Krönika - Spelens osannolika budgetar

Medlem

Inlägg med dålig attityd alternativt personangrepp har blivit raderade. Håll er till saklighet och var trevliga!


signatur

Have a good time!

Medlem

Kanske är dags att gräva i nya talanger, och inte bara plocka in snubbar som redan vandrat mellan 10 företag och 10 löneökningar.

Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hullken:

I logikens namn är det ju just spel som CoD och Battlefield som spelföretagen ska satsa på då dessa spel drar in ENORMA summor pengar... Eller varför inte WoW som dragit in mest pengar av alla? (De håller väl sig fortfarande strax över en miljard kr i månaden efter alla dessa år?)

Även om det naturligtvis är väldigt älskvärt med människor som "brinner för" att göra spel i kombination med stor talang och ingen önskan att tjäna pengar, som gör små indiespel som uppskattas mycket av ett fåtal, så är det ju inget man kan begära av människor som måste få in pengar till familjen.

Tyvärr, men det är just den illusionen som förstör spelvärlden, illusionen att stor budget + stora kostnader = stor vinst. CoD och BF säljer bra, sant, men hur stor vinst hör de egentligen? Räkna den vinsten på kostnaden, antalet anställda och antalet sålda spel.
Tvärt om så ser du nog att det är de mindre utvecklarna, de mindre spelen, som gör en bra vinst. Inte samma summa, men givet studipns storlek och spelens budget så är den i jämförelse större. CDPR hyr folk och startar nya studios oxj satsar på nya IP medan EA gör motsatsen. EA går back, CDPR gör gör vinst. Det är bara ett exempel...

Att jobba hos EA är att be om att bli arbetslös, du är aldrig säker oavsett hur bra jobb du gör och hur bra spelet döljer, du kan offras för att andra spel floppat. Jobba hos en mindre studio och bli uppskattad, göt ett bra jobb och de kommer bry sig om att ha kvar dig. Sist men inte minst, bättre att kunna se sig i spegeln och våga möta sina kunder på ett forum öppet då man gjort ett bra spel, än tjäna dugligt på kort sikt men sälja sig och sin självrespekt.

Alltså.. Faktum är att du har inte en jävla aning vad du talar om, om jag ska vara otrevligt ärlig.

Det är FULLSTÄNDIGT IRRELEVANT huruvida ett indiespel gör en proportionellt större vinst än EA. Allvarligt talat. FULLSTÄNDIGT IRRELEVANT.

En proportionellt större vinst betalar inga löner, en proportionellt större vinst betalar inte för dina barn, en proportionellt större vinst genererar inte nya inventarier, en proportionellt större vinst betyder INGENTING utanför små sifferlekar och krogsamtal kring lustiga faktoider.

Begrip att det inte finns någon jävla självrespekt och "sälja sig". Det här är fullvuxna människor med fru, barn, hus, bil, lån, intressen, sommarsemestrar, aktivt socialt liv och så vidare. Det är inte någon timanställd grabb i nedre 20årsåldern i en hyresrätt i en svensk småstad. Släpp sargen för fan

Dags att lugna ner sig lite, kan inte vara bra för blodtrycket att överreagera så kopiöst..
Det jag pratar om, som du helt missade, var att vinsten för mindre utvecklare ofta överträffar den hos stora, både proportionellt och faktiskt. Många AAA spel går med stor förlust vilket sja vägas upp av ett fåtal starka IPn medan de mjölkas och utgivaren hoppas på att hitta nästa CoD, money for nothing.

Problemet är de överdimensionerade budgetarna, svindyra lokaler i lyxig miljö, miljoner och åter miljoner på reklam istället för spelutveckling. Kanske det sved så illa för att jag hade helt rätt, att det träffade lite väl nära målet tycks det..

Medlem
Skrivet av spritarn:
Skrivet av Grumbledock:
Skrivet av Hullken:

I logikens namn är det ju just spel som CoD och Battlefield som spelföretagen ska satsa på då dessa spel drar in ENORMA summor pengar... Eller varför inte WoW som dragit in mest pengar av alla? (De håller väl sig fortfarande strax över en miljard kr i månaden efter alla dessa år?)

Även om det naturligtvis är väldigt älskvärt med människor som "brinner för" att göra spel i kombination med stor talang och ingen önskan att tjäna pengar, som gör små indiespel som uppskattas mycket av ett fåtal, så är det ju inget man kan begära av människor som måste få in pengar till familjen.

Tyvärr, men det är just den illusionen som förstör spelvärlden, illusionen att stor budget + stora kostnader = stor vinst. CoD och BF säljer bra, sant, men hur stor vinst hör de egentligen? Räkna den vinsten på kostnaden, antalet anställda och antalet sålda spel.
Tvärt om så ser du nog att det är de mindre utvecklarna, de mindre spelen, som gör en bra vinst. Inte samma summa, men givet studipns storlek och spelens budget så är den i jämförelse större. CDPR hyr folk och startar nya studios oxj satsar på nya IP medan EA gör motsatsen. EA går back, CDPR gör gör vinst. Det är bara ett exempel...

Att jobba hos EA är att be om att bli arbetslös, du är aldrig säker oavsett hur bra jobb du gör och hur bra spelet döljer, du kan offras för att andra spel floppat. Jobba hos en mindre studio och bli uppskattad, göt ett bra jobb och de kommer bry sig om att ha kvar dig. Sist men inte minst, bättre att kunna se sig i spegeln och våga möta sina kunder på ett forum öppet då man gjort ett bra spel, än tjäna dugligt på kort sikt men sälja sig och sin självrespekt.

Alltså.. Faktum är att du har inte en jävla aning vad du talar om, om jag ska vara otrevligt ärlig.

Det är FULLSTÄNDIGT IRRELEVANT huruvida ett indiespel gör en proportionellt större vinst än EA. Allvarligt talat. FULLSTÄNDIGT IRRELEVANT.

En proportionellt större vinst betalar inga löner, en proportionellt större vinst betalar inte för dina barn, en proportionellt större vinst genererar inte nya inventarier, en proportionellt större vinst betyder INGENTING utanför små sifferlekar och krogsamtal kring lustiga faktoider.

Begrip att det inte finns någon jävla självrespekt och "sälja sig". Det här är fullvuxna människor med fru, barn, hus, bil, lån, intressen, sommarsemestrar, aktivt socialt liv och så vidare. Det är inte någon timanställd grabb i nedre 20årsåldern i en hyresrätt i en svensk småstad. Släpp sargen för fan

Dags att lugna ner sig lite, kan inte vara bra att överreagera så kopiöst..
Det jag pratar om, som du helt missade, var att vinsten för mindre utvecklare ofta överträffar den hos stora, både proportionellt och faktiskt. Många AAA spel går med stor förlust vilket sja vägas upp av ett fåtal starka IPn medan de mjölkas och utgivaren hoppas på att hitta nästa CoD, money for nothing.

Problemet är de överdimensionerade budgetarna, svindyra lokaler i lyxig miljö, miljoner och åter miljoner på reklam istället för spelutveckling. Kanske det sved så illa för att jag hade helt rätt...

123
Skriv svar