Fantasybok - Oxvältarna: Spelets Början

Medlem
Fantasybok - Oxvältarna: Spelets Början

En fantasybok på ett spelforum? Är jag inte lite fel ute nu? Jo, förmodligen - men ändå inte. Jag är ju en spelnörd, så jag värderar faktiskt andra spelnördars åsikter betydligt högre än gemene mans.

För två år sedan började jag skriva på en bok, med målsättningen att skriva en episk fantasyhistoria av samma kaliber om Game of Thrones eller Malazan Book of the Fallen. Efter ett år hade jag ett råmanus på närmare tusen sidor - och nu, efter ytterligare ett år av renskrivningar, korrigeringar och omskrivningar, har jag en nästan färdig bok på ca 600 sidor.

Historien kretsar kring staden Gath'y'nam, som är det seberiska kejsardömets senaste erövring. Trots att legionärer patrullerar på gatorna är stadens befolkning dock långt ifrån kuvad, och bakom stängda dörrar smids redan planer för hur kejsarens hundar ska kunna drivas från staden. År av torka och missväxt spär dessutom på missnöjet i staden, och vid minsta gnista hotar kaos att utbryta. Inte nog med det kraftsamlar en koalition bestående av mindre kungadömen i öst, för att när som helst marschera mot stadens portar.

För att berätta historien på ett så rappt och underhållande sätt som möjligt har jag öst på med en mängd (mer eller mindre skruvade) karaktärer, genom vilka jag berättar historien ur flera olika perspektiv; ur de kejserliga legionernas, ur upprorsmännens och ur koalitionsstyrkornas. På så sätt har jag försökt skapa en historia som inte är någon traditionell fantasysaga om goda hjältar mot onda skurkar, utan en historia om (ganska) vanliga människor - människor som på grund av trångsynthet, missförstånd och envishet hamnat på kollisionskurs. Samtidigt som allt utspelar sig i en värld som, åtminstone ibland, är rätt skruvad.

Tänkte hur som helst höra om det finns någon som är sugen på att ge lite feedback? Hur känns mitt sätt att skriva? Fungerar dialogstrukturen? Vad blir man nyfiken på att veta mer om, och vad känns mindre intressant?
Kapitel ett kan läsas här och kapitel två här

Känner någon att den vill läsa mer så hojta till så kan vi säkert ordna det!

Känner någon att det här är vansinnigt bra får den gärna sponsra mig på Kickstarter, så att jag kan ta hjälp av professionell lektör, korrekturläsare - och till slut få boken publicerad.
Oxvältarna: Spelets Början på Kickstarter

Vem är jag då?
Tor Claesson, 32-årig webbutvecklare och halvtidspappa från Solna.
Favoritspel? Witcher III och The Last of Us.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

1
Skriv svar