Playstation Portal avtäckt – streamar PS5-spel för 220 euro

Medlem
Skrivet av Dex:

"Det går förstås inte heller att spela på resande fot (om du inte råkar ha både PS5:a och wi-fi-nätverk med dig)."

Enligt IGN och andra sidor så stämmer inte detta. Det räcker att båda är på wifi, men behöver inte vara samma wifi.

Om IGN har rätt så klart vet jag ju inte

https://nordic.ign.com/playstation-project-q/71812/preview/pl...

Ytterst viktig detalj! Om ovan stämmer (läste IGN-artikeln) öppnar det upp för mycket bredare användningsområde. Koppla upp sig och lira på lunchrasten på jobbet!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

För det priset så borde den kunna streama PS5-spel över molnet och inte bara lokalt.

Jag tror FZ har skrivit fel i denna artikel. Du använder Playstation Portal för att spela över molnet eller lokalt. Den har dock inget SIM kort så du behöver vara ansluten till Wi-fi om du vill ut och resa.

Jag tycker det är en bra lösning med Portal. Ingen kompromiss på ergonomi och stor skärm med ordentlig upplösning. Samma haptisk feedback och adaptive trigger som stationär konsol. Och den tillför ingen extra huvudvärk för spelutvecklare, "plug-n-play". Hade gärna sett en OLED variant, men det ger förmodligen problem med batteritiden.

edit: Vad jag menar med molnet är att du streamar från din PS5 när du är på resande fot. Inte att du delar beräkningskraften med andra över en gemensam server.

Skribent

Alltså de kunde väl göra så man kunde spela VITA-spel på den i alla fall?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av MLundin:

Ytterst viktig detalj! Om ovan stämmer (läste IGN-artikeln) öppnar det upp för mycket bredare användningsområde. Koppla upp sig och lira på lunchrasten på jobbet!

PS-bloggen nämner uppkopplingsrekommendationer så det känns som att den borde gå att använda när man inte är hemma?

"Requires broadband internet Wi-Fi with at least 5Mbps for use. For a better play experience, a high-speed connection of at least 15Mbps is recommended."

https://blog.playstation.com/2023/08/23/playstations-first-re...

Medlem
Skrivet av Margy:

PS-bloggen nämner uppkopplingsrekommendationer så det känns som att den borde gå att använda när man inte är hemma?

"Requires broadband internet Wi-Fi with at least 5Mbps for use. For a better play experience, a high-speed connection of at least 15Mbps is recommended."

https://blog.playstation.com/2023/08/23/playstations-first-re...

Nu låter den ju lite mindre värdelös. Men åker du buss, tåg eller flyg är den nog fortfarande rätt värdelös då det ofta är ganska vanskligt wi-fi där (om ens något) så känns ju inte som någon Switch, Steam Deck eller ROG Ally-utmanare direkt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu låter den ju lite mindre värdelös. Men åker du buss, tåg eller flyg är den nog fortfarande rätt värdelös då det ofta är ganska vanskligt wi-fi där (om ens något) så känns ju inte som någon Switch, Steam Deck eller ROG Ally-utmanare direkt.

Vill man så kan man använda mobilen för internetdelning till Portalen. Flyg är nog uteslutet. Annars så fungerar den överallt där det finns Wi-fi

Medlem

Hade dom gjort så man hade kunnat laddat ner minst två spel då hade jag lätt köpt en för 3999kr

Medlem

Den här köper jag när de fixar stöd för Game Pass.

Redaktör
Skrivet av Bojkott:

För det priset så borde den kunna streama PS5-spel över molnet och inte bara lokalt.

Som påpekats av andra så uppger IGN att det går att köra över remote play, så man måste inte köra på lokala wi-fi-nätverket. Nyheten uppdaterad.


signatur
Medlem

Runt 3000kr här blir bara någon röding ifrån vad PS4 kostade vid lanseringen, känns inte särskilt prisvärt.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Runt 3000kr här blir bara någon röding ifrån vad PS4 kostade vid lanseringen, känns inte särskilt prisvärt.

3190kr år 2013, korrigerar vi för inflationen till 2023 så är det 4121kr. Sedan får du addera 500 sek för den nya kemikalieskatten. 2013 så låg kronan på 6,5sek per usd. Just nu är svenska kronan på 11sek per usd, det är nästan en dubblering för importerade varor.

Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Som påpekats av andra så uppger IGN att det går att köra över remote play, så man måste inte köra på lokala wi-fi-nätverket. Nyheten uppdaterad.

Ja då var det ingen Wii U längre 😉

Känns betydligt bättre men det hade varit ännu bättre om man även hade kunnat spela spel på den utan att behöva koppla den över nätet.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

Måste ha något extemgrymt utvecklad streaming där.

Har testat PS Remote Play på min PC (PS4 Pro), man ser delayen, är ju typ 1 sekund mot vad man ser på TV'n.

Har du både ps5an och PC:n kopplad med nätverkskabel?

"How to optimise PS Remote Play streaming quality"

"Use an Ethernet cable
An Ethernet cable is the fastest and most reliable way to connect your PlayStation to your home network. Ethernet gives you lower latency compared to Wi-Fi®. Keep in mind that a low internet connection speed decreases the effectiveness of the Ethernet cable, just like it decreases the effectiveness of Wi-Fi.
You can plug in the Ethernet cable from your Wi-Fi router directly into the back of your console."

Skrivet av submariner:

Onödig produkt, fyller ingen funktion alls. Flipp Flopp är ordet på den här. Varför inte göra den till Ps Vita 2 ? Hade blivit en stor säljare då

PS vita två kommer nästa år.

Nä, Sony gör nog inga fler bärbara konsoler.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

No thanks


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Vill man så kan man använda mobilen för internetdelning till Portalen. Flyg är nog uteslutet. Annars så fungerar den överallt där det finns Wi-fi

Det tänkte jag inte på, men det kan bli dyrt beroende på vart en är. Men känner fortfarande inte något ha-begär för denna, även om den blev lite mindre dålig i mina ögon i alla fall!

Medlem

Minus att den inte klarar bluetooth ens för hörlurar. Så de låser in dig i sina egna nysläppta.

Medlem

Vilken oerhört värdelös produkt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så krystad idé att jag förstår nästan inte hur någon kommit på nåt så dumt.

Min Playstation 5 är alltså i full gång och kör ett spel, men jag ska sitta med en liten miniskärm i ett annat rum och spela på, bara för att familje-TV:n är upptagen? Med de där hemska halva kontrollerna dessutom (menar de att folk inte orkar koppla in ens vanliga handkontroll i den?).

Inte bara att det troligen kostar sinnessjuka 3000kr i Sverige, men att skaffa ännu en elektronisk mojäng till hemmet är också avtändande. Jag har redan alldeles för många dosor, boxar och andra prylar.


signatur

Memento Mori

Inaktiv
Inte bara jag
Skrivet av ZeldasCastle:

Vad trevligt! Playstation 5 blir en Wii U 😉

Nejdå, skämtosido så är detta väldigt bra. Gillade det både med Wii U och Switch att man kan men man behöver inte sitta framför teven och spela.
Sen gjorde väl Playstation något liknande när det kom till Playstation Vita att man kunde koppla den till sin Playstation 3 och spela spelen bärbart istället. Skulle gärna vilja ha en Playstation Vita bara för det syftet.
Men som sagt lite väl dyrt med 3000 kronor bara för ett tillbehör.

Sen kan man fråga sig hur många som kommer förkorta Playstation Portal till PSP framöver och skapa förvirring hos de som tänker på Playstation Portable när man läser PSP.

Skrivet av ZeldasCastle:

Ja då var det ingen Wii U längre 😉

Känns betydligt bättre men det hade varit ännu bättre om man även hade kunnat spela spel på den utan att behöva koppla den över nätet.

Tydligen inte bara jag som tänker så.

Medlem

Känns som en onödig produkt..

Avstängd

"TVn är upptagen!"

Ett vanligt förekommande problem på 80talet, tur att Sony löser problemet i nutid när folk har en TV i varenda rum.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Inaktiv
Skrivet av AfterGlow:

"TVn är upptagen!"

Ett vanligt förekommande problem på 80talet, tur att Sony löser problemet i nutid när folk har en TV i varenda rum.

Brukar folk ha en teve i varenda rum nu för tiden?
Vad folk har blivit rika nu för tiden. Det märks att jag inte brukar vara hem till människor.

Ja, ja då är det ju inga problem i så fall att koppla in sin konsol i en annan teve.
Själv har jag det som på 60-talet när det bara fanns en teve och den stod inne i vardagsrummet. Men o andra sidan har jag ingen Playstation 5 heller.

Medlem

Då det skall gå att spela från WiFi utanför hemmet så borde det vara möjligt att koppla upp sig mot internet delning från mobilen och om det fungerar så kommer iallafall jag att köpa en. Har en hel del hotellnätter och tyvärr brukar wifi där vara lite långsamt. Om det fungerar mot mobilen tillräckligt bra då blir den tillräckligt mobil för mig. Annars står jag över

Medlem

får nog erkänna, hade köpt en handkontroll till mobilen/plattan/laptopen istället och fått fler användningsområden.
(kör xcloud på laptopen när jag är ute och sover på hotell i företagsresor, enda merpackningen blir en xbox-kontroll)

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Brukar folk ha en teve i varenda rum nu för tiden?
Vad folk har blivit rika nu för tiden. Det märks att jag inte brukar vara hem till människor.

Ja, ja då är det ju inga problem i så fall att koppla in sin konsol i en annan teve.
Själv har jag det som på 60-talet när det bara fanns en teve och den stod inne i vardagsrummet. Men o andra sidan har jag ingen Playstation 5 heller.

Inte att folk nödvändigtvis är rikare idag men snarare att teknik har blivit ofantligt mycket billigare och bara för att folk har en tv i varje rum betyder det inte att det är 85" av senaste modell. Finns gott om billiga tv/skärmar och kraven på bilden är förmodligen inte samma i köket som vardagsrummet.

Avstängd
Skrivet av anon_326145:

Brukar folk ha en teve i varenda rum nu för tiden?
Vad folk har blivit rika nu för tiden. Det märks att jag inte brukar vara hem till människor.

Ja, ja då är det ju inga problem i så fall att koppla in sin konsol i en annan teve.
Själv har jag det som på 60-talet när det bara fanns en teve och den stod inne i vardagsrummet. Men o andra sidan har jag ingen Playstation 5 heller.

Stenålder.

Själv har jag två TV-apparater i vardagsrummet. Frugan måste ju kunna lira sina spel när jag lirar mina.


signatur

Todd Howard is a Cunt

Medlem
Skrivet av tvfirma:

Då det skall gå att spela från WiFi utanför hemmet så borde det vara möjligt att koppla upp sig mot internet delning från mobilen och om det fungerar så kommer iallafall jag att köpa en. Har en hel del hotellnätter och tyvärr brukar wifi där vara lite långsamt. Om det fungerar mot mobilen tillräckligt bra då blir den tillräckligt mobil för mig. Annars står jag över

Är det då inte billigare och bättre att göra samma sak direkt i telefonen och ta upp bilden på hotell tvn, funktionaliteten i sig har ju funnits ett tag.

Medlem

Var lite sugen på att köpa en tills att jag hörde att den inte har Bluetooth! Hur fan kan de inte klämma in Bluetooth? Va i.....

Den är snygg men då kan jag lika väl lira på plattan eller mobilen!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Det tänkte jag inte på, men det kan bli dyrt beroende på vart en är. Men känner fortfarande inte något ha-begär för denna, även om den blev lite mindre dålig i mina ögon i alla fall!

Jag är sugen på att köpa en Playstation Portal för att spela pusselspel. Just nu spelar jag Inscryption, men det är knappt någon musik eller ljud i det spelet, det känns onödigt att starta upp biosystemet för en så enkel visuell upplevelse. Likaså med The Witness. Där hade det varit mysigt att spela på handhållet istället.
Skulle även vilja ha en sådan när jag är ute och seglar

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Så krystad idé att jag förstår nästan inte hur någon kommit på nåt så dumt.

Min Playstation 5 är alltså i full gång och kör ett spel, men jag ska sitta med en liten miniskärm i ett annat rum och spela på, bara för att familje-TV:n är upptagen?

Det du beskriver är precis anledningen till varför Nintendo skapade Wii U och ja, det gick ju inget vidare.

När jag ägde Wii U så gjorde jag allt för att Gamepaden inte skulle existera men den var ändå tvungen att finnas där för att starta upp konsolen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skriv svar