Diskutera – Vilka spel är läckrast?
Några favoriter:
Halo
Det är nog det enda spelet där jag har gått runt och detaljgranskat bark och gräs i ren fascination. Men Halo var så mycket mer än bara ett grafiskt mästerverk.
Shenmue II
Det första Shenmue var bedårande, men uppföljaren var så mycket större vilket gjorde det än mer imponerande. Den beryktade fjärde skivan på Dreamcast, då man besöker utkanterna av Guilin var magiska - och startskottet för mitt intresse för Kina.
Red Dead Redemption II
Jag vaknar upp tidigt. De flesta sover fortfarande. Jag tittar mig omkring. Det är disigt och dimmigt. Omgivningen runt lägret är som i ett töcken, så pass att jag nästan gnuggar mina ögon för att se bättre. Jag vet ännu inte vad jag ska göra denna dag, men jag vet att det beslutet ligger i mina händer.
Jag kom aldrig riktigt överens med spelets gameplay, men jösses vilken teknisk bedrift Rockstar stod för här.
Dock i sammanhanget viktigt att skilja på grafik och estetik, men för att ta ett exempel som jag minns än idag:
Myst III:Exile - Världen/Puzzlet Amateria
Känslan när man löser sista puzzlet och det visar sig att hela världen är en enda lång kul-bana - som man får åka!! I full 3D!
Snacka om att hakan föll i golvet när den polletten trillade ner.
För er som inte upplevt detta: Amateria
Fmv filmerna i klassiska c&c spelen.
Half life.
Operation flashpoints dag o natt cyckler.
Star wars Battlefront 1 och 2 av dice?
Battlefield vietnam.
Vietcong.
Starcraft 1
Star citizen första concept trailern för squadron 42 var riktigt nice och kvalitén på content blir bara bättre äver tid.
Silica
Resident evil 2 remastern på steam.
Supre commander
Company of heroes 1
World in conflict.
Gta vice city
Gta san andreas
Star wars empire at war
Rainbow six las vegas
Gran turismo
Grejjen är om man har en bra 4K TV med HDR, sen senaste konsolen och allt kalibrerat så blir man riktigt mindblown av dom flesta nya spel som kommer ut. Iallafall så kan jag säga att senaste spelet jag blev mindblown över var Resident Evil 8 Village på mitt Xbox One X när det var nytt. Sinnessjuk grafik och detaljrikedom, samt sjuk HDR när man kom in i byn första gången.
Dessvärra bricka min One X så har inte kört så mkt senaste. Har ingen next-gen konsol heller.
Grejjen är om man har en bra 4K TV med HDR, sen senaste konsolen och allt kalibrerat så blir man riktigt mindblown av dom flesta nya spel som kommer ut. Iallafall så kan jag säga att senaste spelet jag blev mindblown över var Resident Evil 8 Village på mitt Xbox One X när det var nytt. Sinnessjuk grafik och detaljrikedom, samt sjuk HDR när man kom in i byn första gången.
Dessvärra bricka min One X så har inte kört så mkt senaste. Har ingen next-gen konsol heller.
Jag minns när körde Forza Horizon 4 med HDR första gången. Det kändes som en ny generation jämfört med utan HDR. Och sedan vänjer man sig.
Minns än idag hur jag stirrade och stirrade på kotor reflektioner i slemmiga saker och tentakler
Visste inte saker kunde vara reflekriva som detta
Annars den där skogs glantan i Kingdom come som tog mig raka vägen tillbaka till barndomen svär dom kopierat den gläntan rakt från verkligheten
Men läckraste är så klart candy crush.
candy candy candy
New life, New hope
Rent estetiskt så vandrar tankarna till något av FromSoftwares verk, antagligen är det vackrast vyer i Elden Ring med tanke på hur stort det är.
Jag tycker även att det mesta som görs i RE Engine är riktigt tilltalande för ögonen och är dessutom väldigt bra optimerat i de flesta fall. RE 2 remake var som en dröm med tanke på hur högt man personligen håller originalet med.
Snackar vi längre bakåt i tiden så tappade jag hakan när jag för första gången kom ut på hyrule field i Ocarina of time, och insåg hur jäkla stort och öppet spelet faktiskt var!
Ori-spelen (bilden?) är otroligt läckra ja.
Journey och Sky:COTL har också några oerhört vackra stunder med flygfysiken, molnen och solnedgångarna med läcker bloom.
Det är just kombon fantasifulla animationer och stråkbaserad musik som gör the feels för mig i alla dessa spel jag nämnt.
Annars är väl Uncharted 4 riktigt mäktigt. Epilogen är särskilt snygg där man går runt i ett mysigt inrett hus och ser en havsstrand m.m
Days Gone ser också mycket mäktigt ut då Oregon som det är baserat på har många läckra vyer.
Det första som dök upp i huvudet nu är undervattensscenerna i Uncharted 4 och The Lost Legacy.
Det kapitlet med dykjobbet på båten i Uncharted 4 upplevde jag som riktigt läckert!
Operation flashpoints dag o natt cyckler.
Håller helt med om den. Kunde starta upp editorn, sätta klockan på tidig morgon och sen bara traska/åka runt i världen.
Av modernare spel tycker jag Elden Ring är ett väldigt vackert spel men på nåt sätt lite ”fusk” med sina drömska miljöer.
Jag måste nog ändå ge min förstaplats till Cyberpunk 2077 som lyckas få den i många fall slitna och smutsiga staden och t o m berg av soppor till något otroligt vackert.
https://www.youtube.com/watch?v=QfqfLL4PVt4
Tycker Starcitizen är snyggast.
Sjukt snyggt! Blir troligtvis ett besök eller flera i pyro när det släpps i sommar om cig håller tidtabellen 🥳
Estetiken i Mirrors Edge är idag 17 år senare fortfarande svår att slå. Spelet i sig kändes mer som ett tech-demo än ett riktigt spel.
Jag minns SÅ VÄL när min granne/kompis hade varit i USA och plockat med sig Super Mario Bros 3 hem. Hans pappa hade hittat nån skum butik som sålde adapter så spelet gick att köra på våra svenska maskiner. Tänk då på att spelet inte hade släppts i EU än. Det skulle dröja ett år innan det dök upp här minns jag. Jag/vi var helt golvade av den nya grafiken i jämförelse med något annat på NES. Sjukt egentligen att spelet släpptes 1988 i Japan och tre år senare i EU.
Super Mario World hade samma känsla minns jag, framför allt eftersom det var ett release-spel till SNES. Samma granne var först med maskinen i skolan/grannskapet. Turtles in Time var också en stor upplevelse minns jag. Hade själv MegaDrive på den tiden men spelet var alltid ett strå vassare på SNES.
Nintendo har ju överlag överträffat det mesta när det kommer till snygg design i sina spel. Senaste Super Mario Wonder är ju ett mästerverk i 2.5D.
Första Unreal var ju också något i hästväg när det kom. Minns att jag dreglade bara över titelskärmen med kameraåkningen.
En annan detalj som fastnat i minnet är från Silent Hill 3. I början av spelet när hon smiter ut genom toafönstret, så är man i en smal gränd. Åt ena hållet är det stopp och man ser att det blivit skymning och himlen är orange. Tyckte det var så coolt. Lite samma atmosfär som man får i Shenmue. När det börjar skymma och man hör avlägsna rop som ekar. En del säger att det är kråkor, jag har alltid tyckt det låter mänskligt. Bidrar i alla fall till atmosfären och man får en speciell känsla, det känns creepy, "haunting", nästan övernaturligt.
GTA San Andreas har också massa atmosfär när det är skymning och natt, mer än många nyare spel.
Alan Wake var mäktigt första gången. Jag minns i början av spelet när jag vände mig om och man såg träden som svajade i vinden och ljuset som lyste bakom. Och radiotornen i fjärran, med röda lampor som lyser i mörkret.
Gillade designen i Control också, de ödsliga kontorslandskapen och "astralvärlden".
Tomb Raider. Minns första gången man simmade under vattenytan. Otrolig känsla.
Spyro the Dragon är otroligt mysigt med sin rena, stiliserade grafik.
I Resident Evil så var det ett speciellt ögonblick när man genom fönstret ser helikopterplattan långt bort. Hela spelet har fantastisk design, med starka färger och inte lika anonymt som remaken.
Red Dead 2 har många fantastiska miljöer. Det jag minns bäst är två av lägren, det uppe på en höjd och det vid sjön. Träskmarkerna är också coola.