Premier League 22/23

Medlem
Premier League 22/23

Äntligen rullar snart världens bästa fotbollsliga igång igen och jag kan väl inte vara den enda på forumet som har gått och väntat sedan slutet av maj? Frågorna inför säsongen är som vanligt många....Kommer nyrika Newcastle på allvar ta upp kampen om en plats i Europa? Och på vems bekostnad? Kommer Håland att lyckas i City? Hur klarar sig nykomlingarna? Har Klopp och Liverpool det som krävs för att utmana om titeln även utan Mané? Hur kommer bottenstriden se ut? Vad händer med Manchester United? Dessa och en lång rad med andra frågor kommer få sina svar under säsongen och jag är oförskämt taggad...

Kanske inte så konstigt då mitt lag (Arsenal) gått som tåget under försäsongen och att man under sommaren också kryddat med några riktigt intressanta nyförvärv i Gabriel Jesus och Oleksandr Zinchenko från Manchester City. Detta i takt med att även de yngre spelarna fått ytterligare en sommar på sig att växa till sig gör att man som gooner just nu känner en väldigt stor optimism inför säsongen. Det lär dock inte vara för evigt, 3-0 i baken mot Palace i premiären och vi är tillbaka i verkligheten igen.

Hur ser det ut i era lag inför säsongen? Något speciellt ni ser fram emot?

Har ni spikat laget inför FPL-säsongen? För egen del så var förra säsongen en katastrof när det kommer till FPL så jag lever lite utifrån mottot att den enda vägen nu är upp.

Premiäromgången

Fredag
21:00 Crystal Palace - Arsenal

Lördag
13:30 Fulham - Liverpool
16:00 Bournemouth - Aston Villa
16:00 Leeds - Wolverhampton
16:00 Leicester - Brentford
16:00 Newcastle - Nottingham
16:00 Tottenham - Southampton
18:30 Everton - Chelsea

Söndag
15:00 Manchester United - Brighton
17:30 West Ham - Manchester City

Medlem

Hej!

Ja, Viera har ju fått väldigt bra ordning på Palace så ska bli kul och titta matchen mellan arsenal v palace på fredag, tror det blir jämt.

Mitt lag (Man United) har som vanligt gjort ett horribelt transferfönster hittils. De har värvat Tyrell Malacia från Feyenoord, Lisandro Martinez från Ajax och Christian Eriksen på fri transfer. Visst visst, jag är hypad över att se martinez i backlinjen med Varane men annars så är det inte mycket mer att hänga i julgranen.

3e omgången möter vi Liverpool och då får vi se om Erik ten Hag har fått ordning på backlinjen eller inte. Jag är ganska säker på att vi blir krossade med 5 mål i baken.

Men hursom helst, Äntligen är säsongen snart här och jag kan knappt bärga mig.


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem
Skrivet av Beerceptulus:

Hej!

Ja, Viera har ju fått väldigt bra ordning på Palace så ska bli kul och titta matchen mellan arsenal v palace på fredag, tror det blir jämt.

Mitt lag (Man United) har som vanligt gjort ett horribelt transferfönster hittils. De har värvat Tyrell Malacia från Feyenoord, Lisandro Martinez från Ajax och Christian Eriksen på fri transfer. Visst visst, jag är hypad över att se martinez i backlinjen med Varane men annars så är det inte mycket mer att hänga i julgranen.

3e omgången möter vi Liverpool och då får vi se om Erik ten Hag har fått ordning på backlinjen eller inte. Jag är ganska säker på att vi blir krossade med 5 mål i baken.

Men hursom helst, Äntligen är säsongen snart här och jag kan knappt bärga mig.

Malacia har varit väldigt stabil tycker jag på försäsongen. Eriksen är ju intelligent i sitt spel och drar fina passningar. Martinez likaså, stabil i sin första match. Sen får vi se ju när det börjar o hur Malacia o Martines presterar.

Testpilot

Kul att det drar igång sedan följer jag Allsvenskan mycket mer men PL är kul emellanåt. I FPL sätter jag stora hoppet till Erling Håland, men det är jag nog inte ensam om hehe.

Arsenal ser väldigt bra ut, men får se om de pallar trycket när det börjar. Om fler spelar FPL här kanske vi kan ha en liga?

Skribent

Bra tråd. Vi finns, men är nog i underkant här. Liverpoolfan sedan barnsben. Sett 10-tal matcher på plats, men var ett par år sedan nu. Hade biljetter till Liverpool - Aston Villa 2019 som mycket väl hade kunnat blivit matchen där vi säkrade ligan för första gången på 30 år. Det hade varit minne för livet att varit på arenan när bucklan lyftes och sedan fira med alla fans i stan, meeeeeeeen då kom corona så blev allt uppskjutet...

Tappat intresset lite på senare tid, trots rejäla framgångar under Klopp. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men främst p.g.a. de publikfria matcherna under corona och sedan har jag aldrig riktigt hittat tillbaka igen. Även att omgångarna numera är så utspridda, den ständiga reklamen mellan halvlekarna och före/efter matcherna som utarmar studion (kommer ni ihåg när det var reklamfritt på Viasat förutom "matchen presenteras av..."?) Hela VAR-cirkusen (som däremot var bättre förra året i PL än året innan då det var katastrof) har även urholkat intresset. Ska se lite matcher den här säsongen dock har jag tänkt.

Blir väldigt intressant att se Nunez tycker jag. Stora skor att fylla från Mané, men har gått riktigt bra på försäsongen och var matchavgörande mot City för några dagar sedan när säsongens första titel togs hem. Finns fina minnen från Uruguayaner i den röda Liverpooltröjan så hoppas att det här blir lika bra! Bara hoppas att han inte biter någon! Skönt att Salah skrev på nytt också så man slipper tänka på att han ska lämna gratis nästa år. Förmodligen har han väl någon klausul som gör att han lämnar till Real Madrid efter den här säsongen ändå, men då får vi bra betalt i alla fall och kan förhoppningsvis ersätta.

Ska ta tag i FPL den här säsongen igen. Jag bröderna och ett gäng kompisar har en liga som vi kört i 15 år minst, men har inte tagit det seriöst senaste åren. Har inte gjort mitt lag där än, men ska ta tag i det under veckan.

Medlem

Kul att se att fler spelar FPL. Tycker också en egen FZ liga skulle varit kul. Så jag är gärna på om det blir någon liga. Brukar annars bara spela mot min pappa och vi har väl utmanat varandra i en massa år. 13 år har det visst bilivt.

Annars hålller jag med om att Arsenal ser intressanta ut i år. Jesus var ett bra nyförvärv, får bara hoppas han kommer in i laget och trivs så ska det bli bra.

En spelare som jag gillar är Perisic, ska bli kul att se honom i Tottenham även om han börjar bli lite till åren. Fast iofs, Zlatan är ju 40 så...

Har inget riktigt favoritlag, men Tottenham & Liverpool är väl två lag som jag gillar då de spelar en offensiv fotboll som är rolig att se (oftast iaf). West Ham tyckte jag spelade också bra de två matcherna jag såg ifjol. Även Leeds, fast de var nästan lite för offensiva i några matcher och släppte in lite för mycket mål där ett tag.

Testpilot

Jag skapade en liga nu som kort och gott heter: FZ

0p4tqj är koden för att gå med.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Äntligen rullar snart världens bästa fotbollsliga igång igen och jag kan väl inte vara den enda på forumet som har gått och väntat sedan slutet av maj? Frågorna inför säsongen är som vanligt många....Kommer nyrika Newcastle på allvar ta upp kampen om en plats i Europa? Och på vems bekostnad? Kommer Håland att lyckas i City? Hur klarar sig nykomlingarna? Har Klopp och Liverpool det som krävs för att utmana om titeln även utan Mané? Hur kommer bottenstriden se ut? Vad händer med Manchester United? Dessa och en lång rad med andra frågor kommer få sina svar under säsongen och jag är oförskämt taggad...

Kanske inte så konstigt då mitt lag (Arsenal) gått som tåget under försäsongen och att man under sommaren också kryddat med några riktigt intressanta nyförvärv i Gabriel Jesus och Oleksandr Zinchenko från Manchester City. Detta i takt med att även de yngre spelarna fått ytterligare en sommar på sig att växa till sig gör att man som gooner just nu känner en väldigt stor optimism inför säsongen. Det lär dock inte vara för evigt, 3-0 i baken mot Palace i premiären och vi är tillbaka i verkligheten igen.

Hur ser det ut i era lag inför säsongen? Något speciellt ni ser fram emot?

Har ni spikat laget inför FPL-säsongen? För egen del så var förra säsongen en katastrof när det kommer till FPL så jag lever lite utifrån mottot att den enda vägen nu är upp.

Premiäromgången

Fredag
21:00 Crystal Palace - Arsenal

Lördag
13:30 Fulham - Liverpool
16:00 Bournemouth - Aston Villa
16:00 Leeds - Wolverhampton
16:00 Leicester - Brentford
16:00 Newcastle - Nottingham
16:00 Tottenham - Southampton
18:30 Everton - Chelsea

Söndag
15:00 Manchester United - Brighton
17:30 West Ham - Manchester City

Jag håller på Arsenal och jag håller med! Det känns mer spännande nu med Arsenal än tidigare år som mest har varit "jahapp, det blev ingen intressant spelarköp nu heller?". Det känns som att "vi" har många bra spelare på mittfältet.

Premier Leauge har i övrigt varit intressant på olika nivåer beroende på år. Det känns som att man var som mest intresserad förut när man spelade Football Manager och möjligen tidigare FIFA-spelen för nu känns det som man inte kan ha koll på på spelarna i flera av topplagen.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Jag skapade en liga nu som kort och gott heter: FZ

0p4tqj är koden för att gå med.

Kul! Går med på direkten!

Kul också att se att vi faktiskt ändå är några tappra här på forumet som gillar PL.

Medlem

Kanske PL blir intressant nu igen då mitt Nottingham är tillbaka 🤔

It's not a lake, it's an ocean

Southamptonfan, men av storlagen är det Liverpool som jag ger mitt stöd.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Håller också på Arsenal här

Aktiv FPL spelare. Självklart går jag med i ligan !

Medlem

Håller ni på något lag eller "bara följer" några lag som är kul att kolla på?

Jag håller på Arsenal men jag är kanske inte en die hard fan som bror min men jag följer helt klart dom. Ibland har jag funderat på varför jag valde just Arsenal (det var mer FM-seriens förtjänst än att härma min bror) eftersom de gjort så dumma misstag på plan med mera. Men det andra laget som jag alltid har följt sedan barnsben är Manchester United, att två svenskar spelar i laget gör ju det roligare också.

Sedan är det ju såklart flera spelare jag gillar att se på plan från många av lagen, idag ser jag helst matcher med Arsenal, United och ibland Liverpool. Just Manchester City känns det som att någon fuskat lite i Football Manager och Chelsea gillar jag inte, ogillar dom faktiskt mer än Tottenham.

Flakmonkey

Följt Liverpool sedan mitten av 80-talet då Ian Rush, John Barnes, etc härjade som bäst. Sen så var det ju riktigt trist där ett tag, men som vi alla vet (väl) så finns det ju inget värre än att byta lag så när folk omkring mig började heja på United, Arsenal, Chelsea och City i samklang med deras framgångar så fick man "lida" rätt många år. Turligt nog är så fanns det ju sanslösa höjdpunkter även under de här åren med CL-kvällen i Istanbul som den absolut största men det är ju främst sedan Klopp kom till klubben som det blivit en helt annan jämnhet i prestationerna.

Följer inte PL och Liverpool lika hårt som förut, men ser ju alla matcher jag kan och har ändå kolla på vad som händer i och kring klubben. Ska bli intressant att se huruvida Nunez kan fylla Manés skor och även om försäsongen bådar gott så ska man ju inte ta ut någon seger i förskott. Det jag hoppas på främst är dock att det inte blir ett tvålagsrace den här gången, alltid roligare när det är fler lag som blandar sig i toppen och tar poäng från varandra.

Skribent
Skrivet av Nosnos:

Följt Liverpool sedan mitten av 80-talet då Ian Rush, John Barnes, etc härjade som bäst. Sen så var det ju riktigt trist där ett tag, men som vi alla vet (väl) så finns det ju inget värre än att byta lag så när folk omkring mig började heja på United, Arsenal, Chelsea och City i samklang med deras framgångar så fick man "lida" rätt många år. Turligt nog är så fanns det ju sanslösa höjdpunkter även under de här åren med CL-kvällen i Istanbul som den absolut största men det är ju främst sedan Klopp kom till klubben som det blivit en helt annan jämnhet i prestationerna.

Följer inte PL och Liverpool lika hårt som förut, men ser ju alla matcher jag kan och har ändå kolla på vad som händer i och kring klubben. Ska bli intressant att se huruvida Nunez kan fylla Manés skor och även om försäsongen bådar gott så ska man ju inte ta ut någon seger i förskott. Det jag hoppas på främst är dock att det inte blir ett tvålagsrace den här gången, alltid roligare när det är fler lag som blandar sig i toppen och tar poäng från varandra.

Många år där man satt som Liverpoolsupporter redan i oktober när ligan var körd och mumlade för sig själv "nästa år, nästa år är det vårat år." Som tur var så gick det ju rätt bra i cuperna på den tiden så man hade ju alltid de matcherna att se fram emot.

edit: Jag tänker då främst på de åren när Gerrard och kompani styrde skeppet. Lite för ung för att varit med på tåget med Rush, Barns o.s.v.

Medlem

Supportar Tottenham sedan många år tillbaka och har en hatkärlek till laget efter många års nästan och besvikelser.

Känner mig dock mer optimistisk inför den här säsongen än på flera år. Conte kan nog få styr på laget och det har gjorts bra värvningar. Hoppas på topp 4 men tror inte på att Spurs är med och slåss om titeln över en hel säsongen - övriga lag ser för starka ut. Möjligtvis fram till VM-uppehållet, sedan tror jag att det dalar.

Medlem

Idag är det dags! Palace - Arsenal ikväll klockan 21:00...Klockan går just nu alldeles för sakta på jobbet...

Såg också att vi har fått besök av sp*rsfans i tråden! Kan ju bli kul med lite banter 😉

Är det någon som ännu inte gått med i FPL-ligan så gör gärna det!

Medlem

Fan vad gött med vinst för arsenal!

Medlem
Skrivet av Zontos:

Fan vad gött med vinst för arsenal!

Amen! Tyckte både Jesus och Zinchenko såg riktigt fina ut även om de mattades av en del i andra halvleken. De första 30 minuterna var ju magi! Palace rörde knappt bollen. Lite mer skärpa framåt och denna säsong kan bli den roligaste på bra länge tror jag.

Idag drar det ju annars igång på allvar. Just nu leder Fulham mot Liverpool 😀 vågar man hoppas på att det ska hålla hela vägen?

Tvekade länge huruvida jag skulle köra på Saka eller Ödegåård i FPL, valde den senare och det ångrar man ju lite idag men över hela säsongen så tror jag ändå att den gode norrmannen spelar in lite fler poäng.

Skribent

Sur start på ligan

Så sjukt att det redan känns kört med ligatiteln efter en match... Fortsätter det som det gjort föregående år så är det 100 poäng som gäller och då kan man inte tappa pinnar mot nykomlingar.

Medlem

Vad är det som är fel på Manchester United? Varför får Maguire vara lagkapten? Varför står Rolando mest och surar? Varför är det konstig kultur i laget? Så många frågor efter dagens match.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Shadee:

Sur start på ligan

Så sjukt att det redan känns kört med ligatiteln efter en match... Fortsätter det som det gjort föregående år så är det 100 poäng som gäller och då kan man inte tappa pinnar mot nykomlingar.

Liite tidigt att ge upp redan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Zontos:

Vad är det som är fel på Manchester United? Varför får Maguire vara lagkapten? Varför står Rolando mest och surar? Varför är det konstig kultur i laget? Så många frågor efter dagens match.

Jag kan för mitt liv inte begripa vad som pågår i den där klubben längre, missförstå mig rätt nu. Supportern i mig är såklart skadeglad över att United typ är där Arsenal var för några år sedan...En trupp med spelare som fansen knappt bryr sig om, negativa rubriker 24/7 och allmänt missmod. United lär få ordning på torpet så småningom, klubben är för stor för att detta ska fortsätta i all evighet men kan för mitt liv inte begripa mig på deras truppbygge...Vad har Maguire för hållhake på klubben egentligen? Han är totalt värdelös, träben och ett pannben gjort av mjukglass...Lär bli en lång säsong igen på Old Trafford.

Testpilot

Kul att det var några som gick med i ligan! Det är nog möjligt att fortfarande gå med om någon missade. Ligakoden är: 0p4tqj

En bra start för mitt lag Smokinglirarna

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Kul att det var några som gick med i ligan! Det är nog möjligt att fortfarande gå med om någon missade. Ligakoden är: 0p4tqj

<Uppladdad bildlänk>

En bra start för mitt lag Smokinglirarna

Jag skulle vinna över er alla med mitt Gävlelag Nej jag kommer inte vara så fokuserad men det vore kul med resultat osv i den här tråden om det går ibland

Testpilot
Skrivet av Zontos:

Jag skulle vinna över er alla med mitt Gävlelag Nej jag kommer inte vara så fokuserad men det vore kul med resultat osv i den här tråden om det går ibland

Du är välkommen att gå med! Ibland kan ju så kallade spökskepp till lag ändå prestera hyfsat så länge truppen är väl vald från början med populära spelare

Ska försöka uppdatera lite ibland, absolut.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Du är välkommen att gå med! Ibland kan ju så kallade spökskepp till lag ändå prestera hyfsat så länge truppen är väl vald från början med populära spelare

Ska försöka uppdatera lite ibland, absolut.

Kan tänka på saken

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Kul att det var några som gick med i ligan! Det är nog möjligt att fortfarande gå med om någon missade. Ligakoden är: 0p4tqj

<Uppladdad bildlänk>

En bra start för mitt lag Smokinglirarna

Min taktik denna säsong är att börja försiktigt och sedan öka mot slutet 😉 skämt å sido så tappade jag en hel del på Liverpool spelade så uselt och sen förbannar jag mig lite över att jag körde på Ödegåård i stället för Saka...Men, men lite tidigt för att än göra några förändringar.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Jag skapade en liga nu som kort och gott heter: FZ

0p4tqj är koden för att gå med.

Kul, jag hoppar in nu!

Målet för säsongen är att komma ihåg att logga in efter att första månadens hype har gått över.

(Kan få fort eftersom jag är United-supporter. Den enda i det röda laget som gör mig glad f.n. är Bojan i Viaplay-studion. Hans sågningar är guld värda!)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Liite tidigt att ge upp redan.

Visst är det så, men ser man till förra året så vann City ligan med 93 poäng. Ett totalt tapp på 21 poäng under hela säsongen. Jag tror det krävs mer poäng i år, ungefär som åren 17/18 och 18/19 då City tog 100 respektive 98 poäng. Då svider det att tappa poäng mot en nykomling redan i omgång 1.

Så har ju självklart inte gett upp, men uppförsbacke redan mot Erling Braut Haaland känns sådär :/

Skrivet av Mutumba:

Kul att det var några som gick med i ligan! Det är nog möjligt att fortfarande gå med om någon missade. Ligakoden är: 0p4tqj

<Uppladdad bildlänk>

En bra start för mitt lag Smokinglirarna

Som jag förstår det så går det att hoppa med närsomhelst, men har du inget lag innan får man börja på 0. Har man haft ett lag som tagit poäng så tar man med sig den poängen in i ligan.

123
Skriv svar