Spel tar upp betydligt mer hårddiskutrymme idag än för några år sedan, med de värsta exemplen på över 200 GB, och detta har skapat en oro inför hur det ska bli på nextgen-maskiner. Särskilt på Xbox Series S som bara har 512 GB utrymme. I en intervju med IGN säger dock Jason Ronald på Xbox att spelen borde bli cirka 30 % nättare på Xbox Series S då målsättningen är att leverera spel i 1440p-upplösning, kontra 4K på Xbox Series X.

With a performance target of 1440p at 60 fps, our expectation is that developers will not ship their highest level mipmaps to Xbox Series S, which will reduce the size of the games.

Enligt hans beräkningar skulle detta leda till att installationer på Series S blir ungefär 30 % nättare men poängterar samtidigt att detta ligger i utvecklarnas händer. Microsoft förser dem med verktyg för att guida dem till vilka texturer som behövs men i slutändan kan de inte styra det.

Med tanke på att de specialtillverkade minnesmodulerna som utökar lagringen på Xbox Series med 1 TB förmodligen kommer att kosta mer än 2000 kr får vi hoppas att han har rätt.