k+ har ungefär samma upplösning som en index, och bättre fov. men absolut allt annat är sämre än indexen. + Att bilden är förvrängd i kanterna och den passar inte min ansiktsform.
Mjukvaran är också rätt sådär. Massa meck med inställningar och olika lägen för att det skall fungera med alla spel tack var den ökade foven.
Trådlöst, riktiga spel med mer fri styrning (inge jäkla räls eller teleportering) och bättre upplösning.
Om du syftar på styrning med spak så är detta vanligt i VR-spel nu för tiden. Alla VR-kontroller har spakar idag, men första generationens Vive saknade detta, och därför var det många utvecklare som struntade i att implementera fri styrning. Teleportering finns dock oftast kvar som ett alternativ, då det minskar risken att bli illamående.
Ett fritt rollspel med utforskande eller ett riktigt ruggigt skräckspel typ SOMA. Och japp, som nämnts ovan, ingen sabla räls eller teleportation.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Ett fritt rollspel med utforskande eller ett riktigt ruggigt skräckspel typ SOMA. Och japp, som nämnts ovan, ingen sabla räls eller teleportation.
Vad menar du med räls?
dagens spel har teleport oftast som ett val och inte som enda alternativ till styrning.
Räls är det typ "wave shooter" du tänker på? Det är ju mer en genre än ett sätt att styra ett spel.
Vad menar du med räls?
dagens spel har teleport oftast som ett val och inte som enda alternativ till styrning.
Räls är det typ "wave shooter" du tänker på? Det är ju mer en genre än ett sätt att styra ett spel.
Du har säkert helt rätt och jag måste säga att jag inte har någon större erfarenhet av VR. Men de få tillfällen jag har testat så har styrningen antingen varit låst eller bestått av att teleportera från punkt till punkt vilket inte har imponerat det minsta. Däremot gillar jag verkligen tanken på att utforska en levande värld i VR med hjälp av en handkontroll.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Du har säkert helt rätt och jag måste säga att jag inte har någon större erfarenhet av VR. Men de få tillfällen jag har testat så har styrningen antingen varit låst eller bestått av att teleportera från punkt till punkt vilket inte har imponerat det minsta. Däremot gillar jag verkligen tanken på att utforska en levande värld i VR med hjälp av en handkontroll.
Då har det varit ett äldre spel eller vad utvecklaren valt om det bara var teleport.
Automatisk förflyttning är en sk rail/wave Shooter och en genre
Utforska en levande värld med kontroll, det är så det fungerar i VR med 6 graders frihet.
Kontrollerna man använder i VR kan ju liknas en handkontroll som är delad på mitten med grepp/triggar och vanliga knappar och analog spak på varsin kontroll
För att jag ska skaffa vr krävs följande saker bättre kontroller, helst ska det inte vara några kontroller alls. Spelet ska känna av dina rörleser, inte det här stela animationer som om du vore stel opererad och helt plötsligt pekar du finger och sen plockar du upp grejer sen som ett jävla mongo. Man skratta ett tag åt händelsen, men sen då?
Sen behövs det ett löpband som sedd med diverse grejer som ett sele och något som får dig att tro att du sitter ner när du sätter dig i en bil osv. Sen ska spelet vara mer åt halv life alyx och kanske något bättre och inte någe jändrans spel som superhot superhot, inger alpha stadie trams till vr spel. Inte äns då skulle jag köpa vr för det hade blivit för dyrt med alla tillbehören.
Ett jävla gnäll till inlägg.
För att jag ska skaffa vr krävs följande saker bättre kontroller, helst ska det inte vara några kontroller alls. Spelet ska känna av dina rörleser, inte det här stela animationer som om du vore stel opererad och helt plötsligt pekar du finger och sen plockar du upp grejer sen som ett jävla mongo. Man skratta ett tag åt händelsen, men sen då?
Sen behövs det ett löpband som sedd med diverse grejer som ett sele och något som får dig att tro att du sitter ner när du sätter dig i en bil osv. Sen ska spelet vara mer åt halv life alyx och kanske något bättre och inte någe jändrans spel som superhot superhot, inger alpha stadie trams till vr spel. Inte äns då skulle jag köpa vr för det hade blivit för dyrt med alla tillbehören.
Ett jävla gnäll till inlägg.
Det finns ju handtracking till Quest dör du styr med dina egna händer
Bara det att det är svårt att komma på vad man ska göra.
Om du ska skjuta pistol, ska du imitera med tumme pekfinger som en pistol eller ska du "låssas" hålla i en pistol och bara göra avtryckarrörelsen.
Enkla saker blir ett problem med enbart handtrackingen
När det finns en lösning till följande problem:
Förälder står och poserar med sitt VR headset i samma stil som Palmer Luckey på omslaget av Time, helt inne i sin egen värld. Samtidigt står barnen och skrattande trycker fast kletiga Ballerinakex på fönsterrutorna.
Hundgård heter din lösning.
Hundgård heter din lösning.
Fick mig att tänka på Rugrats☺
Hoppas att Sony och AMD börjar med Virtual-link eller något liknande snart, vad hände med den porten?
Inte så mycket nu tror jag. Jag har varit sugen på att beställa en Occulus Quest nu när det verkar som att det går att streama från datorn rätt bra. Men de finns ju inte i lager så får helt enkelt vänta. Det enda som hindrar mig här är väl att jag kan få för mig att vänta på nästa version så att jag inte råkar stå där med gammal hårdvara när jag väl får mitt headset. Men skulle lätt köpa en begagnad Quest för typ halva priset alla dagar i veckan.
Inte så mycket nu tror jag. Jag har varit sugen på att beställa en Occulus Quest nu när det verkar som att det går att streama från datorn rätt bra. Men de finns ju inte i lager så får helt enkelt vänta. Det enda som hindrar mig här är väl att jag kan få för mig att vänta på nästa version så att jag inte råkar stå där med gammal hårdvara när jag väl får mitt headset. Men skulle lätt köpa en begagnad Quest för typ halva priset alla dagar i veckan.
Det finns ingen som vet om en uppföljare till Quest.
Carmack sa att Quest har mycket outnyttjad potential så innan man kört sig maxa original Quest tror jag vi inte får se nån Quest 2.0
Quest är just nu den mest attraktiva VR plattformen att utveckla till just nu så man lär inte vilja "stoppa" alla utvecklare som är igång med allt för nu hårdvara.
Jag kan tänka mig att det ev kan komma nån v1.5 så fall där skillnaden ligger i själva headsetets komfort osv.