Pågående spamattack

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi får ordna en t-shirt!

Calle, make it happen. "Jag fick ett skamlöst förslag på FZ" eller något liknande, och sedan en bild på FZ crew!


signatur

I drank what?

Geeks Gaming
Skrivet av PeTTs0n:

Captchas är väl för övrigt passé, dags för Voight-Kampff-test när man skapar sitt konto!

”Du går i vardagsrummet, du ser där en update som inte laddats ned”

”Vad är en update?”

”Vet du vad en day 1 patch är?”

”Ja”

”Samma sak”

Jobbar med data
Skrivet av Lagers:

Nice, bra jobbat! Kanske dags för 2-stegs verifiering snart för Geeks två siter. Så kanske man slipper en del brute-force attacker när folk har lätta lösenord. En del användare kommer ju iaf att använda det.

Just nu tittar vi på andra lösningar vi kan implementera direkt. Många av de konton som användes igår var inaktiva och skulle inte 2FA vara tvingande, skulle det inte ge ett så bra skydd som man kan önska.

Skrivet av Dajvan:

Borde jag byta lösen på FZ? Ni verkar ha det under god kontroll, all good. Tänkte ifall de knackar på ens inloggning så gör jag det gärna svårare för dessa besökare.

De lösenord som användes på användarkontona var mellan 8-14 tecken och innehöll generellt bara bokstäver och siffror enligt vårt analysverktyg. Några använde ett specialtecken t.ex. ! (utropstecken). Känner du med dig att du använder samma lösenord på andra hemsidor eller inte tillräckligt komplexa lösenord uppdatera gärna ditt lösenord.

Lastpass har följande modell som standard: i3gzwq&#T2YF#RN0lFVs
20 tecken, stora och små bokstäver, siffror och specialtecken.

Ni behöver dock inte vara lika nitisk som mig, men den här modellen av lösenord har jag på FZ (128-tecken):

et8QLAgfcSHJ!5b1m%6I2&*y9#tqvEH^M6KNF03@B7#mvFHoFeR%LY3dCL%kReLSjkLJGD&V#B1zzbS3wdVeukmBdt#b7HCRgREbqhlAeq%VdLr!gD16x$#0tO@K

Medlem
Skrivet av jreklund:

Just nu tittar vi på andra lösningar vi kan implementera direkt. Många av de konton som användes igår var inaktiva och skulle inte 2FA vara tvingande, skulle det inte ge ett så bra skydd som man kan önska.

Det låter bra att ni tittar på ett bättre system så man känner sig lite säkrare. Man måste ju ha säkrare system på sådana viktiga sidor som FZ och SweC. Likställda som banken nästan, så skicka ut en inloggningsdosa till alla användare

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mirage:

Calle, make it happen. "Jag fick ett skamlöst förslag på FZ" eller något liknande, och sedan en bild på FZ crew!

Haha, verkar finnas fler som är sugna som INTE fick ett skamlöst förslag. Så vi kanske borde börja sälja sådana helt enkelt.

Skrivet av Lagers:

Det låter bra att ni tittar på ett bättre system så man känner sig lite säkrare. Man måste ju ha säkrare system på sådana viktiga sidor som FZ och SweC. Likställda som banken nästan, så skicka ut en inloggningsdosa till alla användare

Om någon kommer över folks lösenord är det svårt att skydda sig. Catchpa och liknande kan dock förhindra den värsta automatiseringen.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Haha, verkar finnas fler som är sugna som INTE fick ett skamlöst förslag. Så vi kanske borde börja sälja sådana helt enkelt.

Om någon kommer över folks lösenord är det svårt att skydda sig. Catchpa och liknande kan dock förhindra den värsta automatiseringen.

Helt klart en limited edition T-Shirt skulle vara nice

Skrivet av jreklund:

Ni behöver dock inte vara lika nitisk som mig, men den här modellen av lösenord har jag på FZ (128-tecken):

et8QLAgfcSHJ!5b1m%6I2&*y9#tqvEH^M6KNF03@B7#mvFHoFeR%LY3dCL%kReLSjkLJGD&V#B1zzbS3wdVeukmBdt#b7HCRgREbqhlAeq%VdLr!gD16x$#0tO@K

Satan i gatan. Var inte illa met 128 tecken.
Dock imponerad av att sidan stödjer det. Hatar alla dessa sidor som kräver bra lösenord och sen tar de max 16 tecken och vissa specialtecken får man inte använda alls. Det borde förbjudas...

Jag trodde jag hade många som kör 32st på de hemsidor som tillåter det med samma "modell" som det du kör


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Gnällkuk

Front:
Never forget - 2021-03-01
VDK-dagen
Back:
Det var väldigt upphetsande för mig med.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skägg.
10 Chambers

Ni som var där vet.


signatur
Medlem

Ehhhh?

"Meddelanden" och så står det.

"Du är redan inloggad som Beginner, men saknar de behörigheter som krävs för att komma åt den efterfrågade sidan."

??


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem

Första inlägget från en gammal, gammal lurker. Måste bara säga en spam attack och chefredaktören är så chill och bara memar, helt underbart! xD

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Beginner:

Ehhhh?

"Meddelanden" och så står det.

"Du är redan inloggad som Beginner, men saknar de behörigheter som krävs för att komma åt den efterfrågade sidan."

??

Hehe, ja, det är lite det den här tråden handlar om. PM är avstängt tills vi kickat ut spam-bottar med AI-skallen före.

Skrivet av Pcmartinzzon:

Första inlägget från en gammal, gammal lurker. Måste bara säga en spam attack och chefredaktören är så chill och bara memar, helt underbart! xD

Det är ju för att ni är så chill. Det hade varit svårare att behålla lugnet och skoja om det om folk stod med högafflar och facklor. Men så har vi Sveriges bästa community.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Hehe, ja, det är lite det den här tråden handlar om. PM är avstängt tills vi kickat ut spam-bottar med AI-skallen före.

Ahhh. Mig dum.

Ypperlig lektion för Mig i att "läs först, dummer".


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Beginner:

Ahhh. Mig dum.

Ypperlig lektion för Mig i att "läs först, dummer".

Det blev dock kul i och med ditt användarnamn, som att man skulle behöva vara en högre level för att läsa PM


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det blev dock kul i och med ditt användarnamn, som att man skulle behöva vara en högre level för att läsa PM

Jag snarare "PreBeginner". "I know noooothing" för att citera.


signatur

Tappat bort min gamla, troligen deletade inloggning.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Det blir skamvrån på en gång!

För övrigt - varför är den äckliga köttprodukten burkskinka så orimligt dyr. Ibland kan jag få nostalgiska minnen till varma mackor med burkskinka, ananas och mycket ost. Men en burk brukar ju kosta 50-60 spänn!?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Geeks Gaming

Medlem

Va fan här har man smugit runt oinloggad på FZ i typ ett år bara för att bli påmind att man inte loggat in av att en kinesisk bot vill hanky-panka med en.

Medlem

Bra att veta! Trodde först det var mitt konto som blivit kapat. Inte mer än rätt då jag använt samma lösen till fz länge.

Medlem

Den här tråden är ju fantastiskt kul!

Vill ni läsa fler trådar som denna, besök min sida på www.xxxroligatrådar.nu

P. S. Jag är inte en robot som säger att den inte är en robot.

Medlem

Är alla dessa nutida attacker spår av alla "säkerhetshål" som fanns/finns i Intel CPU:er, garanterat i AMD´s med, bara ge det tid så? För tycker det känns bokstavligen mindre tryggt att vara online, jag känner mig knappt trygg fast jag stänger ner nätet? Känns nästan ibland som nån lurkar utanför ytterdörren och kikar in i kikhålet var och varannan stund, för att se om det är dags för nästa inbrotts attack? ÄR det bara jag som börjar äntligen knäckas av sömnbristen och all annan brist, eller överdosering man kan påverkas av mentalt?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Evil_Teddiz:

Va fan här har man smugit runt oinloggad på FZ i typ ett år bara för att bli påmind att man inte loggat in av att en kinesisk bot vill hanky-panka med en.

Haha, hanky pankyt är bara en cover up!

Skrivet av Bobbybazooka:

Bra att veta! Trodde först det var mitt konto som blivit kapat. Inte mer än rätt då jag använt samma lösen till fz länge.

Byt dina lösenord!

Skrivet av HaZe303:

Är alla dessa nutida attacker spår av alla "säkerhetshål" som fanns/finns i Intel CPU:er, garanterat i AMD´s med, bara ge det tid så? För tycker det känns bokstavligen mindre tryggt att vara online, jag känner mig knappt trygg fast jag stänger ner nätet? Känns nästan ibland som nån lurkar utanför ytterdörren och kikar in i kikhålet var och varannan stund, för att se om det är dags för nästa inbrotts attack? ÄR det bara jag som börjar äntligen knäckas av sömnbristen och all annan brist, eller överdosering man kan påverkas av mentalt?

Detta har förmodligen med att göra att man använt samma lösenord på flera sajter, och om en av dessa drabbats av intrång kommer de åt fler sajter.


signatur
Medlem

Känns som FZ behöver en mIRC kanal så vi kan ha IRC-krig.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Soulless:

Känns som FZ behöver en mIRC kanal så vi kan ha IRC-krig.

”Split, in med bottarns nu! Har du op!? Ge mig, banna! Gahhh!!”

Ben there, done that


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

”Split, in med bottarns nu! Har du op!? Ge mig, banna! Gahhh!!”

Ben there, done that

Haha!
Jag var aldrig delaktig själv, mest bara en oskyldig civil fast mitt på slagfälten 🤣

En ociviliserad tid för ociviliserade metoder!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Frilansare

Här har man semester i två dagar och så ställer ni till det på detta viset?
PS fick inte heller kärleksmeddelande från Kina

Skägg.
10 Chambers

Orgien är snart över - Alla inviter är strax raderade från servern och efter det kan PM-funktionen återställas. Huruvida allt detta har några kopplingar till Jockes semester är fortsatt under utredning.


signatur
Jobbar med data
Skrivet av Lagers:

Det låter bra att ni tittar på ett bättre system så man känner sig lite säkrare. Man måste ju ha säkrare system på sådana viktiga sidor som FZ och SweC. Likställda som banken nästan, så skicka ut en inloggningsdosa till alla användare

Likställt som banken?! FZ är meningen med livet. ❤ Vi har lagt till några nya barriärer nu som ska matcha det som hände under måndagen och fler planeras att implementeras framöver.

Skrivet av Taskman:

Satan i gatan. Var inte illa met 128 tecken.
Dock imponerad av att sidan stödjer det. Hatar alla dessa sidor som kräver bra lösenord och sen tar de max 16 tecken och vissa specialtecken får man inte använda alls. Det borde förbjudas...

Jag trodde jag hade många som kör 32st på de hemsidor som tillåter det med samma "modell" som det du kör

Master of overkill när det gäller lösenord, dock får jag ibland minska antalet tecken p.g.a. begränsningar på andra plattformar. Jag kommer ju självfallet inte ihåg dem själv, utan det gör ju programvaran. Som i sin tur är skyddad av ca 30 tecken långt lösenord.

Skägg.
10 Chambers

Visst känns det lite tomt nu när det inte längre lyser på meddelande-knappen? Och ja, klickade på den slentrianmässigt för bara någon timme sedan.


signatur
Inaktiv

Jahapp, då tar jag och bokar en ny tid till eunuck operationen igen.

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Här har man semester i två dagar och så ställer ni till det på detta viset?
PS fick inte heller kärleksmeddelande från Kina

Var du måhända på semester i Kina eller Ryssland...? 🤔

Skriv svar