Steam Deck - Officiella tråden, Diskussion, Tips, Frågor, Guider

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Finns det några roliga tower defense ni skulle rekommendera till steam deck?

Ta en titt på X-Morph Defense. Mix av tower defense och twin stick shooter.

Medlem
Skrivet av majsalle:

Jaha! Ett däck på 256GB + ett 512GB kort är nu betalt och påväg. Vad är vettigt att börja med när den anländer? Fixa nyare proton har man ju läst en del om. Värt att mecka med för lite bättre prestanda? Vilken lösning för att emulera spel rekommenderar ni? 16Bit till moderna grejer ungefär, tänker jag (emulatorer kanske inte får diskuteras på fz?)

Emulatorer är inte olagliga. Själv kör jag Retroarch för äldre spel.

Jag testade tidigare idag Emudeck men tycker det blev krångligt och de spel jag körde fungerade inte bra så avinstallerade. Andra kanske lyckas bättre.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Så nu är en bokad efter att ha sneglat här i tråden under månader.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Så nu är en bokad efter att ha sneglat här i tråden under månader.

Helt rätt beslut!


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Så nu är en bokad efter att ha sneglat här i tråden under månader.

Nu börjar väntan. Iofs inte så länge som andra kanske, men ändå.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Nu börjar väntan. Iofs inte så länge som andra kanske, men ändå.

Själva bokningen till betalning verkar bara ta ett par dagar beroende på modell men
vänta på att den ska skeppas verkar ta desto längre. Känns som evig väntan när man väntar
på en Steam Deck

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Nu börjar väntan. Iofs inte så länge som andra kanske, men ändå.

Tänkte mig den som en julklapp till mig själv så jag är inte stressad, har min gamla trogna switch när jag sover borta tills dess.

Kan tillägga att jag bokade mellan varianten då varken glaset, väskan eller den utökade lagringen tilltalande mig tillräckligt (1400kr är flera bra spel och några tillbehör).

Känns som om middle of the road är den vettigaste så säker också längst leverans på.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Tänkte mig den som en julklapp till mig själv så jag är inte stressad, har min gamla trogna switch när jag sover borta tills dess.

Kan tillägga att jag bokade mellan varianten då varken glaset, väskan eller den utökade lagringen tilltalande mig tillräckligt (1400kr är flera bra spel och några tillbehör).

Känns som om middle of the road är den vettigaste så säker också längst leverans på.

Det gjorde du rätt i. Tro det eller ej men det är 64gb varianten som säljer bäst. Folk kör sina spel via SD kort eller byter hårddisken själv för en billig peng.

Medlem

Hej! På fraktsidan står det att paketet förväntas levereras idag. Levereras paketet till min adress eller till utlämningsställe? Är sjukt taggad!

Medlem
Skrivet av schebbon:

Hej! På fraktsidan står det att paketet förväntas levereras idag. Levereras paketet till min adress eller till utlämningsställe? Är sjukt taggad!

Närmsta Schenker var det för mig Var inte ens ett försök på min adress.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av schebbon:

Hej! På fraktsidan står det att paketet förväntas levereras idag. Levereras paketet till min adress eller till utlämningsställe? Är sjukt taggad!

Tror det kommer till närmaste schenker. Det gjorde mitt iaf. Vet inte om schenker kör till privatpersoner om man inte betalt för det extra.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Är det VLC som gäller om man vill titta på videofiler lokalt på Steam Decken eller finns det något bättre?
På Windows har jag alltid kört Media Player Classic t.ex.

*Fick precis mejl från Valve också "We're preparing your items to ship."
Betalade 29 September.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Är det VLC som gäller om man vill titta på videofiler lokalt på Steam Decken eller finns det något bättre?
På Windows har jag alltid kört Media Player Classic t.ex.

*Fick precis mejl från Valve också "We're preparing your items to ship."
Betalade 29 September.

Tittar man videos lokalt fortfarande? Tjyvtankar du filmer?


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Tittar man videos lokalt fortfarande? Tjyvtankar du filmer?

Should have seen that one coming haha!
Ville bara veta vilket program som var bäst för videouppspelning men
så lätt gick det inte!

Plex verkar rätt bra dock. Både stream och lokalt i samma app.
Lite osäker om man behöver Plex pass för alla funktioner.

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Should have seen that one coming haha!
Ville bara veta vilket program som var bäst för videouppspelning men
så lätt gick det inte!

Plex verkar rätt bra dock. Både stream och lokalt i samma app.
Lite osäker om man behöver Plex pass för alla funktioner.

Plex är fenomenalt bra, men det är inte lokal videouppspelning i den bemärkelsen du tänker dig.. Man installerar en serverprogramvara på en dator eller nas, lägger till bibliotek och sedan kan filerna strömmas till dina andra enheter. Plex går att köra via webbläsaren, och sen tror jag det finns linux-distar man kan använda sig av.

Gällande lokal videouppspelning har jag inga konkreta tips, men Steamdeck har ju en app-store när man är i skrivbordsläget där lite olika appar/program finns. Jag är övertygad att det finns ett par videouppspelare att välja mellan där, och VLC är sannolikt en av dem.

Medlem
Skrivet av Swe_Downhill:

Plex är fenomenalt bra, men det är inte lokal videouppspelning i den bemärkelsen du tänker dig.. Man installerar en serverprogramvara på en dator eller nas, lägger till bibliotek och sedan kan filerna strömmas till dina andra enheter. Plex går att köra via webbläsaren, och sen tror jag det finns linux-distar man kan använda sig av.

Gällande lokal videouppspelning har jag inga konkreta tips, men Steamdeck har ju en app-store när man är i skrivbordsläget där lite olika appar/program finns. Jag är övertygad att det finns ett par videouppspelare att välja mellan där, och VLC är sannolikt en av dem.

Okej tack jag förstår, får kika lite i den app-storen sen. Aldrig använt Linux tidigare så nytt att lära sig!

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Should have seen that one coming haha!
Ville bara veta vilket program som var bäst för videouppspelning men
så lätt gick det inte!

Plex verkar rätt bra dock. Både stream och lokalt i samma app.
Lite osäker om man behöver Plex pass för alla funktioner.

Funkar det i Linux så funkar det på stream deck.


signatur

1# FZ Troll

Medlem

Nu är den betald gick fort från bokning till skarpt läge cirkus 1,5 dag.

Medlem

Bokade 64GB 3 september men fick inget mejl idag. Verkar som att alla andra regioner/varianter fått sina förutom 64GB UK. Typiskt..

Medlem

Har installerat lite gott och blandat. Det är rätt kul att mecka och se hur bra allt fungerar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Har installerat lite gott och blandat. Det är rätt kul att mecka och se hur bra allt fungerar.<Uppladdad bildlänk>

Juste AM2R, helt glömt bort att fixa på min Deck, tack för påminnelsen

Blir att testa på skaparens andra spel också som precis kommit ut som en flatpack, Spelet Skippy


signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | GeForce RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 16GB | 1TB | 165Hz | QHD | Nvidia G-Sync | Sennheiser PC38X |

Gnällkuk

Soon…


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Om man t.ex. vill veta vilken fläkt som är i ens Steam Deck kan man tydligen kolla det utan att skruva i enheten. Vet inte hur intressant det är dom flesta men lite tips är väl bra

https://www.reddit.com/r/SteamDeck/comments/xv41is/psa_how_to...

Medlem

Hatar support o deras dumma förslag. Kom med nått användbart

Medlem
Skrivet av Gummii:

Hatar support o deras dumma förslag. Kom med nått användbart

<Uppladdad bildlänk>

Jag tycker att detta var ett väldigt logiskt och vettigt steg i felsökningen så kudos till Steam-supporten för att de gör saker i rätt ordning. Som tekniker så vet jag av erfarenhet att man alltid måste börja på ruta 1 i felsökningsprocesser, speciellt när man har med privatpersoner att göra. Om du bekräftar att du har testat detta för dem och att det fortfarande inte fungerar så är jag helt säker på att de kommer att gå vidare till nästa steg i felsökningsprocessen eftersom att de då vet med säkerhet att det inte är ett mjukvarorelaterat problem och kan därför fokusera på hårdvaran istället.

Jag tycker snarare att det är du som borde fila lite på din grottmänniskoengelska innan du skickar iväg såna här supportärenden.

Medlem

Att trycka på en precis punkt samt igenom steamdecken för knappen att fungera hör verkligen inte med mjukvaran eller orginalbilden..
Var så kort o precis som jag behövde vara
Men har inte kollat så kablar är hela och skärm rättvänt, håller inte konsollen upponer m.m
kanske skulle tagit med det, sorry

Och då de svarat med standardsvar utan att läsa noggrant så hamnar jag sist i kön på supporten igen.. mest det som stör mig på

Medlem

Installerade wow och har kört i en vecka utan problem, igår kväll så frös plötsligt alla kontroller och inget fungerade.

Nu går det inte och spela, så fort jag loggar in och så efter någon minut slutar samtliga kontroller att fungera och jag måste hålla in powerknappen för att starta om.

Jag testade gta 5 och exakt samma problem uppstår! Nu sitter jag här och är rädd att något är paj… någon som har ett tips? Måste ju vara mjukvaran, den fungerar som vanligt när jag inte är i ett spel!

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Installerade wow och har kört i en vecka utan problem, igår kväll så frös plötsligt alla kontroller och inget fungerade.

Nu går det inte och spela, så fort jag loggar in och så efter någon minut slutar samtliga kontroller att fungera och jag måste hålla in powerknappen för att starta om.

Jag testade gta 5 och exakt samma problem uppstår! Nu sitter jag här och är rädd att något är paj… någon som har ett tips? Måste ju vara mjukvaran, den fungerar som vanligt när jag inte är i ett spel!

Kolla om det kommit någon systemuppdatering. Märkte själv några fel innan jag uppdaterade senast.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kolla om det kommit någon systemuppdatering. Märkte själv några fel innan jag uppdaterade senast.

Vad jag kan se så finns inga nya uppdateringar

Medlem
Skrivet av vuze2143:

Vad jag kan se så finns inga nya uppdateringar

Kolla på typ reddit om fler har problem med dessa spel. Kan vara en uppdatering av spelet eller SteamOS som gör att det buggar ur. Läste att sådant förekommer.

Om inget annat fungerar och andra inte har problemet får man nog köra en ominstallation av SteamOS eller factory reset kanske. (På egen risk, vet inte om det går att göra fel.)

https://help.steampowered.com/en/faqs/view/1B71-EDF2-EB6D-2BB...

Verkar finnas flera alternativ man kan prova.

Återställningsalternativ
I återställningsmiljön finns fyra olika alternativ att välja mellan.

Re-image Steam Deck: Detta alternativ utför en fullständig fabriksåterställning – all användarinformation, installerade spel, applikationer eller operativsystem rensas bort och ersätts med standardoperativsystemet SteamOS.

Clear local user data: Detta formaterar om hempartitionerna på din Steam Deck, vilket tar bort nedladdade spel och allt personligt innehåll som lagrats på den, inklusive systemkonfigurationen.

Reinstall SteamOS: Detta alternativ installerar om SteamOS på Steam Deck och försöker samtidigt bevara dina spel och personligt innehåll.

Recovery tools: Detta öppnar en prompt med möjligheten att göra ändringar i Steam Decks startpartition.

*Fungerar inte en total ominstallation är det nog ett hårdvarufel och då måste man dessvärre skicka in den till Valve.

Skriv svar