Vive Pro 2 och Vive Focus 3 avtäckta – fin-VR i 5K-upplösning
Har hittat en sweetspot för mig i VR genom att köra 144hz med small FOV och smart smoothing (halvering av fps relativt display Hz). Kan köra ca 3x3k upplösning per öga i den konfigen vilket ger acceptabel skärpa utan att kompromissa med en känsla av immersion genom 144hz refreshraten. Har ett Pimax 5k som möjliggör denna typ av trixande med FOV och refreshrate, men med baksidan att jag släpar runt på onödigt stora displayer då jag tycker skärpa och refresh rate är mycket viktigare än FOV. Min poäng är att jag tycker 144hz i 72fps är en bra baseline - mao120hz i 60fps lär nog bli gränsfall när det kommer till att se ghosting-effekter. Kan va nåt att fundera över om man överväger att skaffa denna.
Har hittat en sweetspot för mig i VR genom att köra 144hz med small FOV och smart smoothing (halvering av fps relativt display Hz). Kan köra ca 3x3k upplösning per öga i den konfigen vilket ger acceptabel skärpa utan att kompromissa med en känsla av immersion genom 144hz refreshraten. Har ett Pimax 5k som möjliggör denna typ av trixande med FOV och refreshrate, men med baksidan att jag släpar runt på onödigt stora displayer då jag tycker skärpa och refresh rate är mycket viktigare än FOV. Min poäng är att jag tycker 144hz i 72fps är en bra baseline - mao120hz i 60fps lär nog bli gränsfall när det kommer till att se ghosting-effekter. Kan va nåt att fundera över om man överväger att skaffa denna.
Så olika de kan vara. Själv tycker jag fov är det som är sämst med min Valve index. 130 fov har den men det är det som "förstör" mest med känslan. Hade det varit lite högre så tror jag absolut att det hade varit en bättre känsla. När det kommer till refreshrate så ser jag knappt skillnad på 120 eller 144 och speciellt efter att man spelat ett tag så är det något man lätt glömmer bort. Skulle till och med kunna spela i 90hz men då börjar det märkas av att det är lite lågt.
Just det med fov var något jag trodde att de skulle förbättra med nya HTC Vive. Att ha en större skärm med högre upplösning och en fov på säg 160 tillsammans med eyetracking skulle ge bra känsla och behålla bra prestanda.
Så olika de kan vara. Själv tycker jag fov är det som är sämst med min Valve index. 130 fov har den men det är det som "förstör" mest med känslan. Hade det varit lite högre så tror jag absolut att det hade varit en bättre känsla. När det kommer till refreshrate så ser jag knappt skillnad på 120 eller 144 och speciellt efter att man spelat ett tag så är det något man lätt glömmer bort. Skulle till och med kunna spela i 90hz men då börjar det märkas av att det är lite lågt.
Just det med fov var något jag trodde att de skulle förbättra med nya HTC Vive. Att ha en större skärm med högre upplösning och en fov på säg 160 tillsammans med eyetracking skulle ge bra känsla och behålla bra prestanda.
Jo smaken är som baken såklart! Kör mest simracing där man ju har fokus ganska långt framför sig, därav blir foven mindre viktig.
Ang skillnaden mellan 144 och 120 så är det ju egentligen skillnaden mellan 72 och 60 fps jag pekar på, när man kör i 'smart smoothing/brainwarp' läget. Jag upplever en svag jitter/ghosting effekt i 144hz/72fps därav min tanke att man kanske inte vill köra så med lägre refreshrate. Men som sagt, beror ju mycket på typ av spel också.
Vive Pro 2 verkar rikta sig till dom som redan har en setup. Man kan köra med Index kontrollerna också så klart.
Focus 2 inte så mycket att säga, var väntat men synd att dom bara satsar på enterprise, jag tror endå många är beredda att betala för ett icke facebook headset även fast man får betala lite mer.
Det var dyrt. Inga OLED paneler heller. Min gml trotjänare HTC Vive org får hålla ett tag till. 👍
Samma här, väntar fortfarande på en värdig uppgradering. Hade jag spelat mycket oftare än jag gör hade jag kanske redan skaffat en Index men just nu är kravet att den ska vara trådlös och betydligt högre upplösning än min HTC Vive. Har dock köpt en htc wireless adapter som bör komma imorn så ska bli skönt att slippa sladden
Varför inga nya handkontroller? Deras gamla är ju äldre än stenåldern och ljusår efter exempelvis valve’s kontroller
Vive är väl kompatibel med valve’s kontroll? Så köp sådana om du föredrar dom.
Det känns som att de fastnat i gamla hjulspår med Vive Pro 2, den har ju inga moderniseringar förutom visuella förbättringar. Focus 3-kontroller och trådlöshet som default, med möjlighet att köra trådat, hade känts avsevärt bättre. Har man inte redan fyrar och kontroller landar priset på... tja, minst 12 000 kr?
Bortsett från kravet på Facebook konto ser jag ingen vettig utmanare till Quest 2. Inget är ens i närheten av prissättningen och vad man får. AirLink släpptes häromdagen och det funkar faktiskt superbra med en WiFi 6-router. (PC VR trådlöst. dvs. du kan köra spel som Alyx från Steam etc.)
Kan enkelt packa med mitt Quest 2 överallt och det fungerar riktigt bra med inside-out tracking. Känns rätt överlägset!
Hatar dock Facebook men det är ur vägen när man väl loggat in en gång.