Är så ”opepp” på nästa generation...

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är fysiskt omöjligt att få det jag önskar på en gammal och svag konsol. Självklart kommer allt att vara slöare på Xbox One kontra nya maskinerna.

Du gör givetvis rätt att byta upp dig med andra ord.

Inaktiv

Grymt pepp på nästa generation. Liksom med föregående med så var denna alldeles för lång.
Skulle gärna se ny generation var 4e år, max.

Medlem
Skrivet av Eken77:

Vilken konsol är störst rent volymmässigt? Är det Xbox series x eller PS5 ?
Om man lägger dem i badkar vilken tränger bort mest vatten? Undanträngda massans volym?

Nu har jag inte (av förklarliga skäl) kunnat göra ett sådant test hur mycket vatten de skulle deplacera, men däremot så har jag räknat på det minimum av utrymme som de tar som rätblock.

Dels för att göra det enklare att räkna på (nästan omöjligt utan tillgång till alla konsoler), men även för att om de tar mindre plats pga. annorlunda form, som tex. cylindrar, så är det ju svårt att placera andra prylar in närheten bara för att de buktar in eller kröker in på vissa ställen. Därför finner jag att den volym som de tar upp som rätblock är det vettigaste som går att räkna på och jämföra med (och även det sätt som oftast är standard att göra så med).

Räknar man på volymen som minsta rätblock för de största konsolerna genom modern historia (orkade inte räkna på alla) så får man följande tabell:

  • XB OG: 8 320 cm3

  • PS3: 8 727 cm3

  • PS4 Pro: 5 322 cm3

  • XB 1 OG: 7 208 cm3

  • XSX: 6 863 cm3

  • XSS: 2 699 cm3

  • PS5 DE: 9 329 cm3

  • PS5: 10 546 cm3


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Det betyder alltså att series S köpare slipper sponsra med lika mycket kemikalieskatt det är ju en fördel. Den skatten är ju baserad på vikt och för att nå maxnivån på 440kr (innan moms) och jag har för mig det räcker med att konsolen väger 2,8KG eller mer.

Rätt knepigt sätt att beskatta egentligen, bör istället vara baserat på hur mycket av kemikalierna som faktiskt används.

Håller med. Helt galet faktiskt.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Grymt pepp på nästa generation. Liksom med föregående med så var denna alldeles för lång.
Skulle gärna se ny generation var 4e år, max.

PS4 Pro kom efter 3 år och Series X kom efter 4 år, räcker inte det?
Sen så har utvecklingen av hårdvara och konkurrens inom datorkomponenter varit mycket mindre och långsammare dom senaste 8 åren jämfört med innan så, det blir svårare att släppa hårdvara som tar stora steg framåt.

När det kommer till SSD så är vi vid en brytpunkt ju nu för att det ska vara prismässigt gångbart att använda den tekniken i konsoler.
En intel SSD med 120GB kostade 1549Kr på webhallen 2012 så det hade inte varit möjligt att få den tekniken i lagom storlek så.
Intel 540s 480GB kostade dock 1400-1600 runt 2016(när PS4 Pro släpptes), så där började vi närma oss en lägsta godtagbara nivå.
Men mjukvaran var nog inte mogen för SSD då och det skulle ge ett prispåslag på 1000Kr för halva utrymmet av standard modellen(1TB).

Så personligen så tycker jag att det har varit ganska lagom lång tid emellan konsolerna.
Nästa steg för Pro blir väl förhoppningsvis 4K med raytracing eller 120FPS förhoppningsvis.
Ifall 8K kommer snart så kanske dom vill få godtagbart stöd för det, men då hoppas jag på performance läge för 4k eller något liknande istället.
Det blir dom optimerings tekniker som kanske kommer kunna få oss dit, som till exempel DLSS.

Medlem

Känner mig också pepp på lanseringen. Brukar vara så tycker jag men blir alltid en ny konsoll efter ett tag när det där spelat som jag verkligen vill spela kommer. Brukar alltid kännas bra att vänta lite också, så får de lösa de problem som ibland uppstår runt launch.

Har man lite tur hittar man en bra deal lite senare när de "riktiga" spelen kommer.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Du gör givetvis rätt att byta upp dig med andra ord.

Det är så det känns


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Eken77:

Är det ”Eken” som har skrivit för en svensk känd speltidning?

Medlem

Knappast!


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Tycker faktiskt att denna generation (i alla fall PS5) har en bättre lista än någon tidigare release jag kan minnas, är sjukt sugen på Spiderman Miles Morales, dock inte tillräckligt för att köpa en ps5.

Kan tillägga att jag aldrig köpt någon konsol på release tidigare pga dålig release, eller fick en SNES när jag var liten på release, och super mario world var väl bästa release-spelet?

Skriv svar