Diskutera – Vilket open world-spel är bäst?
Tycker Breath of the Wild är bäst, magisk värld, häftigast geometri och hur man tar sig fram.
Gameplayet är också invävt i världen på ett bra sätt och känns organiskt, väldigt stor frihetskänsla.
Gillade även Morrowind innan det blev quest markers och fast travels överallt i Elder Scrolls men gameplayet var inte jätteroligt egentligen.
Jag tror det blir dött lopp mellan The Elder Scrolls IV: Oblivion och GTA IV. Oblivion för att världen var så jäkla mysig och att man verkligen kände upptäckarglädje när man rände runt bland ruiner och skogar. GTA IV för den otroliga fordonsfysiken och den rätt mörka stämningen i handlingen.
Svårt att svara på och beror väldigt mycket på vad man räknar som open world. Personligen anser jag att Final Fantasy 7 till stor del är open world och då skulle jag såklart ranka det som nummer 1, tror det är många som inte håller med där dock.
Days Gone, Nier: Automata, Far Cry 5, Horizon och Ghost of Tsushima skulle jag nog ranka högt.
Tycker Breath of the Wild är bäst, magisk värld, häftigast geometri och hur man tar sig fram.
Gameplayet är också invävt i världen på ett bra sätt och känns organiskt, väldigt stor frihetskänsla.
Gillade även Morrowind innan det blev quest markers och fast travels överallt i Elder Scrolls men gameplayet var inte jätteroligt egentligen.
Haha BOTW har typ den tråkigaste världen
Jag skulle säga Assassins Creed Unity, om det räknas. Fantastisk stad att uppleva.
Svårt att säga, men Sleeping Dogs är nog min favorit i stadsmiljö i alla fall.
Svårt att svara på och beror väldigt mycket på vad man räknar som open world. Personligen anser jag att Final Fantasy 7 till stor del är open world och då skulle jag såklart ranka det som nummer 1, tror det är många som inte håller med där dock.
Days Gone, Nier: Automata, Far Cry 5, Horizon och Ghost of Tsushima skulle jag nog ranka högt.
Personligen så skulle jag inte räkna Nier: Automata som open-world heller, då det tekniskt sett är olika banor som är ihopsatta med korridorer (kloaker och andra trånga passager där nästa bana kan laddas i bakgrunden), inte en enda stor fri spelvärld.
Rankat efter eget tycke:
1. Kingdom Come: Deliverance
Japp. Helt överlägset enligt mig.
Haha BOTW har typ den tråkigaste världen
Jag skulle säga Assassins Creed Unity, om det räknas. Fantastisk stad att uppleva.
Smaken är som baken.
Jag gillar vertikalitet och häftig geometri och att utforska rent fysiskt, typ kolla bakom saker, vad man hittar uppepå saker, under saker o.s.v. Sådant är BotW överlägset på.
Världen var också väldigt varierad med stora fält, höga berg att klättra upp på, man kan klättra i träd(hur många spel kan man göra det i?), death mountain och Goronbyn, skogar, en öken med gigantiska sandvarelser under sanden och valross(?)-surfing, Gerudostaden, Fågelstaden, Zoras Domain, en djungel, platåer uppe på berg, två väldigt mysiga japanska byar, söderhavsö-byn som låg vid stranden, Robinson Cruse-ön där man blev av med alla sina items, 3(?) mystiska labyrinter att utforska, de tre drakarna som flyger runt, stjärnfall som man kan hämta, den mystiska hjorten eller vad det var vid sin källa, great fairys, de mysiga karaktärerna man stöter på, olika hästar man kan tämja, Ganon's slott som man kan smyga in i redan från början för att hitta bra loot, hela området runt det som är vaktat av livsfarliga guardians, hur väder påverkar gameplayet, att man måste ha rätt kläder för temperaturen alternativt hitta recept på maträtter som håller en varm o.s.v., fysiken i striderna att man kan använda sina omgivningar för att slåss med fienden etc.
Kan inte komma på något spel med lika varierad värld.
Jämförelsevis tycker jag att exempelvis Skyrim har en väldigt tråkig värld, allt ser likadant ut, karga halvsnöiga landskap, trähus och stenruiner.
Troligen Sea of Thieves för min del, resan till piratlegend var magisk. Red Dead 2 är helt klart en annan favorit men spelvärlden där lider lite av innehålls-problemet där det ska hända någonting konstant, du kan ha fantastisk djur-AI ute i naturen i ungefär 5 minuter innan du blir attackerad av någon grupp banditer eller hillbillys, det får världen att kännas mindre än den är.
RDR 2 har den bästa öppna världen, tycker jag nog. Tyvärr håller inte den mer snitslade storybanan alls lika hög nivå, så det bästa open world-spelet vill jag inte kalla det. Då vinner nog istället Witcher 3 även om det har med andra anledningar än den öppna världen i sig att göra. Närmsta utmanare är nog Kingdom Come.
Ska man istället utse bästa spel utefter vilket lir som bäst nyttjar just open world-konceptet så säger jag nog Subnautica.
Fallout 3. Ya! I said it!
Bästa atmosfären i ett openworld spel. Hittar nya saker hela tiden, även om man spelat genom de typ 20 gånger. Nog mest minnes värda introduktion av en öppen värld jag varit med om när man går ut vaultet. Sen allt random som kan hända när man rör sig mellan quests som även kan påverka vissa quests.
Sen går jag emot alla som skriver RDR2... Ångra verkligen de köpet. Ja världen är snygg och uppdragen är roliga. Men att ta sig mellan ställena va nog något av det tråkigaste jag varit med om.