Baldurs Gate 3 - PC eller PS5

Fragtjuv
Baldurs Gate 3 - PC eller PS5

Jag känner att det börjat bli dags att sätta tänderna i Baldurs Gate 3 men jag kan inte riktigt bestämma mig för ifall jag ska spela det på PS5 eller min PC. Det jag funderar på är hur det kommer att flyta på min PC?

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Ska inte vara några problem på PC. 4060Ti presterar märkbart bättre än mitt gamla RTX 2080 och jag hade inga som helst problem i 1440p. Kör du DLSS har du bra fps även i 4K.

Moderator | Testpilot
Skrivet av kebbe:

Ska inte vara några problem på PC. 4060Ti presterar märkbart bättre än mitt gamla RTX 2080 och jag hade inga som helst problem i 1440p. Kör du DLSS har du bra fps även i 4K.

https://www.youtube.com/watch?v=IwaTrRcgyac

Problemet är bara att det blir sämre och sämre ju längre man kommer. Akt 3 verkar fortfarande ge väldigt låg (typ under 60) fps när man är i staden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Fragtjuv
Skrivet av kebbe:

Ska inte vara några problem på PC. 4060Ti presterar märkbart bättre än mitt gamla RTX 2080 och jag hade inga som helst problem i 1440p. Kör du DLSS har du bra fps även i 4K.

https://www.youtube.com/watch?v=IwaTrRcgyac

Tack! Den ska jag kolla på!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv
Skrivet av uberpwnage2.0:

Problemet är bara att det blir sämre och sämre ju längre man kommer. Akt 3 verkar fortfarande ge väldigt låg (typ under 60) fps när man är i staden.

Ja, jag har ju förstått att det har varit en del problem med akt 3. Jag trodde att de skulle optimera det men nu har ju spelet varit ute ett tag!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Moderator | Testpilot
Skrivet av Joe Swallows:

Ja, jag har ju förstått att det har varit en del problem med akt 3. Jag trodde att de skulle optimera det men nu har ju spelet varit ute ett tag!

De har gjort det, dock visade inte Digital Foundrys video att det blivit markant bättre. Bättre självklart, men inte på den nivån det borde vara och det oavsett plattform.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Den största flaskhalsen i BG3 är CPU-prestanda. Spelet kommer att flyta på avsevärt mycket bättre på en PC med en Ryzen 7700, än på en PS5 vars CPU-del verkar prestera mer i nivå som en Ryzen 3600. Kolla in Digital Foundry's videos om du vill ha mer detaljer om hur spelet presterar på PC och konsol, samt optimeringstips.

Spelet är också främst utvecklat till PC, så alla gränssnitt, menyer, inventory osv kommer generellt vara mycket smidigare med en mus och ett tangentbord.

Finns även moddar till PC.

Medlem

PC så klart, att du ens funderar över saken


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem

Har du möjligheten att välja är det PC alla dagar i veckan Speciellt med den maskinen du har.

Medlem

Rekommenderar helt klart att köra det på PC. Är betydligt smidigare att spela det med mus och då får du även möjligheten att använda moddar.
Min gammel PC med ett 1060 klarade av det utan bekymmer så du lär inte ha några problem på din dator.

Fragtjuv
Skrivet av Molotov:

PC så klart, att du ens funderar över saken

Haha, det var sent på kvällen! Då kan man resonera lite tokigt!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv
Skrivet av Gen:

Har du möjligheten att välja är det PC alla dagar i veckan Speciellt med den maskinen du har.

Då får det bli så!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Fragtjuv
Skrivet av TheVoomyOne:

Rekommenderar helt klart att köra det på PC. Är betydligt smidigare att spela det med mus och då får du även möjligheten att använda moddar.
Min gammel PC med ett 1060 klarade av det utan bekymmer så du lär inte ha några problem på din dator.

Japp, det får bli på PC!


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Du kommer inte ha några problem alls på PC med den datorn. Visst är staden i akt 3 trög men detta är inte heller ett snabbt fps spel så även om du dibbar i fps är det fullt spelbart.
Sen är staden bara en liten del av det hela.

1
Skriv svar