Rösta fram tidernas bästa rollspel!

Medlem

Var tvungen att rösta Dink Smallwood när det fanns med, så underbart spel <3
Annara är jag förvånad att så många röstar witcher 3, visst var det bra men inte tusan slår det många av de äldre på listan.. W3 var ett sånt där spel jag spelade, älskade och sen var klar med. Många andra spel på listan har jag återkommit till många gånger.

eld
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Var tvungen att rösta Dink Smallwood när det fanns med, så underbart spel <3

Dink är bra skit!

Köpte det helt på slump när det kom ut när jag var ung, vet inte vad som fick mig att ta det beslutet, men blev glad!

Medlem
Skrivet av Lenk:

Såklart blev det Zelda 2! Även om många spel är bättre på listan. Men en personlig favorit!

Jo, med tanke på ditt namn och avatar vore väl något annat förräderi!?

Det fick bli Zelda 1 för min del. Det spelet är vad jag kan erinra det första RPG:t jag spela. Min personliga favorit är dock, A link to the past.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Cyberpunk 2077 så klart

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Var tvungen att rösta Dink Smallwood när det fanns med, så underbart spel <3
Annara är jag förvånad att så många röstar witcher 3, visst var det bra men inte tusan slår det många av de äldre på listan.. W3 var ett sånt där spel jag spelade, älskade och sen var klar med. Många andra spel på listan har jag återkommit till många gånger.

Vi är väldigt partiska till The Witcher på det här forumet. Det är väldigt få som ogillar häxkarln här!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Ase
Medlem

oj många gillar witcher 3 jag själv som älskar rollspel har jag ej stått ut mer än en timme med nåt witcher spel! för kosollifierat stora svärd & story med sex fokus känns otroligt pubertalt & ointressant håller själv både baldurs gate spelen & deus x högre men det e ju jag.

Medlem

Upprörande att Final Fantasy VII inte leder. Eller att Suikoden 2 har så få röster.

Medlem
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Om Asscred är med tycker jag Zelda platsar också, men Zelda är inte rollspel. De är "action-adventure"-spel som har några få rollspelselement. Tvåan exempelvis kan man levla i som sticker ut från serien i stort och är ett action rpg.

Egentligen borde inte Zelda eller Asscred i stort varit med, utan diverse titlar som Zelda II, Origins, Odyssey och Valhalla hade platsat.

Nu glider jag in lite snabbt här, efteråt när ni snackat, och utan att ha sett listan.

Med det sagt ska inte tråden spåra ur mer än vad den gjort. Vill ni fortsätta den eviga och mycket underhållande konversationen om vilka spel som är rollspel och vad som krävs för att något ska klassas som ett rollspel - gör då en tråd.

Jag orkar själv inte diskutera saken något mer. Men det verkar väldigt mycket fokus på levlandet. Vilket man gör i Zelda, fast med utrustning och diverse föremål. Istället för rena stats (förutom Zelda 2, som förövrigt nog är det första spelet jag grindade stats). Men nog om saken. Jag lägger ner.

Medlem
Medlem

Letade efter Ultima 7: The Black Gate, men den saknades så Ultima 6 får duga.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Kingdom Come även om Morrowind absolut va frestande. Det liret hade lika stor impact som Kingdom Come men att Kingdom Come kunde träffa så hårt när man är över 40 gör det mer imponerande än när man är ung och oerfaren och inte fattar varför din kniv med stat 0 inte gör någon skada längre då du tror du lirar fps

Jag säger samma sak fast jag föredrar Oblivion lite framför Morrowind.

Men sen kommer Kingdom Come: Deliverance som 3:a alla tider och just som du skriver, att fortfarande i denna ålder kunna bli så förälskad och tagen av ett spel, jag trodde inte det var möjligt. Så makalöst bra, ett mästerverk.


signatur

Memento Mori

Medlem

Gillar Bethesda, men KCD var bäst som rollspel. Du kan knappt stå på bena och ska lära dig slåss, det är inte bara buttonmashing utan ett helt combat system. Du spelar en roll som en bondpojk som flyr under ett anfall och det märks att skills spelar roll i början av spelet då du är helt försvarslös och knappt kan hålla i ett spel.

Bästa rollspelet jag spelat, men jag sket i storyn och gjorde som vanligt och började samla prylar istället och blev svinrik. Fin skog att utforska också, fast den var lite för tom, känns som man kunde springa 2 km utan att se något i skogen, för att sen se ett par svampar.

Medlem

Kingdom Come Deliverance med råge. Vilket fantastiskt jävla spel det är.

Medlem

Den här listan var riktigt kass många tredje persons action spel utan några som helst rollspels komponenter. Så det blir att avstå röst med det undermålig underlaget.

Medlem

Tibia helt klart

Medlem

Jag är förvånad att Skyrim har fler röster än Oblivion.

Medlem

Vill säga Dark Souls eller Elden Ring, men det är inte spel jag spelar på grund av rollspelselementet, nej det fick bli Neverwinter Nights, kan vara nostalgin i mig som pratar, men tonåringen i mig älskade verkligen det. Andra plats blir lätt Baldurs Gate 1&2, men det gick inte att rösta så :/

Frilansare

Alltid lika svårt sånt här! Jocke 13 år hade ju såklart sagt Pool of Radiance. Jocke 25 år Baldur's Gate II (några år tidigare, ettan alla gånger). Idag The Witcher 3, men samtidigt Disco Elysium, som ju är en helt annan sorts skapelse.

Men jag måste ju vara någorlunda konsekvent och stå för vad jag tjatar om, så - The Witcher 3.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Den här listan var riktigt kass många tredje persons action spel utan några som helst rollspels komponenter. Så det blir att avstå röst med det undermålig underlaget.

Detta gäller i stort sett också för Witcher 3.

För mig är Witcher 3 inget riktigt rollspel, för det fungerar i praktiken precis som Red Dead Redemption (mästerverk) och Assassins Creed (inte så mycket mästerverk). Actionäventyr med kosmetiska rollspelsinslag.

Alla stats och uppgraderingar finns där mest som en illusion utan praktisk betydelse. Allt är i själva verket hårt kontrollerat av utvecklaren (combat, gear, loot, skills, Xp, level-gating, uppdragen).


signatur

Memento Mori

Medlem

Inget slår Tibia.

Redaktör
Skrivet av Sur Apan:

Den här listan var riktigt kass många tredje persons action spel utan några som helst rollspels komponenter. Så det blir att avstå röst med det undermålig underlaget.

Vilket spel saknar du på listan då? Det viktigaste är väl att det man vill rösta på finns med.


signatur
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Kingdom Come Deliverance med råge. Vilket fantastiskt jävla spel det är.

Tusan såg inte att den fanns med på listan så röstade ME2.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vilket spel saknar du på listan då? Det viktigaste är väl att det man vill rösta på finns med.

Som sagt avstår. Annars blir det lite som att rösta på den bästa kombin men som alternativ finns det även pickuper och sedaner då finns det möjligheter för ett missvisande slutresultat som inte följer vad omröstning handlade om från början.

Kanske uttryckte mig lite väl negativt i första inlägget men något att tänka på tills nästa gå g och när man kommunicerar i skrift.

Redaktör
Skrivet av Sur Apan:

Som sagt avstår. Annars blir det lite som att rösta på den bästa kombin men som alternativ finns det även pickuper och sedaner då finns det möjligheter för ett missvisande slutresultat som inte följer vad omröstning handlade om från början.

Kanske uttryckte mig lite väl negativt i första inlägget men något att tänka på tills nästa gå g och när man kommunicerar i skrift.

Fattar vad du menar. Samtidigt rör det sig om ett fåtal spel (beroende på hur hårt man definierar "rollspel" förstås), och alla som fått hyfsat många röster ses nog som "riktiga" rollspel av de flesta Så de lite mer tveksamma kandidaterna påverkar inte resultatet nämnvärt, om alls. Sen är syftet med såna här omröstningar att få en antydan om vad många tycker, inte att sortera fram statistiskt säkra sanningar.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fattar vad du menar. Samtidigt rör det sig om ett fåtal spel (beroende på hur hårt man definierar "rollspel" förstås), och alla som fått hyfsat många röster ses nog som "riktiga" rollspel av de flesta Så de lite mer tveksamma kandidaterna påverkar inte resultatet nämnvärt, om alls. Sen är syftet med såna här omröstningar att få en antydan om vad många tycker, inte att sortera fram statistiskt säkra sanningar.

Jag förstår syftet och väljer att avstå och skall man lägga in och värdera vad ett rollspel egentligen är blir säkerligen ännu mer debatt i tråden.

En absolut sanning är nog omöjligt att få fram då alla inte har samma åsikt vilket är skönt.

Väntar på resultatet vad FZ har för ”rollspels” preferenser.

Medlem

Givet val är The Witcher 3. Lirat ut det 2 gånger totalt. Först via PlayStation 4 och sedan via Steam. Tänkte lira en till genomspelning när PlayStation 5 versionen släpps i sommar.
________________________________________
Hade dock velat se FallOut 4 på listan även om det är mer action betonat. FallOut 3 är ju på listan vilket känns likvärdigt.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Jag tänker just rollspel, inte levla och skills utan rollerna. Så Planescape: Torment vinner med hästlängder. Gothic 2 och Witcher 3 på nära andraplats.

Skrivet av Kalliban:

Var tvungen att rösta Dink Smallwood när det fanns med, så underbart spel <3
Annara är jag förvånad att så många röstar witcher 3, visst var det bra men inte tusan slår det många av de äldre på listan.. W3 var ett sånt där spel jag spelade, älskade och sen var klar med. Många andra spel på listan har jag återkommit till många gånger.

En stor yngre publik här som troligtvis aldrig spelat de äldre på listan.

Skrivet av Slimebeast:

Detta gäller i stort sett också för Witcher 3.

För mig är Witcher 3 inget riktigt rollspel, för det fungerar i praktiken precis som Red Dead Redemption (mästerverk) och Assassins Creed (inte så mycket mästerverk). Actionäventyr med kosmetiska rollspelsinslag.

Alla stats och uppgraderingar finns där mest som en illusion utan praktisk betydelse. Allt är i själva verket hårt kontrollerat av utvecklaren (combat, gear, loot, skills, Xp, level-gating, uppdragen).

Som många sagt innan, rollspel defineras olika beroende på vem som förklarar. För min del handlar det inte om xp, stats eller något sådant utan snarare om karaktärer och deras utveckling. ROLLEN man spelar

Det finns ju som sagt roleplayers och rollplayers


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Detta gäller i stort sett också för Witcher 3.

För mig är Witcher 3 inget riktigt rollspel, för det fungerar i praktiken precis som Red Dead Redemption (mästerverk) och Assassins Creed (inte så mycket mästerverk). Actionäventyr med kosmetiska rollspelsinslag.

Alla stats och uppgraderingar finns där mest som en illusion utan praktisk betydelse. Allt är i själva verket hårt kontrollerat av utvecklaren (combat, gear, loot, skills, Xp, level-gating, uppdragen).

Håller med i sak och att RDR2 och AC Orgins/Odyssey inte är renodlade RPGs men håller inte med om att Odyssey inte är ett mästerverk, jag älskar det spelet, välskriven mainstory, svinbra skådespeleri, ultrasnyggt, stämningsfullt och fullkomligt fullsmetat med content. Sällan en utmaning spelmässigt men likt RDR2 så flyter man mest med som i en film.
Med det sagt röstade jag på TW3 för att.. ja det är bäst.

eld
Medlem
Skrivet av maskinett:

Jag är förvånad att Skyrim har fler röster än Oblivion.

Tror det är en större fanbase, och av de som gillar båda så tror jag många nog väljer skyrim först, även jag själv.

Men vem väljer dessa framför Morrowind?!

Skriv svar