30 % mindre PS5-modell avslöjad, med avtagbar skivläsare

Medlem
Skrivet av lonian:

Varför ska man ta av skivläsaren?

En fördel är väl ifall den skulle börja strula eller lägger av helt. Då slipper man ju skicka in hela konsolen på service eller reparation.

Eller om man av någon anledning har flera PS5or, då räcker det att man har en med skivläsare och resten digitala (om man vill spara lite pengar dvs). Sedan går det ju att ta med sig skivläsaren om t.ex. någon polare enbart har den digitala versionen ifall man har några fysiska spel.

Medlem
Skrivet av Westrr:

En fördel är väl ifall den skulle börja strula eller lägger av helt. Då slipper man ju skicka in hela konsolen på service eller reparation.

Händer det ofta? Såpass ofta att det ska vara en feature med konsolen?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Händer det ofta? Såpass ofta att det ska vara en feature med konsolen?

Kan inte uttala mig hur det är med PS5an, tror inte det händer speciellt ofta men hade gärna sett samma möjlighet på PS4an då min skivläsare jäklades där! detta var dock efter många års användning.

Medlem
Skrivet av Westrr:

Kan inte uttala mig hur det är med PS5an, tror inte det händer speciellt ofta men hade gärna sett samma möjlighet på PS4an då min skivläsare jäklades där! detta var dock efter många års användning.

Min ps3 orginal (tjocka) åt upp skivan Last of us och konsolen dog. Troligtvis för att det spelet var för krävande för första modellen så jag slaktade upp hela konsolen för att plocka ut skivan.

Nåväl, kan väl se en fördel att om man handlar begagnat så kan man plocka upp en digital och lägga till en disc drive efteråt, men annars tror jag ingen tar bort skivläsaren om den funkar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Snacka om skämt, Sony gör det igen. 🤦🤣 Hela skiten är bara en ursäkt för att försöka suga ur mer pengar från fanboysen.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Ser inte hur det ska gå att fästa en skivläsare på digitala. Aha, kolla bloggen!!

Så den fysiska varianten är alltså samma som Digital inkl. skivläsare…
…så om man vill ha möjlighet att slippa bulan så är det bäst att köpa Digital + skivläsare då den fysiska inte kommer med tomma skal för att bli en snyggare Digital, av vad jag förstår. Inte så farligt mycket dyrare med 20 euro extra för den möjligheten.

Men vertikalt ställ för 30 euro är ondska. Tror vi kommer få se en hel del videos på DIY lösningar och 3D-prints framöver. Att ha PS5 vertikalt ståendes mitt bakom tv:n LG C1:s TV-ställ är det bästa life hack jag kommit på på sistone.

Och jag ogillade de glansiga övre skalen på första PS4 modellen. Senare blev det ju matta skal innan Slim släpptes. Hoppas de tjänar bra på tillbehören så att de kan sänka spelpriserna /s. Men miljövänligt är det inte med plast.


Största frågetecknet nu är huruvida det är die shrink på APU:n med mindre nanometer och lägre PSU watt. Lägre strömförbrukning d v s

Går det verkligen att skaffa nya slim digitala varianten och köpa en lös skivläsare som man kopplar in enbart när den behövs? Jag trodde att det bara går att koppla skivläsaren till den NUVARANDE digitala varianten, eller? Annars är det ju ett intressant alternativ att köpa den digitala för en snyggare maskin och bara koppla in skivläsaren när man kollar en film eller nåt.

Medlem
Skrivet av Zerox_no1:

Snacka om skämt, Sony gör det igen. 🤦🤣 Hela skiten är bara en ursäkt för att försöka suga ur mer pengar från fanboysen.

3bqEF7lYngg

Säger du och länkar till en av de största fanboysen på nätet🤣

Det är väl förmodligen bara du och Freeman som kan ta Destin seriöst.

Medlem
Skrivet av McNord:

Helt meningslöst, släpp en konsol som är kraftfullare istället.

Har dom ens utnyttjat PS5ans kapacitet ännu?
Finns npgra exempel där optimering varit perfekt men i der stora hela känns det som väldigt outnyttjad


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

lol, vilka sinnessjuka fuldrag av Sony.
Håller kvar bara 1TB lagring och rippar off kunderna 120 euro för en separat skivläsare och 30 euro för ett sketet plastställ ... Både skivläsare och ställ borde givetvis vara inkluderat i priset.

Smart bedrägeri dock, strippa konsolen på funktioner som säljs som svindyra tillbehör, och framställ det som något positivt genom att storleken på konsolen minskats, vilket även det är en besparing för Sony, inte för kunden.

Bedrägeri detta.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av gorbatjov:

Jag har ju aldrig ångrat mitt dag 1-köp efter att de visat sina slimvarianter iaf. Designmässigt har de aldrig överträffat originalen imo. Värst var ju PS3an där man slajdade en lucka manuellt för att stoppa i skivan. Fy fan!🤮😄

Med det sagt är ju en mindre storlek välkommet och ett riktigt smart drag att erbjuda en skivläsare till den digitala versionen.

Instämmer. Jag har också alltid gillat Sonys lanseringsmodeller mest (utseendemässigt). Jag gillade t.o.m. PS3 phat, tycker fortfarande att den är förbaskat läcker. Skriker ju powerrr. PS5 är däremot ett designspektakel. Jag undrar vad som hände med Sonys designteam.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av lonian:

Händer det ofta? Såpass ofta att det ska vara en feature med konsolen?

Det där med att det ska kosta extra för ett stativ är ju också girigt precis som att telefoner eller liknande skickas utan strömadapter.

Det kommer att hända på 100% av konsolerna. Men det tar väl ca 15-20 år. Jag tror snarare att Sony förbereder för att plocka bort skivläsaren helt. Versionen som den följer med på kommer säkerligen bara säljas i max 1 år sen blir skivläsaren ett överprisat tillbehör.

Medlem

Inte mycket till slim-version tycker jag. Ser bara ut som en snäppet mindre version av originalet.

Dex
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Säger du och länkar till en av de största fanboysen på nätet🤣

Det är väl förmodligen bara du och Freeman som kan ta Destin seriöst.

Ja tycker det är väldigt intressant att en person som är anställd hos IGN kan vara så extrem fanboy som han är. Blir ju väldigt svårt och ta han seriöst. Om man inte själv är en fanboy så klart

Skrivet av Majoren:

lol, vilka sinnessjuka fuldrag av Sony.
Håller kvar bara 1TB lagring och rippar off kunderna 120 euro för en separat skivläsare och 30 euro för ett sketet plastställ ... Både skivläsare och ställ borde givetvis vara inkluderat i priset.

Smart bedrägeri dock, strippa konsolen på funktioner som säljs som svindyra tillbehör, och framställ det som något positivt genom att storleken på konsolen minskats, vilket även det är en besparing för Sony, inte för kunden.

Bedrägeri detta.

Men så klart när Microsoft gör liknande så är det bara positivt eller hur?

Ni fanboys är ju bara så jäkla tramsiga att man kan bara skratta när man kallar det bedrägeri..... Eller så vet du inte vad ordet betyder. Kan ju vara så också

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har dom ens utnyttjat PS5ans kapacitet ännu?
Finns npgra exempel där optimering varit perfekt men i der stora hela känns det som väldigt outnyttjad

Beror väl på hur man definierar PS5:ans kapacitet.
Det finns helt klart features som inte har maxats ut, men i många fall kräver det mer resurser för att optimera hårt.
Kollar vi tillexempel på UE5 motorn som är väldigt populär så är det svårt att att nå hög upplösning tillsammans med ok FPS på series X och PS5. Förmodligen så är Spider-Man 2 det mest optimerade spelt än så länge för denna generation, men vi får väl se på DFs kommande video. Känns som det spelet kommer vara bra optimerat för vad konsolen klarar av tillsammans med ok FPS.

Men så har du också en marknad för de som inte vill köpa PC, men ändå få mer prestanda än vad grundläggande konsolen erbjuder. Det skulle vara grymt med en konsol som kunde maxa ur ens moderna TV:s features(HDMI2.1) så som 120Hz, VRR, HDR, 4K. Det är ändå rätt stort steg emellan en spel PC som minst kostar 15k(helst mer) och konsol för 6-7K.

Som sagt de som vill ha ett mellan läge innan PC(eller vill ha en simpel upplevelse) och de som vill maxa sin tv från typ LG C1 och framåt ser nog fram emot Pro variant.
Själv så hoppa jag på konsol tåget igen när PS4 Pro släpptes, då PC utvecklingen hade stagnerat och det var en tillräckligt ok kompromiss.

Skrivet av GustavA:

Det kommer att hända på 100% av konsolerna. Men det tar väl ca 15-20 år. Jag tror snarare att Sony förbereder för att plocka bort skivläsaren helt. Versionen som den följer med på kommer säkerligen bara säljas i max 1 år sen blir skivläsaren ett överprisat tillbehör.

Den här modellen gör det mycket lättare och billigare att tillverka PS5, så jag skulle inte vara så säker på att dem pushar hårt för digitalt denna generation. Nu behöver de bara tillverka en typ av grundkonsol och sedan välja att tillföra läsaren vid behov, vilket lär spara pengar och göra produktionen betydligt smidigare. De kan alltså maxa tillverkning av grundkonsolen och bestämma i efterhand hur många som ska få läsare beroende på försäljning. Det är förmodligen också mycket lättare och snabbare att tillverka läsare eller skalbiten vid behov.

Jag tycker också att det är bra att de som köpt digital nu kommer kunna köpa till läsare i efterhand.
Och om man nu kommer kunna lossa läsaren på standard versionen så är det kul att kunna lossa den i perioder när man inte har några spel på skiva som man spelar. För mig så pendlar det och ibland så använder jag läsaren ganska mycket, men sedan kan det gå ett halvår till nästa gång och då skulle jag kunna plocka bort läsaren sålänge, om det är snyggare.
Man kan ju också låna ut eller sälja läsaren efter behov

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Inte mycket till slim-version tycker jag. Ser bara ut som en snäppet mindre version av originalet.

Är nog därför de inte kommer att kalla den Slim. De lyckades inte göra en slimmad version och det är nog det många är besvikna över.

Medlem

Det finns ingen konsol som jag skulle kalla för slim förutom den playstation 2 slim


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Detekt:

Går det verkligen att skaffa nya slim digitala varianten och köpa en lös skivläsare som man kopplar in enbart när den behövs? Jag trodde att det bara går att koppla skivläsaren till den NUVARANDE digitala varianten, eller? Annars är det ju ett intressant alternativ att köpa den digitala för en snyggare maskin och bara koppla in skivläsaren när man kollar en film eller nåt.

Den nuvarande digitala går inte att montera skivläsare på.

På nya digitala måste man montera på/av skivläsaren vilket blir en hel del jobb så inget man gör i en handvändning men kanske det inte tar så lång tid ändå och det kan ju öka värdet på den om man har möjlighet att sälja den som både slim/fysisk

Medlem
Skrivet av Hanzo:

https://live.staticflickr.com/65535/53248858359_949d3ced6c_h....

Det blir väl bula oavsett vilken version du köper?

Eller menar du att köpa digital+skivläsare men inte koppla på skivläsaren (såvida du inte ska använda skivläsaren)? Så du kan ha det bästa ifrån båda världar…

En till bra sak vore väl att det blir enkelt att byta skivläsare ifall man skulle få problem.

Får man problem med skivläsaren så behöver man inte heller slänga in hela konsolen på lagning. Det räcker med skivläsaren.

Det ser ut som det bara blir 1.6 cm skillnad mellan bula och plattbröstad.

Ja precis, menar att den fysiska inte kommer med möjlighet att bli slim. Tror fysiska går att ta av skivläsaren på men medföljer inget slim-skal

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Dudinkalv:

Inte mycket till slim-version tycker jag. Ser bara ut som en snäppet mindre version av originalet.

Vilket den verkar vara också, enlligt uppgift:

Bredd x höjd x djup:
PS5: 390 x 104 x 260 mm
PS5 Slim: 358 × 96 × 216 mm


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Molotov:

Det finns ingen konsol som jag skulle kalla för slim förutom den playstation 2 slim

Man får ju jämföra med lanseringsmodellen. Då var både PS3 Slim, Xbox One S och PS4 Slim definitivt slimmade modeller.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja tycker det är väldigt intressant att en person som är anställd hos IGN kan vara så extrem fanboy som han är. Blir ju väldigt svårt och ta han seriöst. Om man inte själv är en fanboy så klart

Med det sagt så är inte allt han gör skit, en del som han säger är ändå intressant.

Om man tar hans personliga åsikter och vinkling så seriöst så tar han ibland fram bra information.

Jag tyckte ändå att kritiken av Jim Ryan, genomgången av läckta Xbox planerna och intervjun av Colin Moriarty var bra.
Sålänge man vet att han är väldigt för Xbox och filtrerar vad han säger så är det en del intressant.

IGN och KindOfFunny är väldigt mycket för Xbox/PC i alla fall senaste åren och då menar jag inte bara deras Xbox avdelningar, utan även bland annat Playstation.
Lite tråkigt när det bara är medlemmar från IGNs och KoF Xbox team som är intresserade av PSVR2 tillexempel.
Nuvarande programledaren för Beyond känns inte alls som ett Playstation fan, likadant med typ resten av panelen som knappt har det som sin huvud plattform, jämfört med Xbox där de är superfans.

Medlem

Ja det är ju en ordentlig förminskning på PS5, särskilt då det ryktats vara samma 6nm SoC som i nuvarande PS5 och därmed samma värmeutveckling att jobba mot. Och med mindre kylare kommer det vara intressant att se hur pass sval den är och huruvida fläkten får jobba hårdare m.m.

Medlem
Skrivet av Famipan:

Den nuvarande digitala går inte att montera skivläsare på.

På nya digitala måste man montera på/av skivläsaren vilket blir en hel del jobb så inget man gör i en handvändning men kanske det inte tar så lång tid ändå och det kan ju öka värdet på den om man har möjlighet att sälja den som både slim/fysisk

Ok, då har jag missuppfattat helt. Jag trodde att en stor poäng var att de med den nuvarande digitala versionen ska kunna få möjligheten att koppla på en skivläsare. Men där ser man.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Inte mycket till slim-version tycker jag. Ser bara ut som en snäppet mindre version av originalet.

Det är precis vad det är. De har med flera revisioner minskat storleken på innehållet i PS5 - då är det väl onödigt att fortsätta med en större "låda" än vad som behövs?

Medlem
Skrivet av Margy:

Det är precis vad det är. De har med flera revisioner minskat storleken på innehållet i PS5 - då är det väl onödigt att fortsätta med en större "låda" än vad som behövs?

Jag kanske inte var tydlig nog. Jag tycker alltså inte att det var mycket att hurra för om man jämför med hur andra slim-versioner av konsoler brukar vara i regel.

Medlem
Skrivet av Dex:

Ja tycker det är väldigt intressant att en person som är anställd hos IGN kan vara så extrem fanboy som han är. Blir ju väldigt svårt och ta han seriöst. Om man inte själv är en fanboy så klart

Men så klart när Microsoft gör liknande så är det bara positivt eller hur?

Ni fanboys är ju bara så jäkla tramsiga att man kan bara skratta när man kallar det bedrägeri..... Eller så vet du inte vad ordet betyder. Kan ju vara så också

lol, vem är fanboy här?

Har i stort sätt aldrig skrivit ett positivt ord om Microsoft, du bara fäktar vilt mot allt.

Klart det är bedrägeri att marknadsföra strippandet av grundläggande funktioner som en positiv utveckling.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Jag kanske inte var tydlig nog. Jag tycker alltså inte att det var mycket att hurra för om man jämför med hur andra slim-versioner av konsoler brukar vara i regel.

Det är inte en slim-version - det är en ny, aningen mindre version av den existerande modellen då det som är på insidan har krympt en del.

Om man ska tillverka 20-30 miljoner av denna revision så är det onödigt att använda mer material än vad som behövs.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det kommer att hända på 100% av konsolerna. Men det tar väl ca 15-20 år. Jag tror snarare att Sony förbereder för att plocka bort skivläsaren helt. Versionen som den följer med på kommer säkerligen bara säljas i max 1 år sen blir skivläsaren ett överprisat tillbehör.

Ja, ska man vara en ps5 lirare kanske det är bäst att säkra upp med 2-3st extra skivläsare som bakup då medan den kostar lite. Spawnwave på Youtube sa att han misstänker mer vibrationer på en borttagbar skivläsare än en som sitter fast, men det återstår väl att se.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Smart bedrägeri dock, strippa konsolen på funktioner som säljs som svindyra tillbehör, och framställ det som något positivt genom att storleken på konsolen minskats, vilket även det är en besparing för Sony, inte för kunden.

Bedrägeri detta.

Playstation 6 kanske släpps utan handkontroll så att du ska få möjlighet att köpa till den handkontroll du vill ha i rätt färg från början.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Man får ju jämföra med lanseringsmodellen. Då var både PS3 Slim, Xbox One S och PS4 Slim definitivt slimmade modeller.

Jag vet inte, nu har jag inte haft prylarna sida vid sida men PS2 Slim ser så oerhört mycket mindre ut än original ps2an.
Den uppfattningen får man inte direkt av dom andra imo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar