Vilka gamla demon spelade du?

Avstängd
Vilka gamla demon spelade du?

På denna sida från Archive.org så finner du utifrån antalet nedladdningar i princip alla gamla demon till datorspel som någonsin funnits (troligen inte, men de flesta åtminstone): https://archive.org/details/classicpcgames?&sort=-downloads

Jag är nyfiken på vilka av dessa demon (om du öppnar ny flik och skrollar igenom) som du faktiskt spelade innan du kanske spelade hela spelet. Många spel på listan där upptäckt jag att jag spelade de färdiga spelen men aldrig deras demon.

Exempelvis visste jag inte ens att det fanns ett Command & Conquer: Red Alert demo. Det fanns också tydligen ett Diablo II demo, samt ett Battlefield II demo, varav alla tre jag aldrig spelade dock de färdiga spelen - och det med stor barndomsglädje!

Några spel jag VET att jag spelade deras demon innan de färdiga spelen var bland annat:
- MotoCross Madness
- Heroes of Might and Magic III
- Disney's Hercules
- Half-Life: Opposing Force

Vilka gamla PC-demon spelade du? (som du kanske också spelade kompletta spelet senare vid släpp?)

Skribent

Det demo jag lade absolut mest tid på var utan tvekan Age of Empires, och det dröjde nog flera år innan jag faktiskt spelade det kompletta spelet.
Även det tidsbegränsade GTA-demot gick varmt i den gamla burken.

Medlem

Warcraft II: Tides of Darkness
Herregud vad jag nötte det som liten. Växte upp med Warcraft II, Quake II, och Abuse främst.

Inser nu att det går att spela många av dessa spel direkt i webbläsaren via hemsidan! Ska återuppleva Tides of Darkness igen medan jag äter frukost. Underbar start på dagen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Spelade mycket demos pga att man prenumerade på PC gamer och där fick man ju alltid med en skiva med massa demos. Sen när man fick internet kommer jag ihåg att jag brukade ladda ner demos från en sida som hette happypuppy(?), nåt sånt hette den iaf

Vart mycket Worms, Motocross madness,Crusader: No regret och No remorse, UT 99 demot. Det demot jag spelade absolut mest var dock Carmageddon, älskade verkligen det.

Fanns ett demo med monster trucks också som jag kommer ihåg var rätt kul, kan ha varit samma studio som gjorde motocross madness.

Medlem

Oj! Många demon har det blivit genom åren, från C64 och Amiga till PC.

Ett jag minns allra bäst var när demot till Carmageddon dök upp. Det blåste omkull mig och kompisarna, 3D grafiken, friheten att köra hur man ville, den öppna staden, VÅLDET.

När sedan någon lyckades ta bort tidsbegränsningen i demot så att man kunde spela hur mycket man ville så var lyckan total.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

För många för att räkna upp skulle jag nog säga. Prenumererade också på PC Gamer och installerade nästan varenda demo från de skivorna under några år där, var ganska liten och hade inte råd med så många fullversioner (och internetkapacitet och kunskap var mycket begränsat). Men en del demon minns man ju extra, som Half Life: Uplink t.ex. som var ett helt unikt uppdrag etc.

Medlem

Ja du, har nog spelat det mesta sedan Commander Keen shareware. Men det jag kommer ihåg mest är nog första Carmageddon, Outlaws och Crusader No regret/No remorse som jag körde en miljon gånger.

Medlem

Quake demot gick rätt hårt i skolans datasal, svårt nostalgisk över ljudeffekterna från hoppande grymtningar och studsande granater XD

Minns också att vi hade två eller tre LAN där vi i princip bara spelade Quake 3 demot.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Demot till Diablo 2 minns jag gick varmt hemma. Kommer inte ihåg om man var bunden till första akten eller om det var till level 10, men vi kom aldrig längre än så.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

SC2 och WC3 var två favoriter, men det jag minns mest av det var att båda hade kampanjer som inte fanns i fullversionen av spelet. De var prequels, och därför värda att spela av den anledningen

Half Lifes demo, Uplink tror jag den hette, var typ samma. En liten del som var helt unik och separat från fullversionen. Den demon tog oss flera dagar att klara när man var ung, men när man spelade om det i vuxen tid tog den kanske 20 minuter


signatur

Videomupp

Medlem

Hexen! Det kom med någon installation som en floppydiskett i mängden.

Medlem

Diablo demos. Gud vad jag spelade. Blev ju nytt varje gång då kryptan blev slumpad. Slaktade Butcher miljarders gånger.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Vill minnas att jag lirade ganska mycket en demo utav Mulle Mech Bygger Bilar.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Diablo 1 och första Tomb Raider. Även demot till Sudden Strike 1 spelade jag mycket.

Medlem

Spelade nog igenom Swat 4 demot typ 30 gånger i väntan på färdiga spelet. Det var så kul! Samma med Bioshock och Dark Messiah. Vad annars skulle man göra för att stilla suget?

Medlem

StarCraft-demot (det som numera är känt som StarCraft: Loomings) gick väldigt varmt ett bra tag, sjukt kul på den tiden.

Körde även Diablo II-demot en hel del, Sonic 3 & Knuckles och första Tomb Raider. Vill även minnas att jag hade ett Icewind Dale demo vid nåt tillfälle men det kanske var så att en polare hade hela spelet - rätt suddiga minnen. Många timmar lades på att orsaka kaos i Easthaven och försöka överleva Hrothgar så länge som möjligt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

NuZ
Testpilot

Spelat så många demon genom åren att jag knappt kan minnas alla men det som stod ut mest, och fortfarande får rysningar av. Var de där fruktansvärda spelet man fick med Kelloggs cornflakes 1999.

Kanske inte ett demo men man kan nog räkna det som de. Blev besatt av skitspelet och spelade om o om igen och fick hyfsade tider i spelet. Ryser i hela kroppen när jag tänker på det.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Måste vara första Red Faction. Utan att ha speltidningen till hands så vill jag minnas att det följde med i en upplaga av PC Gamer där texten löd "Snyggare än Half-Life - det är sant!".

Jag tror demot innehöll första banan och en test bana. Där kunde man gå lös på ett glashus och gräva tunnlar med hjälp av sin rocket launcher. Att förstöra omgivningen i den omfattningen var unikt för sin tid!

Medlem

Dom demos som jag körde mest var nog GTA, Hitman 1, Unreal Tournament och Doom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Medlem

Starka minnen av PC Gamers demon Trespasser, Carnivores och Drakan: Order of the Flames.
Dinosaurier och drakar låg mig nära hjärtat på den tiden.

Medlem

Vill minnas att jag spelade Kingpin demot rätt många gånger, men fick aldrig köpa hela spelet för mina föräldrar, det var tider det!

Medlem

Demos var nästan allt jag spelade under en period. Fanns ju så mycket att fullversioner knappt behövdes!

Mest spelade jag nog Death Rally. Makalöst bra demo. Så pass att jag blev besviken på fullversionen som var mycket lättare utan alla begränsningar.

Annars minns jag tyvärr inte namnen på särskilt många av spelen som nöttes mest. Något i stil med "Heroes of the Realms" eller liknande minns jag som fantastiskt. Tyvärr crashade datorn och eftersom jag aldrig memorerat det korrekta namnet hittade jag det aldrig igen. Annars skulle det nog ha blivit ett köp.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Det demo som kördes mest när jag var ung var Diablo där det fanns tro olika demos med varierande innehåll, ett av dem fick man spela hela vägen till King Leoric.

Ett annat man körde igenom många gånger var Sin, spelade aldrig hela spelet då man inte hittade det då, har en skiva sedan flera år men har fortfarande inte kört det.

Man kan göra argumentet att DOOM var ett demo om du inte hade hela utgåvan utan bara den första episoden.

Medlem

Dino Crisis, Resident Evil 2 (som hade en tidsgräns men man hann ju längre för varje gång), Doom shareware. Installerade tonvis med demospel som fick datorn att sega ihop.


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Nötte demot till Battlefield 1942, vilket hämtades härifrån FZ.
Jedi Academy-demot gick också varmt, då det erbjöd både customization av karaktären och två hela banor.

Senare spelade jag även igenom JC2-demot otaliga gånger, innan det till sist blev ett köp.


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Desperados wanted Dead or alive
Speciell demoband som inte fanns i originalspelet.

Medlem

Så många underbara spel här i tråden.

Medlem

Spelade oerhört mycket MP-demos förr i tiden, hade inte råd att köpa mig spel, så laddade hem alla nya MP-demos jag hittade och spelade skiter ur dem. Var väldigt roligt. Gav mig många roliga timmar.

Det absolut första demot jag körde var House of the Dead 2.

Det har blivit otaliga fler sedan dess.


signatur

Viam inveniam aut faciam

123
Skriv svar