Senaste filmen du såg

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Söker efter en komedi att se med smågrabbarna på Netflix. Det lutar åt Ace Ventura…

Den är rolig! School of Rock, Wallace & Gromit: Varulvskaninens förbannelse, Monsters vs Aliens, Megamind

Medlem

Såg glass onion på Netflix. Helt klart sevärd men jag föredrar Swords out

Medlem
Skrivet av Devan:

Nån som skall se denna som har premiär i morgon?

https://youtu.be/JPid2mye2dA

Skrivet av anon_79617:

Deras förra var ju riktigt kass så avvaktar nog.

Problemet med CP (ok, kanske inte optimal förkortning haha) är ju att de är sjukt bra på specialeffekter och inte lika bra på storys - men det som är hoppingivande för denna film är att de tagit in extern manusförfattare för att höja nivån på historieberättandet. Så jag är pepp. Dock går den väldigt sent här i stan så blir inte att se den fören nästa vecka när den går mer mitt på dan och inte sist på kvällen. Men beredd att ge dem en ny chans, det är jag allt!

Inaktiv
Skrivet av Gertzy:

det som är hoppingivande för denna film är att de tagit in extern manusförfattare för att höja nivån på historieberättandet. Så jag är pepp.

Åhåå, det gjorde mig mer peppad!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Åhåå, det gjorde mig mer peppad!

Samma för mig, när jag läste det blev jag genast mer hoppfull om detta projekt. Men gäller nog att hålla förväntningarna realistiska ändå, för även om det lär bli färd och spänning vet jag inte om det blir jättebra ändå. Men charmigt och sevärt i alla fall! Och förhoppningsvis bättre handling än i Blomstertid som kändes väldigt platt och tillgjort. Men som sagt, de har i alla fall haft självinsikt nog för att ta in hjälp utifrån och det är ju lovande. Minst sagt.

Medlem
Skrivet av Oscar Tegni:

Såg glass onion på Netflix. Helt klart sevärd men jag föredrar Swords out

Knives Out menar du.

Men den var riktigt härlig så jag ser fram emot Glass Onion när jag får tillfälle!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Don't Worry Darling. Snygg och spännande.

It Follows. Originell, och jag tänkte på gamla 80-tals filmer. Nåt med känslan och musiken. Mycket riktigt så var regissören inspirerad av George Romero och John Carpenter.

Medlem

Såg Glass Onion, som finns ute på Netflix. Den är helt klar sevärd och skulle ge den betyg 7/10. Samma koncept som knives out och den filmen är aningen bättre.

Inaktiv

Tjejen och jag såg alla Austin Powers igen.
Vilka vrickade filmer egentligen.
Tycker nog Goldmember är bäst ändå.
"Auschtin Powersch faaarscha!"

Medlem

Hot Shot! 2 (1993) via Disney+.

En gammal film som fungerar när som helst.

Medlem

Annihilation

Netflix.

Den här filmen försöker vara mystisk, skrämmande och fantasieggande. Okej, den lyckas någolunda med det första.

Manuset är tyvärr ganska svagt, och slutet är larvigt. En solklar besvikelse.

Känner mig ganka generös när jag ger den 2 av 5.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

The Guardians of the Galaxy Holiday Special, lite rolig men inget för mig.

Medlem

The Bad Batch (2016) Netflix

Hade totalt missat den här filmen och den är verkligen inte för alla men den är helt klart sevärd.

Medlem

Strange World på D+.

Så fruktansvärt tråkig att man låg och vred sig konstant och sprattlade med benen i väntan på att något intressant skulle ske.
Spoiler > Ingenting hände. Superförutsägbar.

Releasehästryttare

Fantastisk bra film! Missa inte!

Medlem

Såg den idag, otroligt överraskande bra


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Såg om Bladerunner 2049. Vet att de lånat mycket från originalfilmen, men nu när jag såg 2049 så såg jag hur mycket Cyberpunk 2077 har lånat från den också: fälten med heliostat/mikrovågs energi, bergen med sopor, småsaker som River Wards jacka (samma som "Joe"), The great blackout (Fall of the old net) och mycket annat.

Medlem

Tittade på The Matrix igen. Tror jag ska se Office space igen också snart

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hot Shot! 2 (1993) via Disney+.

En gammal film som fungerar när som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=v_66S8ZK-s4

Tack för tipset, såg både första och andra under julledigheten, både jag och sambon fick oss ett gott skratt


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Don't Worry Darling. Snygg och spännande.

It Follows. Originell, och jag tänkte på gamla 80-tals filmer. Nåt med känslan och musiken. Mycket riktigt så var regissören inspirerad av George Romero och John Carpenter.

If follows är grym. Atmosfären och tempot är speciellt. Enkel men samtidigt djupare än man kan tro vid en första anblick. Gillar skarpt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Road to Perdition, en film jag inte hade sett. Flera bra skådespelarprestationer och en okej film trots förutsägbar.
Blev sugen på mer mafia/gangsterfilm då jag typ bara sett Eastern Promises som är en toppenfilm.

Medlem

M3gan: Kom dit med 0 förväntningar och blev positivt överraskad. Inget direkt revolutionerande inom skräckgenren, utan här har man "lånat" idéer från bland annat "Childs play (1988)" och "Terminator (84)". Konceptet med att ha en mördardocka har gjort x antal gånger tidigare också, även av samma skapare, men lite annorlunda denna gång.

Inget oscarsmaterial här direkt avseende skådespelarinsatserna. Lutar mer åt campy-horror genren, kan upplevas skrämmande emellanåt, i vissa scener. Klart sevärd om du gillar denna typ av genre. Hade kul.

stark 3,5/5.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Top Gun 2. Gillade nostalgiskt 1:an men den nya var faktiskt lika bra 😀, jag ska köpa den på 4k skiva och se om den i framtiden med jämna mellanrum.

Medlem

The Souvenir Part II

Film om filmskoleelev som tampas med sin examensfilm samtidigt som personliga problem som följer med från första filmen vars handlingar snyggt vävs ihop sömlöst. Mycket vackert filmat och konstnärligt laddat på alla plan. Baserad på regissörens egna liv som filmstudent i London på 80-talet! Tilda Swinton medverkade då i hennes examensfilm och spelar nu därför viktig roll i de båda Souvenir-filmerna! Hennes dotter Honor skildrar regissörens persona från 80-talet i briljant huvudroll! Som aspirerande filmskapare känns det briljant att tänka i linje med en av rollerna i filmen, med orden "Did you avoid the temptation to be obvious?"

Medlem

Såg om Stargate härom kvällen för sisådär 10e gången. En film som följt med mig sedan barnsben, var väl 10-12 bast första vändan och nostalgin är stark!

https://www.imdb.com/title/tt0111282/?ref_=fn_al_tt_1

Medlem

The Pale Blue Eye (2022 bio / 2023 stream) - https://www.imdb.com/title/tt14138650/

"A world-weary detective is hired to investigate the murder of a West Point cadet. Stymied by the cadets' code of silence, he enlists one of their own to help unravel the case - a young man the world would come to know as Edgar Allan Poe."

Två stabila skådespelarinsatser och vackra snölandskapsscener med gotiska undertoner lyfter filmen. Å ena sidan gillade jag Harry Melling som den excentriska Edgar Allan Poe men ibland kändes det som karaktären inte riktigt passade in i den mörka storyn. Christian Bale gör ett bra jobb som den deprimerande och lite mystiska detektiven Landor.

Tyvärr griper storyn inte tag i mig och "twists'n'turnsen" kändes ganska sisådär, uppbyggnaden dit kändes lite slarvig på något vis, inget revolutionerande men helt ok ändå.

Betyg: 3/5


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Inaktiv

Såg också M3GAN.
Rejält ostig emellanåt men filmen har glimten i ögat så det funkar på nåt sätt. Både rolig och spännande.
Slutet var lite hastigt och inte så välskrivet dock.

Releasehästryttare

M3gan

Den mest realistiska "docka kommer till liv" filmen, detta känns ju som att det kommer vara möjligt i framtiden.

Ger den 8/10

Medlem

The Five Devils

Mysterier, komplicerat triangeldrama och ett barn som kan resa i tiden genom sitt luktsinne bäddar för en unik filmupplevelse. Visades i Cannes i fjolas och nu under Göteborgs filmfestival. Har skrivit recension som dyker upp på Kulturbloggen ikväll.

More Than Ever

Ännu en Cannes-film från förra året som nu visas på Göteborgs filmfestival! Nu med en av vår tids bästa skådespelerskor Vicky Krieps (som även medverkar i Corsage som också visas under filmfestivalen) som är döende och försöker balansera acceptansen av att dö med desperat hopp om att få fortsätta leva. Starkt och drabbande.

Medlem

Black Adam
Vilket jävla skit!
2/5

Skriv svar