Cities: Skylines 2-kartor är "större än vissa länder"
Ska bli riktigt kul att hoppa in i det här igen. Att de förbättrat trafiken är nog det största för mig, ettan nästan krävde trafikmoddar för att få det att funka någorlunda.
Alltid var det trafikproblem som fick mig att ta en stunds uppehåll innan jag började på en ny stad istället för jag inte orkade försöka fixa den, problemet flyttades bara vidare till en annan del av staden. Hoppas det fungerar mer verklighetstroget i det nya spelet att folk kör "omvägen" istället där det är mindre trafik och det går fortare och smidigare att komma fram.
Alltid var det trafikproblem som fick mig att ta en stunds uppehåll innan jag började på en ny stad istället för jag inte orkade försöka fixa den, problemet flyttades bara vidare till en annan del av staden. Hoppas det fungerar mer verklighetstroget i det nya spelet att folk kör "omvägen" istället där det är mindre trafik och det går fortare och smidigare att komma fram.
Det verkar rätt avancerat. Till exempel räknar de in parkeringsavgift, trafik och olyckor i sin rutt. Om det är en olycka som blockerar vägen vänder de och kör en annan väg. Det är även coolt att väglaget och annat kan orsaka att bilarna kraschar och de har även animerat krascherna där man ser när de t.ex. slirar av vägbanan.
Har inte kikat så mycket men stora problem med trafiken var ju också att bilar låg i typ högerfilen 500 mil före de skulle svänga höger, så det slutade med att ena filen användes och 3+ var helt oanvända. Men trafik har ju varit det största problemet enligt mig i alla stadsbyggarspel sen många år tillbaka. Får hoppas de fixat det riktigt bra. Inte så roligt att sitta med moden och manuellt välja vad man kan göra i varje fil i varje korsning för att ta bort felen.
Visst fanns det stora problem med att bilförarna oftast tog irrationella beslut i ettan.
MEN.
Mycket handlade också om att planera rätt. Jag tycker att man framåt stad 3–4 blev mycket bättre på att dra matarleder på ett sätt som gjorde att det inte totalt rasade ihop. Kollektivtrafiknoder var också en stor del av lösningen för att få det att flyta bättre.
Med det sagt så ser jag mycket fram emot tvåan och hur de utvecklat både trafik och annat.
Visst fanns det stora problem med att bilförarna oftast tog irrationella beslut i ettan.
MEN.
Mycket handlade också om att planera rätt. Jag tycker att man framåt stad 3–4 blev mycket bättre på att dra matarleder på ett sätt som gjorde att det inte totalt rasade ihop. Kollektivtrafiknoder var också en stor del av lösningen för att få det att flyta bättre.
Med det sagt så ser jag mycket fram emot tvåan och hur de utvecklat både trafik och annat.
Absolut lärde man sig en del, men min känsla är att man lärde sig hur man behövde bygga för att AIn funkade som den gjorde, inte hur man borde bygga "på riktigt" för att få fungerande trafik. Dvs med bättre AI hade mina städer inte sett ut som de gjorde 🙂
Angående trafiken så har de släppt en bloggpost om just trafic AI i tvåan om ni missat den:
https://www.paradoxinteractive.com/games/cities-skylines-ii/f...
Ja vadå, Luxenburg osv typ.
Men ok, 15 kvadrat--mil. En hel del.
Vatikanstaten 0,44 km2 😉😅
Vatikanstaten 0,44 km2 😉😅
Vill man vara dryg och vända på det skulle man också kunna säga "typ 1/30 av delstaten Texas".
subterranean homesick alien
Vill man vara dryg och vända på det skulle man också kunna säga "typ 1/30 av delstaten Texas".
Hehe jo men just till citatet artikeln handlar om kan det ju innebära att spel kartan är 0,45km2.
Alltid var det trafikproblem som fick mig att ta en stunds uppehåll innan jag började på en ny stad istället för jag inte orkade försöka fixa den, problemet flyttades bara vidare till en annan del av staden. Hoppas det fungerar mer verklighetstroget i det nya spelet att folk kör "omvägen" istället där det är mindre trafik och det går fortare och smidigare att komma fram.
Fast det där låter ju verkligt. Folk kör ju alltid "närmaste" vägen och tror den ska gå snabbare, även om omvägen faktiskt är snabbare trots längre sträcka. Verkar funka så här i Umeå i alla fall, alla drar vägen igenom stan och står sen och köar. Själv kör jag runt och är ensam på vägen! XD
"Writer and Fighter"
Ja, kommer bli intressant med tanke på hur stor yta man får bygga i. Dock kommer det bli ännu mer intressantare med tvåans motsvarighet till 81 tiles modden 😏 en riktig megastad och RIP din CPU. Ser verkligen fram emot detta.
Sen ett riktigt stort plus att den korkade AIn är fixad till tvåan.
Hehe jo men just till citatet artikeln handlar om kan det ju innebära att spel kartan är 0,45km2.
aa precis
subterranean homesick alien
Kartan kommer vara mindre än 90-tiles modden tillät. Man är dock fortfarande osäker på hur vägar, byggnader osv är skalade i förhållande till kartan. Däremot har man tagit bort begränsningar när det kommer till antalet noder vilket innebär att man med en bra dator kan bygga större städer än i 1an.
Angående trafiken så tycker jag självklart också att trafikanterna tar fel väg/fil. Men använder man moddar så är det ganska lätt att fixa.
Sen får man väl anta att det kommer finnas en hel del moddar som förbättrar spelupplevelsen.
Det jag är mest hypad över är att man kan bygga ut byggnader. Att istället för att bygga ett kraftverk till så utökar man byggnaden och kapaciteten. Gillar allt dom visat än så länge. Tror dock att jag måste uppgradera min i5 10600 för att klara av lite större städer.
aa precis
Kanske missförstod vad du menade? Men Texas är ju nästan 700 000 km2, så isf borde det snarare bli "typ 1/1500000 av delstaten Texas yta" om man skulle vända på det.. 😅
Kanske missförstod vad du menade? Men Texas är ju nästan 700 000 km2, så isf borde det snarare bli "typ 1/1500000 av delstaten Texas yta" om man skulle vända på det.. 😅
Ja alltså det var ju en väldigt spontan höftning
Poängen var att man kan vända på "en yta större än vissa länder" till "en yta (mycket) mindre än (massa) individuella stater"
Känns lite sketchy att basunera ut något som kan/kommer ge folk bilden av att din stad kan sträcka sig över en yta stor som t.ex. Sverige (ett relativt litet land)... Då det är långt från en korrekt bild man skulle få, då.
FZ är väl lite mer skyldig än vad utvecklarna själva är i videon, då dom sticker in det som (ifs rätt missvisande) kuriosa... Medans FZ leder med det i rubriken.
FZ: Den mest tilltalande rubriken är inte den bästa rubriken.
Jag har påpekat och gnällt över detta tidigare, men jag antar att jag kommer fortsätta så länge ni gör det. Hoppas ni tröttnar före mig.
Jag tjänar ju dock ingen kosing på't från mitt håll, så risken känns väl relativt stor att ni vinner.
subterranean homesick alien
jag hoppas dom har lagt till mixed zones så man kan ha bostäder över commercials i samma hus etc
Det finns mixed housing i 2:an, dvs hus med commercials längst ned och lägenheter högre upp.
De har gått igenom lite snabbt i en tidigare developer diary.