Årets spel? Forza Horizon 5 har åtminstone årets klart högsta snittbetyg

Medlem

Folk VERKAR vara helt IQ-befriade i denna tråd. Ad hominem, låga standarder, dagisnivå, fanboyism osv.. Föreslår att du testar Returnal innan du avfärdar spelet. Låter något otroligt trångsynt det du säger.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Definiera ett indie spel? Min rekommendation är att om du inte tycker det finns AAA som har innovation eller bra story borde du testa lite fler spel än Forza.

Forza är nu inget jag är speciellt förtjust i, men jag kan absolut förstå varför många tycker om det och att dom brukar producera ett välgjort spel.

Ett indie spel är ju egentligen utan utgivare även om den gränsen suddats ut lite nu med ”indie” utgivare. Men ett spel med en mindre budget då. Ju större budget, ju mindre utrymme för att testa nytt.

Och jag har spelat många olika AAA spel detta året, inget har kommit med någon större innovation. Har kört igenom Returnal som du verkar tycka om och det gjorde ju inget nytt, bara en ny snygg skrud egentligen.

Story har jag inte sagt något om, där kan AAA ibland lyckas, även om jag personligen tycker dom är lite väl platta oftast.

Medlem

Man kan ju tänka åt andra hållet också, om FH5 inte hade levt upp till förväntningarna så är väll just de bilspelIntresserade som ställer väldigt höga krav de första att skicka playground till bödeln, medans casualspelaren kanske tycker att det är ett toppenspel. Självklart applicerbart på alla gengrer.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Folk verkar vara helt IQ-befriade i denna tråd. Ad hominem, låga standarder, dagisnivå, fanboyism osv.. Föreslår att du testar Returnal innan du avfärdar spelet. Låter något otroligt trångsynt det du säger.

Ursäkta, men... du ser inte ironin i att skriva "Folk verkar vara helt IQ-befriade i denna tråd", för att i nästa mening nämna "Ad hominem"? Nåväl, tack för skrattet i alla fall!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Ursäkta, men... du ser inte ironin i att skriva "Folk verkar vara helt IQ-befriade i denna tråd", för att i nästa mening nämna "Ad hominem"? Nåväl, tack för skrattet i alla fall!

Fast nu var det bara en observation, ingen här som vill hålla sig till argumenten. Här är det: "Du är Sony fanboy", "Tramsig", "Du ändrar på din åsikt", "Säg att du inte gillar MS/Xbox istället", "mata inte trollet", "Ironin" (din kommentar) istället för att diskutera ordentligt. Det är extremt barnsligt och vid nån punkt så måste man ju kunna säga att ni faktiskt låter som att ni är iq-befriade.

Fortfarande inte någon som har svarat på min fråga:

Om ett spel kan bli årets spel tack vare att fansen ger det ett bra betyg, kan det också förlora den titeln om folk som avskyr genren röstar ner betyget? Eller är det inte mer rimligt att ett spel ska gå igenom objektiva kriterier oavsett vad fansen eller haters tycker? För annars handlar det ju bara om hur många som gillar ett spel och då kan t.ex Fortnite lika gärna bli årets spel, varje år.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Fast nu var det bara en observation, ingen här som vill hålla sig till argumenten. Här är det: "Du är Sony fanboy", "Tramsig", "Du ändrar på din åsikt", "Säg att du inte gillar MS/Xbox istället", "mata inte trollet", "Ironin" (din kommentar) istället för att diskutera ordentligt. Det är extremt barnsligt och vid nån punkt så måste man ju kunna säga att ni faktiskt låter som att ni är iq-befriade.

Fortfarande inte någon som har svarat på min fråga:

Om ett spel kan bli årets spel tack vare att fansen ger det ett bra betyg, kan det också förlora den titeln om folk som avskyr genren röstar ner betyget? Eller är det inte mer rimligt att ett spel ska gå igenom objektiva kriterier oavsett vad fansen eller haters tycker? För annars handlar det ju bara om hur många som gillar ett spel och då kan t.ex Fortnite lika gärna bli årets spel, varje år.

Nja, en observation/din observation är inte nödvändigtvis faktum. Samtidigt är din observation/tolkning/världsbild i sig inte ett personangrepp, precis som min åsikt att jag finner ditt inlägg högst ironiskt inte är det heller. Att däremot säga att andra forumiter verkar IQ-befriade är det. (Då du i den formuleringen inte längre lägger någon som helst vikt vid vad som skrivits alls, utan fokus enbart hamnar på den som skrivit.)

Vad som är "extremt barnsligt" är i det du nämner enbart en högst subjektiv åsikt - något du givetvis får ha, men återigen är den inte att likställa med något objektivt eller relevant för ämnet eller tillhörande diskussion. Tråden rör i princip bara subjektiva ämnen (vad som utgör GOTY-material, i sin kärna), så det känns inte riktigt rätt att försöka tillämpa alltför stor objektivitet på det. Den debatten som du, förvisso med flera andra, försökt ha känns i mina ögon lite malplacerad egentligen.

I ditt sista stycke och med den frågeställningen går du in på än mer filosofiska ämnen, som egentligen inte har med tråden att göra överhuvudtaget. (FH5s betyg, och huruvida det är i toppskiktet för året - beroende på hur betygen som kommer in det närmaste kommer se ut, givetvis.) Det får du skapa en ny tråd för att diskutera.

Du får för övrigt gärna hålla isär sak och person, och sådana du avser diskutera med - mitt inlägg var det första jag skapat i tråden, och att då formulera dig "...så måste man ju kunna säga att ni faktiskt låter som att ni är iq-befriade." när jag egentligen inte deltagit i diskussionen alls känns inte riktigt rättvist. Vad/vem säger att man måste kunna säga det förresten, på ett slutet forum där det faktiskt finns regler du och vi alla accepterar vid registrering och användande av forumet?

Nå, nu var det min tur att springa iväg off-topic - så jag ber om ursäkt för det. Jag vill däremot rekommendera dig att starta en ny tråd om du vill spåra iväg på saker som egentligen inte har så mycket med ämnet att göra.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nja, en observation/din observation är inte nödvändigtvis faktum. Samtidigt är din observation/tolkning/världsbild i sig inte ett personangrepp, precis som min åsikt att jag finner ditt inlägg högst ironiskt inte är det heller. Att däremot säga att andra forumiter verkar IQ-befriade är det.

Vad som är "extremt barnsligt" är i det du nämner enbart en högst subjektiv åsikt - något du givetvis får ha, men återigen är den inte att likställa med något objektivt eller relevant för ämnet eller tillhörande diskussion. Tråden rör i princip bara subjektiva ämnen (vad som utgör GOTY-material, i sin kärna), så det känns inte riktigt rätt att försöka tillämpa alltför stor objektivitet på det. Den debatten som du, förvisso med flera andra, försökt ha känns i mina ögon lite malplacerad egentligen.

I ditt sista stycke och med den frågeställningen går du in på än mer filosofiska ämnen, som egentligen inte har med tråden att göra överhuvudtaget. (FH5s betyg, och huruvida det är i toppskiktet för året - beroende på hur betygen som kommer in det närmaste kommer se ut, givetvis.) Det får du skapa en ny tråd för att diskutera.

Du får för övrigt gärna hålla isär sak och person, och sådana du avser diskutera med - mitt inlägg var det första jag skapat i tråden, och att då formulera dig "...så måste man ju kunna säga att ni faktiskt låter som att ni är iq-befriade." när jag egentligen inte deltagit i diskussionen alls känns inte riktigt korrekt. Vad/vem säger att man måste kunna säga det förresten, på ett slutet forum där det faktiskt finns regler du och vi alla accepterar vid registrering och användande av forumet?

Nå, nu var det min tur att springa iväg off-topic - så jag ber om ursäkt för det. Jag vill däremot rekommendera dig att starta en ny tråd om du vill spåra iväg på saker som egentligen inte har så mycket med ämnet att göra.

Fast din kommentar "Ironin, Tack för skrattet" hade knappast några goda intentioner, lät väldigt nedlåtande precis som alla tidigare ad hominem hittills. Man ser ju på vilken sida du står på då du knappast kritiserar alla andra som attackerat mig i tråden. Jag sa aldrig att mina åsikter eller observationer är faktum, tvärtom, många gånger. Jag vill diskutera ämnet, på ett forum.

Sen så förväntade jag mig nästan det svaret du gav till min fråga. Folk dansar runt ämnet, kritiserar mig, istället för att fatta argumentet och se hur ologiskt det är att bedöma ett spel som GOTY baserat på ett högt snittbetyg. Att det är så himla svårt att hålla sig till ämnet.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Fast din kommentar "Ironin, Tack för skrattet" hade knappast några goda intentioner, lät väldigt nedlåtande precis som alla tidigare ad hominem hittills. Man ser ju på vilken sida du står på då du knappast kritiserar alla andra som attackerat mig i tråden. Jag sa aldrig att mina åsikter eller observationer är faktum, tvärtom, många gånger. Jag vill diskutera ämnet, på ett forum.

Sen så förväntade jag mig nästan det svaret du gav till min fråga. Folk dansar runt ämnet, kritiserar mig, istället för att fatta argumentet och se hur ologiskt det är att bedöma ett spel som GOTY baserat på ett högt snittbetyg.

Jag tycker ironi kan vara roligt, tråkigt om du tolkade det som något personligt då det inte var min primära avsikt.
För att inte sänka stämningen ytterligare vore det trevligt om du kunde låta bli att tillämpa dina felaktiga fördomar eller förutfattade meningar på mig, jag tycker inte diskussionen (som spårat ur sedan några sidor tillbaka) varit särskilt intressant överhuvudtaget, jag har inte följt tråden direkt, utan fick mest se en kommentar jag fann ironisk och inte kunde låta bli att reagera lite på. Som sagt, jag beklagar om det träffade för personligt. Men du får gärna låta bli att hävda "vilken sida jag står på", tack!

Återigen, som ett förslag i bästa välmening: känner du för att diskutera vad som gör att ett spel kan ses som ett GOTY eller inte, vilka faktorer som spelar in i huruvida ett spel kan anses förtjäna epitetet - skapa en tråd som rör det.
Den här handlar om FH5, att det fått höga betyg hittills och således kan komma att bli ett GOTY. (Beroende på vem man frågar, såklart.) Det är inte så krångligt egentligen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Jag tycker ironi kan vara roligt, tråkigt om du tolkade det som något personligt då det inte var min primära avsikt.

Yeah right, nice save.

Citat:

Återigen, som ett förslag i bästa välmening: känner du för att diskutera vad som gör att ett spel kan ses som ett GOTY eller inte, vilka faktorer som spelar in i huruvida ett spel kan anses förtjäna epitetet - skapa en tråd som rör det.
Den här handlar om FH5, att det fått höga betyg hittills och således kan komma att bli ett GOTY. (Beroende på vem man frågar, såklart.) Det är inte så krångligt egentligen.

Om titeln och artikeln ändå talar om att Forza kan bli årets spel med högt snittbetyg kan jag väl diskutera den frågan i denna tråd? Varför måste jag gå nån annanstans där arga fans slipper höra mina åsikter? Verkar ju inte klokt att jag inte kan diskutera ämnet i just denna tråd.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Fast din kommentar "Ironin, Tack för skrattet" hade knappast några goda intentioner, lät väldigt nedlåtande precis som alla tidigare ad hominem hittills. Man ser ju på vilken sida du står på då du knappast kritiserar alla andra som attackerat mig i tråden. Jag sa aldrig att mina åsikter eller observationer är faktum, tvärtom, många gånger. Jag vill diskutera ämnet, på ett forum.

Sen så förväntade jag mig nästan det svaret du gav till min fråga. Folk dansar runt ämnet, kritiserar mig, istället för att fatta argumentet och se hur ologiskt det är att bedöma ett spel som GOTY baserat på betyg.

Jag hävdade egentligen bara att man inte bör ha krav som exempelvis bra story. Eftersom spel kan vara väldigt bra och i stort sett sakna story.
Och att de som testar spel automatiskt brukar vara de som brukar uppskatta den typen av spel.

Det du är inne på att fans ger bra betyg är säkert lite sant, men det är ju bara att kolla på hur många uppföljare som fans blir besvikna på så ser man att det även krävs att spelen är bra.
Sen det om returnal var ett skämt baserat på hur du dömmer ut horizon 5 före du testat. Det stycket kan du ignorera om du tyckte det var över gränsen.

Jag ser såhär på saken.
Är spelet bra, roligt och hyfsat buggfritt så är det en kandidat för goty. Spelar ingen roll om det är något helt nytt, fantastisk story om det är tråkigt att spela.

Medlem
Skrivet av Apollo:

Om titeln och artikeln ändå talar om att Forza kan bli årets spel med högt snittbetyg kan jag väl diskutera den frågan i denna tråd? Varför måste jag gå nån annanstans där arga fans slipper höra mina åsikter? Verkar ju inte klokt att jag inte kan diskutera ämnet i just denna tråd.

Fast det blir fort en komplex diskussion - kika lite på GOTY-listan på Wikipedia (bara som exempel), det är ganska många titlar som fått överlag förhållandevis höga betyg. Det finns alltså någon grad av korrelation mellan betyg och "utmärkelsen" GOTY (som i sig dessutom kan variera mellan olika publikationer/recensenter/individer). Hur stor den korrelationen är, vad det finns för kausalitet och så vidare - nu börjar vi komma in på saker som är lite för omfattande för att baka in i en tråd om FH5 och det spelets betyg.

Så ja, jag vill hävda att den diskussionen faktiskt är off-topic och hör hemma i en annan/egen tråd. Sen huruvida jag eller du har rätt i den frågan? Det är ju faktiskt inte upp till oss att avgöra.
Oh the irony att den här off-topicdiskussionen fortsätter. Känner du (eller någon annan) att de vill fortsätta - skicka ett PM så svarar jag där i stället för att besudla tråden mer. ^^


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag ger spelet 15/10 för att jag tycker om bilar. Annars hade det högst fått 10/10. Jag är bara ärlig.

Medlem

Goty för jag tycker det

KoP
Medlem
Skrivet av Apollo:

Fast nu var det bara en observation, ingen här som vill hålla sig till argumenten. Här är det: "Du är Sony fanboy", "Tramsig", "Du ändrar på din åsikt", "Säg att du inte gillar MS/Xbox istället", "mata inte trollet", "Ironin" (din kommentar) istället för att diskutera ordentligt. Det är extremt barnsligt och vid nån punkt så måste man ju kunna säga att ni faktiskt låter som att ni är iq-befriade.

Fortfarande inte någon som har svarat på min fråga:

Om ett spel kan bli årets spel tack vare att fansen ger det ett bra betyg, kan det också förlora den titeln om folk som avskyr genren röstar ner betyget? Eller är det inte mer rimligt att ett spel ska gå igenom objektiva kriterier oavsett vad fansen eller haters tycker? För annars handlar det ju bara om hur många som gillar ett spel och då kan t.ex Fortnite lika gärna bli årets spel, varje år.

Det bästa vore väl att avskaffa all form utav GOTY och prisutdelning när det kommer till konst och kreativt skapande, för alla tycker olika och delar inte samma smak? :'D

Medlem
Medlem
Skrivet av Emsa:

Våra åsikter spelar ingen roll på så sätt att det är ändå den stora massan i sig som spelar roll, varav spelet har fått väldigt höga betyg. Snittet så att säga.
Det är ju det du inte verkar vilja inse. Därav att du behöver vidga vyerna lite. Det kanske inte är årets spel för dig men låt det vara det för andra om dom tycker det?

Skulle nog ändå vilja påstå att ni båda består av det du kallar "den stora massan" eftersom ni båda spelar spel och har en egen subjektiv upplevelse och tankesätt för vad ni anser gör ett spel bra så jag förstår inte vad du menar med att er åsikt inte spelar roll eftersom det är helt fel.

Skulle varje enskild individs egen subjektiva bedömning inte spela någon roll skulle det inte finnas någon "stor massa" utan bara en liten jury. Det finns priser för detta med såklart men GotY brukar vanligtvis väljas efter vad majoriteten av spelarna tycker och där ingår du.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Fast med dina kriterier kring årets spel, skulle vara vissa indie spel ha en chans helt enkelt. Finns ju inget AAA som kommer nära innovation eller nytänk. Alla stora spel bygger ju redan på existerande idéer, fast större och snyggare.

Det du påstår att det inte finns något AAA som ens kommer i närheten av innovation och därför inte har en chans att vinna GotY är ju helt fel.
Jag vet inte hur många spel och genrer du håller dig till men för att nämna en långtgående serie som förmodligen både har chans att vinna GotY, är innovativ samt uppfyller flera personers önskemål om att spelet ska ha viss längd/storlek och se snyggt ut är väl ändå Resident Evil.

Man behöver inte uppfinna hjulet varje år, bara ha tillräckligt mycket nyskapande för att det ska kännas fräscht och intressant.

Med det sagt är det viktigaste med ett spel att man har roligt, det är liksom poängen. Därför bör man inte titta på diverse GotY utmärkelser utan istället spela de spel som intresserar en och därefter välja sitt eget personliga GotY. Det behöver inte ens vara ett spel släppt under det här året, det kan vara ett spel som du haft i backloggen men inte hunnit spela förrän nu och du kanske älskar det, såklart är det då ditt GotY.

Medlem
Skrivet av Keneay:

Skulle nog ändå vilja påstå att ni båda består av det du kallar "den stora massan" eftersom ni båda spelar spel och har en egen subjektiv upplevelse och tankesätt för vad ni anser gör ett spel bra så jag förstår inte vad du menar med att er åsikt inte spelar roll eftersom det är helt fel.

Skulle varje enskild individs egen subjektiva bedömning inte spela någon roll skulle det inte finnas någon "stor massa" utan bara en liten jury. Det finns priser för detta med såklart men GotY brukar vanligtvis väljas efter vad majoriteten av spelarna tycker och där ingår du.

Det framgår ganska tydligt vad jag menar i texten. Vi är del av den stora massan ja men som individuella mot den "stora" massan så förändrar inte jag och den jag försökte diskutera med så stor roll som individer. Så prova läs om.

Medlem

Så att ehh.. Forza Horizon 5! Kul att det släpps snart!

Medlem

Tips.. Meddelandefunktionen är väldigt bra istället för att kladda ner ett helt forum med nonsens och påhoppningar.

Medlem

Kan inte FZ starta en systersida med åldersgräns, samt att man där direkt blir utkickad om man skriver fanboy-nonsens?


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av Issue:

Jag visste det! Tyckte att det var helt orimligt att TLOU2 fick så höga betyg, det är såna som du som alltså sitter och ger spel högre betyg än de förtjänar!

Man får väl hoppas de som skriver recensioner som yrke är lite mer subjektiva.

Kanske var lite där det skar sig.
Om ett spel skall få "game of the year" så bör det kanske vara mer objektivt, än vad spelaren "gillar". Är det bra ljud, passande grafik, bra story, fina kontroller, roligt gameplay, etc. Frågan är om ett sportspel eller racingspel kan kamma in sådana titlar.

Går man bara på vad folk röstar på så innebär ju att den som har flest följare, eller fanboys, vinner titeln. % recensioner använder jag främst för att bedöma om spelet är något att ha i sagd genre.

Tror man får ha GotY som en mer objektiv bedömning: last of us 2 är väl kandidat för sådant även om jag tyckte det var rena pesten....

Skriv svar