Här är alla next gen-förbättringarna i Ubisofts kommande spel
Ubis multiplatform spel verkar ju bli bättre till ps5 iaf. Mer trevliga funktioner iom Dualsense och Tempest
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Ubis multiplatform spel verkar ju bli bättre till ps5 iaf. Mer trevliga funktioner iom Dualsense och Tempest
Bättre vet jag inte, men om det är någon funktion som jag är nyfiken på när det kommer till PS5 så är det Tempest och hur det kan förhöja upplevelsen. Är ju en enormt svår sak att dema också utan något som man måste uppleva själv till stor del, så ska bli intressant att se vad folk har att säga om det nu när PS5 börjat skeppas ut till journalister, influencers, etc.
Sen är det ju generellt kul att se att tredjepartsutvecklare lägger ner tid på att utnyttja de unika funktionerna, får hoppas att det håller i sig också, men att det är med kan ju vara ett tecken på att det inte är superknepigt att lägga till det stödet för utvecklarna
Bättre vet jag inte, men om det är någon funktion som jag är nyfiken på när det kommer till PS5 så är det Tempest och hur det kan förhöja upplevelsen. Är ju en enormt svår sak att dema också utan något som man måste uppleva själv till stor del, så ska bli intressant att se vad folk har att säga om det nu när PS5 börjat skeppas ut till journalister, influencers, etc.
Sen är det ju generellt kul att se att tredjepartsutvecklare lägger ner tid på att utnyttja de unika funktionerna, får hoppas att det håller i sig också, men att det är med kan ju vara ett tecken på att det inte är superknepigt att lägga till det stödet för utvecklarna
Det är nog lättare än någonsin eftersom att ljudet körs på en separat krets och inte drar prestanda av systemet längre.
Sony skickar ju med hörlurar till journalisterna, så jag hoppas också på att det kommer snackas mer om ljudet framöver.
Några PS4 spel fick också stöd för 3D ljud med hjälp av ett USB headset, men den här gången så släpper dom ett eget headset och ger stöd för tekniken(med avancerad dedikerad krets) redan från början, så det är mycket större chans att stödet för det blir betydligt mer omfattande denna generation.
Blir sugen på att spela igenom Uncharted en gång till på PS5
Intresserad av när någon kommer att jämför Tempest mot Dolby atmos, om det är någon skillnad i praktiken
Ja precis. Atmos är galet häftigt så om Tempest är i samma klass eller bättre kommer det bli sjukt nice. Bra att de fokuserat stt få till Tempest på nästan alla titlar. Mer besviken på att de inte fixade Atmos också på alla.
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Intresserad av när någon kommer att jämför Tempest mot Dolby atmos, om det är någon skillnad i praktiken
Det är möjligt att det är billigare/enklare att implementera. I denna lista använder tre spel Tempest medan bara ett spel använder Atmos.
Sedan kan väl Tempest hantera fler kanaler/objekt?
Om det går att höra någon skillnad på grund av detta är oklart. Jag kan även tänka mig att det blir svårt att testa då det är svårare att "mäta" på samma sätt som upplösning och fps. Folk får beskriva om det upplevs bättre helt enkelt.
Det är möjligt att det är billigare/enklare att implementera. I denna lista använder tre spel Tempest medan bara ett spel använder Atmos.
Sedan kan väl Tempest hantera fler kanaler/objekt?
Om det går att höra någon skillnad på grund av detta är oklart. Jag kan även tänka mig att det blir svårt att testa då det är svårare att "mäta" på samma sätt som upplösning och fps. Folk får beskriva om det upplevs bättre helt enkelt.
Nädå, Atmos kan hantera hundratal objekt med. Det Cerny sa dementerade Dolby.
Håller med om att 3D-ljud är najs. Men spelar tyvärr ofta med 2.1-system eller TVns ljud så det är inte så ofta jag drar nytta av det.
Nädå, Atmos kan hantera hundratal objekt med. Det Cerny sa dementerade Dolby.
Problemet var väl att Dolby jämförde med Atmos generellt? Atmos för spel är väl begränsat till 32?
Det är möjligt att det är billigare/enklare att implementera. I denna lista använder tre spel Tempest medan bara ett spel använder Atmos.
Sedan kan väl Tempest hantera fler kanaler/objekt?
Om det går att höra någon skillnad på grund av detta är oklart. Jag kan även tänka mig att det blir svårt att testa då det är svårare att "mäta" på samma sätt som upplösning och fps. Folk får beskriva om det upplevs bättre helt enkelt.
Cerny sade ju Dolby hade en cap på 32, medans Tempest fixade 100 eller något.
Dolby dementerade ju det ganska omgående.
32 var väl mer något de hade konstaterat, ifall man använde fler så blev bara "White Noise" ljuden blandas till en enda soppa.
Problemet var väl att Dolby jämförde med Atmos för film? Atmos för spel är väl begränsat till 32?
Nae samma där. Det dementerades av Dolby och med eget chip i Series konsolerna kommer det vara riktigt lika.
Är mer hur licenser hanteras och smaksak bland utvecklare som gör skillnaden. Som vanlig människa som spelar kommer vi nog inte märka någon skillnad på 3D-ljudet så länge det är 3D-ljud för det är galet mäktigt. Dock undrar jag varför Ubi tog Tempest på alla titlar, det är bra men varför inte Atmos också?
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Några PS4 spel fick också stöd för 3D ljud med hjälp av ett USB headset, men den här gången så släpper dom ett eget headset och ger stöd för tekniken(med avancerad dedikerad krets) redan från början, så det är mycket större chans att stödet för det blir betydligt mer omfattande denna generation.
PSVR har även stöd för 3d-ljud på Ps4. Det är som Tempest-Lite men herrejävlar vilken inlevelse det ger. Tempest kommer bli sjukt nice i spel.
Tempest behöver inget annat än helt vanligt hörlurar heller. Inga extra utgifter på kompatibel hårdvara eller mjukvara för att det ska fungera. Det ska helt enkelt bara fungera så länge utvecklarna implementerar stöd i spelet.
Verkar ju även som att utvecklare drar sig lite för Atmos i spel om man kollar listan i artikeln. Kanske blir dyrt att licensera. Lägg därtill på extra utgiften för spelarna (iaf var det så på xbone) och kanske inte helt samma hårdvarustöd när det kommer till ljudutrustning så kanske det skippas i fler och fler titlar framöver.
Men hur är det egentligen? Kräver Atmos dedikerad/certifierad hårdvara eller kan man köra med vilket headset som helst för att det ska fungera?
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Cerny sade ju Dolby hade en cap på 32, medans Tempest fixade 100 eller något.
Dolby dementerade ju det ganska omgående.
32 var väl mer något de hade konstaterat, ifall man använde fler så blev bara "White Noise" ljuden blandas till en enda soppa.
Cerny: Tempest klarar 100, Atmos har en cap på 32
Dolby: Cerny ljuger. Atmos klarar fler än 32, men vi valde att cappa till 32.
Cerny: ....
Atmos klarar nog fler än 32, men dom valde att lägga cap på 32. Så Atmos har en cap på 32
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
PSVR har även stöd för 3d-ljud på Ps4. Det är som Tempest-Lite men herrejävlar vilken inlevelse det ger. Tempest kommer bli sjukt nice i spel.
Tempest behöver inget annat än helt vanligt hörlurar heller. Inga extra utgifter på kompatibel hårdvara eller mjukvara för att det ska fungera. Det ska helt enkelt bara fungera så länge utvecklarna implementerar stöd i spelet.
Verkar ju även som att utvecklare drar sig lite för Atmos i spel om man kollar listan i artikeln. Kanske blir dyrt att licensera. Lägg därtill på extra utgiften för spelarna (iaf var det så på xbone) och kanske inte helt samma hårdvarustöd när det kommer till ljudutrustning så kanske det skippas i fler och fler titlar framöver.
Men hur är det egentligen? Kräver Atmos dedikerad/certifierad hårdvara eller kan man köra med vilket headset som helst för att det ska fungera?
Du använder certad utrustning som hemmabioanläggningar, headsets osv. Som t.ex corsair lurarna jag testade och lär komma upp i slutet av veckan här på FZ. Är galet häftigt och ska bli kul att testa Tempest också. Men där tror jag Audiofiler får avgöra skillnaden.
Edit: Nej det är ingen Cap på 32 källor
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Vad är Tempest och Atmos och på vilket sätt påverkar det mig? Låter som ytterligare två buzzwords.
3D-ljud. Du får flygplan som flyger ovanför dig och golv som spricker under dig, om du har lurar.
Du använder certad utrustning som hemmabioanläggningar, headsets osv..
Det är alltså så ja... Ajdå. Extra kostnad för utvecklare och extra kostnad för spelarna.
Atmos i multiplattform kommer mer vara undantaget än regeln då gissar jag. Synd.
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Ser fram emot dessa.
Men någon annan som reagerar på hur de skriver de olika upplösningarna/fps för konsolerna?
Väldigt otydligt om det är 4k och 60FPS eller 4K eller 60FPS. Eller är det bara jag som analyserar det för mycket?
Det är alltså så ja... Ajdå. Extra kostnad för utvecklare och extra kostnad för spelarna.
Atmos i multiplattform kommer mer vara undantaget än regeln då gissar jag. Synd.
Vad menar du?
Ser fram emot dessa.
Men någon annan som reagerar på hur de skriver de olika upplösningarna/fps för konsolerna?
Väldigt otydligt om det är 4k och 60FPS eller 4K eller 60FPS. Eller är det bara jag som analyserar det för mycket?
Vissa har tolkat det som att PS5 har två lägen medan Series X har full 4K med 60 fps. Men jag skulle inte dra på såna växlar av hur de valt att skriva det. De har väl dragit ner på lite effekter bara för att nå det även på PS5. De vill inte förarga spelarbasen på PS5 såhär i början tänker jag mig.
Men som någon skrev ska bli väldigt intressant när testerna kommer för att se vad skillnaderna faktiskt är. Och hur mycket de spelar roll i slutändan.
Det är alltså så ja... Ajdå. Extra kostnad för utvecklare och extra kostnad för spelarna.
Atmos i multiplattform kommer mer vara undantaget än regeln då gissar jag. Synd.
Varför skulle det vara så? Det går att simulera 3D men inte äkta 3D-ljud som du då behöver ett passande headset. Dolby Atmos går att spela upp i vanliga lurar och 7.1 system med förbättringar men blir inte äkta 3D då det behövs sådana system. Lär vara exakt samma sak med Tempest.
Så som jag sa. Lär vara minimal skillnad i slutändan och audiofiler större än mig får avgöra skillnaderna. Står mycket på Dolby sidan jag länkade. Handlar nog mer om vem som betalar för stödet som alltid
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Varför skulle det vara så? Det går att simulera 3D men inte äkta 3D-ljud som du då behöver ett passande headset. Dolby Atmos går att spela upp i vanliga lurar och 7.1 system med förbättringar men blir inte äkta 3D då det behövs sådana system. Lär vara exakt samma sak med Tempest.
Så som jag sa. Lär vara minimal skillnad i slutändan och audiofiler större än mig får avgöra skillnaderna. Står mycket på Dolby sidan jag länkade. Handlar nog mer om vem som betalar för stödet som alltid
Ja exakt så har jag förstått det.
Du nämnde Corsair headset i föregående post, vilket har du testat? Letar efter ett headset som jag kan införskaffa till mitt XSX.
Vissa har tolkat det som att PS5 har två lägen medan Series X har full 4K med 60 fps. Men jag skulle inte dra på såna växlar av hur de valt att skriva det. De har väl dragit ner på lite effekter bara för att nå det även på PS5. De vill inte förarga spelarbasen på PS5 såhär i början tänker jag mig.
Men som någon skrev ska bli väldigt intressant när testerna kommer för att se vad skillnaderna faktiskt är. Och hur mycket de spelar roll i slutändan.
XSX sitter ju på mer kräm så vi får se. Ska bli kul när de testar de olika spelen.
Det är alltså så ja... Ajdå. Extra kostnad för utvecklare och extra kostnad för spelarna.
Atmos i multiplattform kommer mer vara undantaget än regeln då gissar jag. Synd.
Behövs inget certiferat headset alla funkar. Däremot en engångs licens kostnad som ingår i flertalet headset, licensen knyts till t.ex Microsoft kontot när det gäller Windows och xbox
3D-ljud. Du får flygplan som flyger ovanför dig och golv som spricker under dig, om du har lurar.
Tack. Låter häftigt och är säkert häftigt också. Vill inte låta negativ men frågan är ju hur många det är som faktiskt bryr sig/är intresserade.
Ser framför mig hur 3D-ljud går samma öde till mötes som 3D-tv och 3D-bio. Det är kul och häftigt till en början, men överlag något som bara lockar en liten klick.
Själv är jag inte ens förtjust i att köra med lurar. Känner mig lite "inlåst" på nåt sätt. Dock nödvändigt med lurar i vissa spel.
Du nämnde Corsair headset i föregående post, vilket har du testat? Letar efter ett headset som jag kan införskaffa till mitt XSX.
Jag vet inte hur mycket jag får nämna tackvare det är sponsrat, artikeln inte släppt osv. men var HS75 med microsoft wireless. Så MW istället för dongel eller BT. Kan säga, löp o köp
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Vad menar du?
Varför skulle det vara så? Det går att simulera 3D men inte äkta 3D-ljud som du då behöver ett passande headset. Dolby Atmos går att spela upp i vanliga lurar och 7.1 system med förbättringar men blir inte äkta 3D då det behövs sådana system. Lär vara exakt samma sak med Tempest.
Microsoft äger inte licensen för Dolby, så utvecklare kanske måste betala avgift för att använda och sälja mjukvara med den tekniken.
Eftersom att Sony själva äger deras lösning så kanske dom vill att så många spel som möjligt använder det och inte tar ut någon extra avgift varken vid användning av det under utvecklingen av spelen eller när spelen sedan ska säljas till kunder.
Det går väl bara spekulera om antar jag, men det är lite konstigt att inte Series X/S får 3D ljud i sina spel när utvecklarna redan har implementerat det i mjukvaran.
Förhoppningsvis så är det bara någon form av utvecklar glapp här och att spel kommer få stöd för båda teknikerna framöver.
Tack. Låter häftigt och är säkert häftigt också. Vill inte låta negativ men frågan är ju hur många det är som faktiskt bryr sig/är intresserade.
Ser framför mig hur 3D-ljud går samma öde till mötes som 3D-tv och 3D-bio. Det är kul och häftigt till en början, men överlag något som bara lockar en liten klick.
Själv är jag inte ens förtjust i att köra med lurar. Känner mig lite "inlåst" på nåt sätt. Dock nödvändigt med lurar i vissa spel.
Du kunde ju ha tittat på klippen jag länkade också, där beskriver dom hur 3D ljud kan användas.
Spelar man slappa spel där fiendernas riktning inte är så viktigt så kanske man inte behöver den typen av positionering, även fast att det ger en häftig ljudupplevelse.
Vad menar du?
Utvecklarna måste väl licensera Atmos för sina spel då det inte är Microsofts egna grej. Spelarna måste köpa antingen certad utrustning eller pröjsa en engångssumma för att kunna använda atmos med valfritt headset men ändå inte till fullo.
Tempest verkar ju fungera med allt och för alla
Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.
Microsoft äger inte licensen för Dolby, så utvecklare kanske måste betala avgift för att använda och sälja mjukvara med den tekniken.
Eftersom att Sony själva äger deras lösning så kanske dom vill att så många spel som möjligt använder det och inte tar ut någon extra avgift varken vid användning av det under utvecklingen av spelen eller när spelen sedan ska säljas till kunder.
Det går väl bara spekulera om antar jag, men det är lite konstigt att inte Series X/S får 3D ljud i sina spel när utvecklarna redan har implementerat det i mjukvaran.
Förhoppningsvis så är det bara någon form av utvecklar glapp här och att spel kommer få stöd för båda teknikerna framöver.
Ja precis. Olika sätt att lösa det. Sony utvecklade själv = dyrare men billigare att använda sen. MS= köper en funktion från hyllan.
Ja det är det inget tvivel om. Både Tempest och Atmos kommer användas flitigt i spel. Dolby vision kommer ju sen också som är någon HDR funktion som ska vara bra. Men där är TV apparaterna lite väl dyra än så länge för en statligt anställd som mig
Ska bli spännande med ny generation överlag och om ett par år har vi nog riktigt häftiga spel på alla plattformar
🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”
”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”
Jag vet inte hur mycket jag får nämna tackvare det är sponsrat, artikeln inte släppt osv. men var HS75 med microsoft wireless. Så MW istället för dongel eller BT. Kan säga, löp o köp
Hittade det. Väntar på dina ord gällande det, hoppas de är positiva.
Ja precis. Olika sätt att lösa det. Sony utvecklade själv = dyrare men billigare att använda sen. MS= köper en funktion från hyllan.
Ja det är det inget tvivel om. Både Tempest och Atmos kommer användas flitigt i spel. Dolby vision kommer ju sen också som är någon HDR funktion som ska vara bra. Men där är TV apparaterna lite väl dyra än så länge för en statligt anställd som mig
Ska bli spännande med ny generation överlag och om ett par år har vi nog riktigt häftiga spel på alla plattformar
Nästa uppköp kanske blir Dolby
Du kanske kan hitta någon billig C9 framöver, dom borde väl ligga närmare 10K på REA.
Sen så är väl Micro led på G, då kan det väl också bli billigare framöver.
Men vänta såklart på tester så att man ser att TV apparaterna fungerar bra med konsolerna först.
För mig så blir det BF 2021 som jag kommer köpa ny TV, sitter på 1080P plasma tills dess(i game mode såklart).
edit* menade mini LED, mikro blir nog inte billigare